Drugie życie fabryki FSO na Żeraniu. Centrum konferencyjne zamiast starych hal! [WIZUALIZACJE]

Piotr Wróblewski
Drugie życie fabryki FSO na Żeraniu. Centrum konferencyjne zamiast starych hal! [WIZUALIZACJE] mat. pras.
Wielka zmiana na terenie FSO na Żeraniu. W miejscu starych hal produkcyjnych powstanie centrum konferencyjno-targowe, hotel oraz wielki parking. Architekci obiecują zachować charakter kultowej fabryki. Prace zakończą się w 2018 roku.

Gdy w 2011 roku wstrzymano produkcję w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu wydawało się, że to koniec polskiego snu o potędze motoryzacyjnej. Od tego czasu FSO jest gotowa na rozpoczęcie produkcji, ale chętnych na składanie samochodów w Warszawie brakuje. Gigantyczny teren na Pradze-Północ stoi częściowo pusty. Wkrótce jedna ze starych hal ma przejść rewitalizację.

Na działce przy ul. Modlińskiej 4 i 6b, tuż obok Trasy Toruńskiej, powstanie centrum targowo-konferencyjne. Ma mieć całoroczną ofertę wystawienniczą. Obok zbudowany zostanie hotel biznesowy z miejscami dla 160 osób oraz parking na 1,4 tys. aut. W sumie obiekt będzie miał aż 60 tys. mkw powierzchni użytkowej.

- Chcemy stworzyć unikatowe miejsce, które ożywi dotychczas niezagospodarowane pofabryczne tereny na warszawskim Żeraniu – mówi Radosław Tracz, prezes GlobalExpo, spółki realizującej inwestycję. Co ciekawe, inwestor chce częściowo zachować hale magazynowe z lat 70., a także wykorzystać niektóre elementy, jak suwnicę, trakcję kolejową czy 4-tonową windę towarową. - Zamierzamy zachować wiele elementów dawnej hali FSO, a jednocześnie zwiększyć niektóre parametry budynku. W efekcie na mapie stolicy powstanie wielofunkcjonalny obiekt łączący nowoczesność z nietypową, postindustrialną architekturą – dodaje Tracz.

Za część konferencyjną, która będzie miała 20 tys. mkw., będzie odpowiadać Centrum Targowo-Kongresowe, firma która prowadzi podobny obiekt przy ul. Marsa. - Wysokość budynku, szerokość bram czy wytrzymałość podłoża sprawią, że będziemy mieć do dyspozycji obiekt o niespotykanych cechach użytkowych. Nie jest nadużyciem stwierdzenie, że będziemy mogli robić wewnątrz prezentacje średniej wielkości samolotów czy wjechać do hali pociągiem, bo nowy obiekt stwarza takie możliwości techniczne. Oznacza to, że zyskamy nowe możliwości ekspozycyjne – wyjaśnia Bartosz Sosnowski, wiceprezes zarządu Centrum Targowo-Kongresowego.

Pozostałą część budynku zajmie hala wystawiennicza (powierzchnia 13 tys. mkw.) oraz miejsce na konferencje. Poza tym wewnątrz ma znaleźć się także część wystawowa (27 tys. mkw.) dla firm związanych z branżą wykończenia i wyposażenia wnętrz. Inwestycja ma być gotowa w przyszłym roku. Za projekt architektoniczny odpowiada firma Tremend. Generalnym wykonawcą inwestycji jest Fundamental Group.


Zobaczcie też:

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Produkt polski to produkt polski. Produkujemy Fiaty, Ople i Volkswageny - to wystarcza.

A
Anonim

Bo kto między innymi doprowadził do tej sytuacji, jak nie działacze,...i nie odpowiedni ludzi na stanowiskach, układy, układziki,...

P
Piotr z prowincji

Cokolwiek... żeby tylko Polacy zaczęli montować coś swojego!!!

J
Ja

Co za mózgi wymyślają to co tam bedzie.a moze zamiast centrum wystawienniczego warto by dac dobrą oferte wykupu/dzierżawy pod produkcje innych aut czy maszyn rolniczych.Za czym idzie powstawanie nowych miejsc pracy.!!!

w
wawerr

FSO powinna być reaktywowana a nie sprzedawana i zabudowywana!!!!!! Zorganizujmy ogólnopolska akcję o odbudowie FSO !

m
m

Skoda czyli VW, Dacia czyli Renault... Bez inwestora g**** by zdzialali - nie ma co porównywać

a
arczi

AHA. Czyli to już koniec FSO i to już definitywnie na zawsze. Bardzo słusznie Polacy. Skoda w Czechach rozkwita, Dacia w Rumunii też rozkwita, tymczasem dla polskiego FSO budują już nowy pomnik nagrobny. A szkoda. Mogliśmy mieć polską markę samochodów osobowych. Państwo mogłoby pomóc jej się odbudować, ale jak wolą tam budować jakieś hotele i parkingi to proszę bardzo. Zbezcześćcie szczątki historii polskiej motoryzacji. Już z niejedną polską fabryką polskich samochodów tak zrobiliście. I tak nie mamy już nic swojego poza autobusami i traktorami, chociaż Polacy i tak prawie wcale ich nie kupują, to nie wiem ile jeszcze pociągną.

G
Gość

CZYLI TA INWESTYCJA NIE ZABURZY FUNKCJI PRZEMYSŁOWYCH POD PRODUKCJĘ SAMOCHODÓW TEGO TERENU FABRYKI, CO ISTOTNE, CAŁY CZAS ISTNIEJĄCEJ W ZAWIESZENIU, A NIE UPADŁEJ!
WAŻNE, BY ZACHOWAĆ MOCE PRODUKCYJNE, NIE UNIEMOŻLIWIAĆ PODJĘCIA TAM NA POWRÓT PRODUKCJI MOTORYZACYJNEJ. W NYSIE W OPOLSKIM NIESTETY TAK SIĘ STAŁO, ŻE TEREN W CAŁOŚCI CHCĄ SPRZEDAĆ POD BUDOWĘ JAKIEJŚ FABRYKI.
TAK JAK OBECNIE POLSKIE STOCZNIE SĄ PRZYWRACANE ZA RZĄDÓW PIS DO ŻYCIA, TAK SAMO POLACY CZEKAJĄ NA REAKTYWACJĘ WARSZAWSKICH ZAKŁADÓW FSO, CHODZI NIE TYLKO O SENTYMENT, ALE O PRESTIŻ - POLSKĄ MARKĘ SAMOCHODU, CHODZI O TANIE, ŁATWO DOSTĘPNE AUTO DLA KAŻDEGO, A NIOE STAREGO RZĘCHA Z ZACHODU. POLSKA MOTORYZACJA TO TEŻ KOŁO ZAMACHOWE DLA GOSPODARKI POLSKIEJ. BEZ PRZEMYSŁU MOTORYZACYJNEGO WYRAŹNIE CZEGOŚ BRAKUJE CAŁEJ GOSPODARCE KRAJOWEJ. JESTEŚMY DUZYM KRAJEM, WIĘC I RYNKIEM ZBYTU CHŁONNYM, PŁACE U NAS ROSNĄ, TYLKO TRZEBA NAŁOŻYĆ SPORE CŁO NA SAMOCHODY UZYWANE Z ZAGRANICY, BY BARDZIEJ OPŁACAŁO SIĘ KUPOWAĆ POLSKIE NOWE, ŁADNE POLONEZY, A NIE TRUPKI Z ZACHODU - ANTYKI WYCOFANE, BO PRZESTARZAŁE. POLSKI SAMOCHÓD NA MIARĘ NASZYCH POTRZEB TO COŚ NA NASZ I NIE TYLKO RYNEK. EKSPORTOWANO PRZECIEŻ POLONEZY I DO WIELKIEJ BRYTANII, DO HOLANDI, DO EGIPTU ITD.
TRZEBA ODBUDOWAĆ POLSKI PRZEMYSŁ PO LATACH ZANIEDBAŃ.

e
elles

Nie przedobrzyliście z podaniem daty na koniec inwestycji?! Kto będzie w stanie wybudować to wszystko w ciągu zaledwie roku? Na świecie może jedynie Chińczycy mają takie tempo - gdy budują nowe milionowe miasta. ... a swoją drogą ja miałem inny pomysł na cały ten wielki teren - największe w Polsce wesołe miasteczko typu Thorpe Park w Londynie. W świetnie skomunikowanym punkcie Warszawy - ożywiłoby to nie tylko dzielnicę, ale i całej Warszawie wreszcie dałoby megaatrakcję rekreacyjną, ... a nie tylko muzea, parki i plaże nadwiślane. Szkoda, że ktoś z wielkimi pieniędzmi nie ma takiej samej wizji.

k
ktos

Fajnie, że nie następne osiedla. Ktoś się orientuję czy będzie to obiekt porównywalny z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi?

Dodaj ogłoszenie