Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rozbudowa dworca Warszawa Gdańska. Kolejarze budują nowy peron, będzie też tunel. Czy uda się zmniejszyć tłumy?

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
W lutym tego roku pisaliśmy o problemach na stacji Warszawa Gdańska. Temat wraca regularnie bowiem perony stacji i tunel prowadzący do metra regularnie są przepełnione. Zaczęła się już budowa nowego peronu na stacji. Ma też powstać nowe przejście podziemne. Okazuje się, że kładki, do których PKP PLK tak długo się odwoływała, były niewystarczające.

- Podjęliśmy decyzję, że przystępujemy do dobudowy tymczasowego, jednokrawędziowego peronu piątego od strony ul. Zajączka. Peron powinien powstać w ciągu 3-4 miesięcy. Przygotowujemy się też do opracowania dokumentacji projektowej, która pozwoli na wybudowanie drugiego przejścia podziemnego na końcu peronu. Chcemy je wybudować do końca 2025, przed rozpoczęciem prac na „średnicy” – powiedział nieco ponad miesiąc temu Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Rozbudowa dworca Warszawa Gdańska. Kolejarze budują nowy per...

Nowy peron nr 5

Faktycznie budowa ruszyła, widać powstający nowy peron na stacji Warszawa Gdańska, ale chyba jeszcze ważniejszy będzie nowy tunel. - Problem zbyt wąskiego wyjścia z peronów ujawnia się także po przyjeździe standardowo kursujących tędy pociągów z kierunku Ciechanowa i Legionowa - mówił nam w lutym Karol Trammer, redaktor naczelny pisma kolejowego "Z biegiem szyn". Problemy były i są przede wszystkim z zejściami podziemnymi do metra. - Doszło do paradoksu, że wyjścia z peronów prowadzące tam, gdzie najwięcej ludzi chce się skierować - czyli do przejścia podziemnego prowadzącego do metra oraz tramwajów na ul. Słomińskiego - są najwęższe i blokują przepływ pasażerów - tłumaczy nam Trammer.

Budowa nowego peronu na stacji Warszawa Gdańska
Krzysztof Jedynak

PKP PLK długo odbijało piłeczkę stwierdzając, że... przecież dostępne są także dwie zadaszone kładki. Ludzie głosowali jednak nogami za znacznie wygodniejszym, nawet zatłoczonym, przejściem. Kolejarze zrozumieli, że w perspektywie remontu linii średnicowej i jeszcze większego obciążenia stacji Warszawa Gdańska może dojść do jeszcze większych problemów. Peron powstaje jak widać szybko i w dobrym tempie, oby podobnie było z przejściem podziemnym, bo jak pisaliśmy niedawno już od 2025 roku zaczną się liczne utrudnienia związane z remontem linii średnicowej.

Kiedy początek prac na „średnicy”?

Prace na „średnicy” zaczną się tuż po zakończeniu wszystkich prac na Warszawie Zachodniej. Kolejarze przygotowują się do ogłoszenia przetargu na początku 2024 roku. Wiadomo, że na pierwszy ogień pójdzie Warszawa Wschodnia i odcinek w kierunku Warszawy Centralnej. Pierwotny termin zakłada 4 lata prac do 2029 roku. Warto jednak przypomnieć, że dworzec Warszawa Zachodnia także miał być gotowy w 2023 roku, ale już wiemy, że prace będą się toczyć przez cały rok 2024.

Do poprawy pozostaje także informacja pasażerska na dworcu Warszawa Gdańska. Zwłaszcza wraz z przejmowaniem większej liczby pasażerów i pociągów musi być ona dostosowana do tego by łatwo i szybko odnaleźć swoje połączenie. Cały czas regularnie spływają skargi na problemy z oznaczeniem pociągów i błędnym ich zapowiadaniem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto