Program utrzymany jest w konwencji newsowej. W poruszających się po mieście z przenośnym stolikiem prezenterów wcielają się Maciej Łubieński i Michał Wójcik, którzy w zabawny sposób odkrywają i komentują nieznane, ciekawe karty historii polskiej stolicy. Wiele przytoczonych przez nich informacji zaskoczy nawet jej rodowitych mieszkańców.
Czytaj także: Zawrotna i magiczna historia bożonarodzeniowej choinki [ZDJĘCIA]
Gdy obecnie Warszawa żyje budową drugiej linii metra, niewiele osób zdaje sobie sprawę, że droga do zbiorowej komunikacji była długa i naznaczona przez dość osobliwe środki transportu. W 1777 roku dwóch Francuzów próbowało przekonać warszawiaków do korzystania z lektyk. Niestety, pomysł się nie sprawdził i interes trzeba było zamknąć. Duży wpływ mieli na to tragarze, którzy zazwyczaj byli pijani, co znacząco obniżało komfort podróżowania. Później swoje usługi transportowe oferowali warszawiakom… uczniowie szkoły kadeckiej.
Wynajmowali się oni do noszenia ludzi przez miasto „na barana”, przez co nazywano ich drabami. O narodzinach prawdziwej komunikacji miejskiej można mówić od 1866 roku, gdy na stołeczne ulice wyjechał pierwszy konny tramwaj.
Przyglądając się bliżej historii Warszawy widzowie znacznie lepiej zrozumieją, to co dzieje się w niej współcześnie. Jakiś czas temu opinię publiczną zelektryzowała informacja o pomyśle, by na Stadionie Narodowym zorganizować zawody Pucharu Świata w skokach narciarskich. A idea ta nie powinna zupełnie dziwić. Stolica ma bowiem tradycję w organizowaniu podobnych imprez. Jej pamiątką jest, dziś niestety zrujnowana, skocznia narciarska na Mokotowie. Obiekt może nie imponuje wielkością – punk konstrukcyjny to 38 metrów – ale w 1959 roku, gdy powstawał, był najnowocześniejszą skocznią do użytkowania w lecie.
Zobacz: Kaczmarek o "Tajemnicy Westerplatte": przekonała mnie pasja twórców [ZDJĘCIA]
Dzięki „Błyskawicznemu programowi historycznemu” widzowie Discovery Historia dowiedzą się jeszcze m.in., gdzie mieścił się i przez kogo został założony pierwszy w Warszawie dom publiczny i w jakich okolicznościach pomnikowy Kopernik stracił globus. Poznając te i inne zaskakujące fakty przekonają się, że nie bez przyczyny Adolf Dymsza śpiewał, że „Warszawa da się lubić”…
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?