Gdzie na dobry balet? Na co do opery? Sprawdzamy listopadowy repertuar

Sonia Tulczyńska
Gdzie dobry balet? Na co do opery? Sprawdzamy listopadowy repertuar FOT. SZYMON STARNAWSKI / POLSKA PRESS
„Czarodziejski flet” w Operze Narodowej, twórczość Paderewskiego w Filharmonii, a może Szekspir w Multikinie? Melomani będą mieli z czego wybierać.

Mówiąc o sztuce nie wolno pominąć tak ważnej jej części, jaką jest muzyka poważna. Jesienią sale koncertowe wypełniają się publiką, a najwybitniejsi artyści prezentują swój talent w perfekcyjnie przygotowanych do odbioru muzyki przestrzeniach. I chociaż nad wydarzeniami w Filharmonii Narodowej moglibyśmy się rozwodzić długo, skupimy się na przypomnieniu, że niektóre z koncertów możecie już oglądać na platformie YouTube, także dzięki transmisjom na żywo.

W Filharmonii Narodowej znajdują się dwie sale: Koncertowa (z 1072 miejscami) i Kameralna (z 378 miejscami). W nich oraz w przylegających foyer organizowane są koncerty specjalne oraz kongresy, sympozja, ekspozycje i spotkania. Budynek na ul. Jasnej warto także odwiedzić ze względów estetycznych. Gmach instytucji - w stylu eklektycznym, wzorowany na Operze Paryskiej - zaprojektował architekt Karol Kozłowski na początku XX w. Do dziś znajdują się w nim zabytkowe zdobienia.

Listopad to zbliżający się wielkimi krokami festiwal poświęcony twórczości Paderewskiego. W jego ramach wystąpią artyści z Francji, Hiszpanii, Włoch, Ukrainy, Stanów Zjednoczonych i Polski. Oprócz Filharmonii, także w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, na Zamku Królewskim, w Łazienkach Królewskich i na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina odbędą się koncerty symfoniczne, kameralne i jazzowe, panele dyskusyjne, pokazy filmów oraz wystawy. Start 4 listopada. Zwieńczeniem będzie wieczorny koncert w Święto Niepodległości, 11 listopada. Wówczas Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Michała Klauzy wykona monumentalną trzyczęściową Symfonię h-moll, zwaną „Polonią”.

Opera
Z klasyki - adaptacja opery „Czarodziejski flet” W. A. Mozarta, a ze sztuki bardziej współczesnej - tragedia liryczna w jednym akcie, czyli francuski „Głos ludzki”. A to tylko niektóre z propozycji listopadowego repertuaru Opery Narodowej.
Dla tych, którzy cenią sobie jednak bardziej intymny klimat, polecamy propozycje Opery Kameralnej. Na scenie przy al. Solidarności 76b premierowo zobaczycie „Armidę” - spektakl, w reżyserii wybitnej mistrzyni opery barokowej - Dedy Cristiny Colonny i w wykonaniu Nordic Baroque Dancers. Szwedzka grupa prowadzona przez Karin Modigh cechuje się nieortodoksyjnym podejściem do tańca, często wymykającym się spod utartych ram epoki.

Balet
Absolutny „must see”, jeśli chodzi o ten rodzaj sztuki, to trzyczęściowy balet z muzyką Chopina, Ravela i Talbota w choreografii rosyjskiego tancerza Michaiła Fokina. Grany będzie 21 i 22 listopada Teatrze Wielkim Operze Narodowej. Dwugodzinną ucztę dla zmysłów poprzedzi spotkanie wprowadzające w foyer.
W Warszawie można też zobaczyć balet prosto ze słynnego Teatru Bolszoj. Taneczną wersję Szekspirowskiej komedii „Poskromienie złośnicy” możecie oglądać 26 listopada o godz. 16 w Multikinie. Atutem spektaklu jest zmieniająca się w oka mgnieniu mobilna scenografia. Premiera odbyła się w lipcu 2014 roku, a sztukę i wykonawców nagrodzono prestiżową Złotą Maską.


Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie