Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Beton wróci na ulice Opola

Teraz Opole
Teraz Opole
Archiwum
Skrzyżowanie ulicy Oleskiej i obwodnicy będzie pierwszym w mieście, gdzie zamiast asfaltu pojawi się nawierzchnia betonowa.

Pomysł zastosowania betonu na drogach po raz pierwszy zakiełkował w głowach drogowców w ubiegłym roku. Wówczas jednak Miejski Zarząd Dróg nie dostał zielonego światła z urzędu miasta, gdy zaproponował, aby beton pojawił się na skrzyżowaniach ulic z obwodnicą północną.Dlatego firma przygotowująca dla MZD projekt przebudowy skrzyżowania ulicy Oleskiej i obwodnicy jeszcze niedawno zakładała, że jezdnia będzie tam asfaltowa.Tymczasem teraz w ratuszu podjęto decyzję, aby na skrzyżowaniu położyć jednak beton.- Drogowcy i projektant przekonali nas - przyznaje Arkadiusz Wiśniewski, zastępca prezydenta, który nadzoruje MZD. - Mieliśmy w tej sprawie małą burzę mózgów i wyszło na to, że beton wcale nie będzie droższy w zastosowaniu, a użycie tej technologii wcale nie musi się wiązać z całkowitym zamknięciem tak ważnego skrzyżowania.Wiceprezydent Wiśniewski dodaje, że akurat pod tym skrzyżowaniem nie przechodzą żadne sieci kanalizacyjne czy telekomunikacyjne, co w przypadku ich awarii powodowałoby konieczność kucia jezdni.- Skrzyżowanie można zrobić raz, a porządnie na lata, bo bezsprzecznie atutem betonowej nawierzchni jest jej większa trwałość - przyznaje Arkadiusz Wiśniewski.- Zalet jest więcej - przekonuje Andrzej Balcerek, prezes zarządu Górażdży Cementu SA. - Wśród nich są m.in. odporność na koleinowanie, dobra szorstkość nawierzchni, odporność na działanie czynników chemicznych oraz niski koszt utrzymania. Jasna nawierzchnia zapewnia lepszą widoczność, beton może być też poddany recyklingowi.Prezes Górażdży twierdzi, że koszty wykonania i utrzymania nawierzchni betonowych są zazwyczaj niższe bądź porównywalne do technologii bitumicznej. - Drogi betonowe nie wymagają konserwacji przez wiele lat, a ich eksploatacja jest znacznie tańsza w stosunku do nawierzchni asfaltowej - mówi Andrzej Balcerek.Kazimierz Kurowski, właściciel firmy Prokom, zajmującej się projektowaniem dróg, uważa, że betonowe skrzyżowania to dobry pomysł.- Mamy ogromne problemy ze znalezieniem odpowiedniej mieszanki asfaltu, która z jednej strony wytrzyma zimę, a z drugiej - wysokie temperatury latem - tłumaczy Kurowski.MZD deklaruje, że do końca wakacji powinien być gotowy projekt przebudowy skrzyżowania. Jego realizacja to już przyszły rok.Jeśli faktycznie dojdzie do powstania skrzyżowania z betonu, to będzie ono również powrotem tej nawierzchni do Opola. Przed II wojną światową Niemcy stosowali beton na sporej liczbie ulic.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto