Przypomnijmy, że Tramwaje Warszawskie, które pełnią w tym przypadku rolę inwestora zastępczego, zabezpieczyły budżet w wysokości 53,385 mln zł na tę inwestycję. Oprócz torowiska od Puławskiej do Niepodległości, w ramach zadania trzeba przygotować węzeł rozjazdowy przy Al. Niepodległości oraz przebudować tory do Opoczyńskiej (krótki odcinek w stronę Wołoskiej). Rozjazdy między Rakowiecką a Puławską powstają już obecnie, więc to skrzyżowanie nie będzie ponownie rozkopywane. Okazuje się, że żadna z ofert nie zmieściła się w zakładanej kwocie. W przetargu złożono następujące oferty:
- Strabag – 92,689 mln zł,
- Budimex – 116,650 mln zł
- Balzola Polska i Coalvi – 78,589 mln zł brutto,
- Trakcja – 98,725 mln zł,
- ZUE – 100,459 mln zł,
- konsorcjum firm Aldesa Construcciones i Coalvi – 107,568 mln zł,
Jak tłumaczy nam Maciej Dutkiewicz z Tramwajów Warszawskich: - Oferty zostały otwarte wczoraj. Analizujemy je, sprawdzamy ich poprawność. Wtedy będzie można powiedzieć o decyzjach związanych z wyborem oferty i oczywiście z finansowaniem budowy. Ten fragment musi jednak powstać bowiem Tramwaje Warszawskie zobowiązały się do wybudowania całej trasy z Dworca Zachodniego na Wilanów otrzymując dofinansowanie z Unii Europejskiej - co sami wielokrotnie podkreślali.
Zmieni się cała Rakowiecka
Tory na ulicy Rakowieckiej pobiegną północną stroną i zajmą część obecnej jezdni. Do dyspozycji kierowców pozostanie dwukierunkowa jezdnia o szerokości około 6 metrów – po południowej stronie. Prace obejmą też przebudowę i budowę oświetlenia ulicznego wraz z zasilaniem. Powstaną cztery nowe przystanki tramwajowe. Nastąpi zwężenie jezdni, ale na ulicy nie pojawi się droga dla rowerów ani pas rowerowy. Jest ryzyko natomiast, że jadąc od Puławskiej ulicą Rakowiecką w kierunku Al. Niepodległości pojawi się zakaz skrętu w lewo w ulicę Kazimierzowską. - Uniemożliwienie tego lewoskrętu będzie szczególnie uciążliwe dla rowerzystów poruszających się ze Śródmieścia w stronę Wierzbna i Ksawerowa. To ciąg łączący Mokotów ze Śródmieściem - zwraca uwagę nasz Czytelnik, Pan Adam. Więcej na ten temat poniżej.
Tramwaje już jeździły tą trasą
Przebudowa miasta po 1945 roku, w związku z wojennymi zniszczeniami, oznaczała likwidację wielu istniejących przed wojną połączeń i budowę nowych. W dużym stopniu odchodzono od popularnych przed wojną w Warszawie kolejek wąskotorowych. W latach 1957 - 1973 tramwaje typu 13N jeździły Gagarina, Spacerową, a do tego także Rakowiecką. Poniżej kadr z filmu przedstawiający tramwaj na Spacerową przy skrzyżowaniu z Belwederską w stronę Gagarina. W drugiej z nowel zaprezentowanych na ekranie filmu "Gangsterzy i filantropi" można zobaczyć między innymi Mokotów. Dokładniej ulice Rakowiecką, którą wówczas przebiegały tory tramwajowe do Puławskiej. Widać też jak tramwaj skręca z Rakowieckiej w Puławską. Za kilka lat taki przejazd znów ma być możliwy.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?