Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kto zbuduje tramwaj na Rakowieckiej od Puławskiej do Niepodległości? Otwarto oferty. Tramwaje wrócą tu po wielu latach

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Szymon Starnawski
Sześć ofert pojawiło się w przetargu na budowę kolejnego elementu trasy tramwajowej z Dworca Zachodniego do Wilanowa. Chętnych na realizację fragmentu na Rakowieckiej od Al. Niepodległości do Puławskiej nie brakuje, ale żaden nie zmieścił się w przewidywanym przez inwestora budżecie. Co to może oznaczać dla odcinka po którym tramwaje jeździły już pół wieku temu?

Przypomnijmy, że Tramwaje Warszawskie, które pełnią w tym przypadku rolę inwestora zastępczego, zabezpieczyły budżet w wysokości 53,385 mln zł na tę inwestycję. Oprócz torowiska od Puławskiej do Niepodległości, w ramach zadania trzeba przygotować węzeł rozjazdowy przy Al. Niepodległości oraz przebudować tory do Opoczyńskiej (krótki odcinek w stronę Wołoskiej). Rozjazdy między Rakowiecką a Puławską powstają już obecnie, więc to skrzyżowanie nie będzie ponownie rozkopywane. Okazuje się, że żadna z ofert nie zmieściła się w zakładanej kwocie. W przetargu złożono następujące oferty:

  • Strabag – 92,689 mln zł,
  • Budimex – 116,650 mln zł
  • Balzola Polska i Coalvi – 78,589 mln zł brutto,
  • Trakcja – 98,725 mln zł,
  • ZUE – 100,459 mln zł,
  • konsorcjum firm Aldesa Construcciones i Coalvi – 107,568 mln zł,

Jak tłumaczy nam Maciej Dutkiewicz z Tramwajów Warszawskich: - Oferty zostały otwarte wczoraj. Analizujemy je, sprawdzamy ich poprawność. Wtedy będzie można powiedzieć o decyzjach związanych z wyborem oferty i oczywiście z finansowaniem budowy. Ten fragment musi jednak powstać bowiem Tramwaje Warszawskie zobowiązały się do wybudowania całej trasy z Dworca Zachodniego na Wilanów otrzymując dofinansowanie z Unii Europejskiej - co sami wielokrotnie podkreślali.

Zmieni się cała Rakowiecka

Tory na ulicy Rakowieckiej pobiegną północną stroną i zajmą część obecnej jezdni. Do dyspozycji kierowców pozostanie dwukierunkowa jezdnia o szerokości około 6 metrów – po południowej stronie. Prace obejmą też przebudowę i budowę oświetlenia ulicznego wraz z zasilaniem. Powstaną cztery nowe przystanki tramwajowe. Nastąpi zwężenie jezdni, ale na ulicy nie pojawi się droga dla rowerów ani pas rowerowy. Jest ryzyko natomiast, że jadąc od Puławskiej ulicą Rakowiecką w kierunku Al. Niepodległości pojawi się zakaz skrętu w lewo w ulicę Kazimierzowską. - Uniemożliwienie tego lewoskrętu będzie szczególnie uciążliwe dla rowerzystów poruszających się ze Śródmieścia w stronę Wierzbna i Ksawerowa. To ciąg łączący Mokotów ze Śródmieściem - zwraca uwagę nasz Czytelnik, Pan Adam. Więcej na ten temat poniżej.

Tramwaje już jeździły tą trasą

Przebudowa miasta po 1945 roku, w związku z wojennymi zniszczeniami, oznaczała likwidację wielu istniejących przed wojną połączeń i budowę nowych. W dużym stopniu odchodzono od popularnych przed wojną w Warszawie kolejek wąskotorowych. W latach 1957 - 1973 tramwaje typu 13N jeździły Gagarina, Spacerową, a do tego także Rakowiecką. Poniżej kadr z filmu przedstawiający tramwaj na Spacerową przy skrzyżowaniu z Belwederską w stronę Gagarina. W drugiej z nowel zaprezentowanych na ekranie filmu "Gangsterzy i filantropi" można zobaczyć między innymi Mokotów. Dokładniej ulice Rakowiecką, którą wówczas przebiegały tory tramwajowe do Puławskiej. Widać też jak tramwaj skręca z Rakowieckiej w Puławską. Za kilka lat taki przejazd znów ma być możliwy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto