Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Metro Warszawskie chce kupić 36 nowych pociągów

Anna J. Wolska
Jednoprzestrzenne pociągi gwarantują swobodne przemieszczanie się między wagonami
Jednoprzestrzenne pociągi gwarantują swobodne przemieszczanie się między wagonami fot. Grzegorz Jakubowski
36 nowych pociągów chce zakupić Metro Warszawskie w ramach organizowanego przetargu. W poniedziałek 23 sierpnia o godz. 12.30 nastąpiło oficjalne otwarcie kopert z ofertami. Do przetargu zgłosiły się cztery firmy: rosyjskie konsorcjum Škoda & Wagonmasz, hiszpański koncern CAF, Siemens & Newag oraz francuski koncern Alstom. Ostatni z oferentów - Alstom - zgłosił ofertę, która nie spełniała wymogów, dlatego został wykluczony z dalszych rozmów.

Wśród oferentów najlepszą cenę - 1,108 mld zł - zaproponowało rosyjskie konsorcjum Škoda & Wagonmasz. Kwota ta jednak została podana bez uwzględnienia podatku VAT, dlatego o tym, czy jest ona najniższa ze wszystkich zgłoszonych, rozstrzygną prawnicy. Wstępne obliczenia wskazują, że po doliczeniu brakującego podatku najatrakcyjniejszą ofertę złożył hiszpański koncern CAF.

- Do końca września komisja ma czas na podjęcie decyzji w sprawie wyboru oferenta. W pierwszym kwartale 2011 r. podpisana już będzie umowa na zakup 36 sześciowagonowych składów - podsumowuje Paweł Siedlecki, rzecznik Metra Warszawskiego. Jest to największy zakup w historii Metra. Aktualnie posiada ono 40 pociągów, w tym 120 wagonów produkcji rosyjskiej firmy Wagonmasz oraz 108 francuskiej firmy Alstom. Po rozstrzygnięciu przetargu liczba pociągów podziemnej kolejki zwiększy się niemal dwukrotnie.

Wśród kryteriów wyboru najważniejsze będą: cena (50 proc.), zużycie energii elektrycznej (20 proc.), system utrzymania pojazdu (20 proc.), ekologia (8 proc.) oraz wydłużenie gwarancji na pojazd powyżej 30 miesięcy (2 proc.). Nowe pociągi mają być nowoczesne, ekonomiczne i bezpieczne. - Nowością ma być jednoprzestrzenna budowa pociągu, co oznacza, że pasażer, który będzie chciał przejść z wagonu do wagonu, nie będzie już musiał opuszczać składu - zachwala Paweł Siedlecki. Pociągi mają być również mniej awaryjne i bardzo komfortowe.

Będą też przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i wyposażone w nowoczesny system monitoringu, a z każdego za pomocą specjalnego przycisku połączymy się z maszynistą. 20 nowych składów metra będzie obsługiwać centralny odcinek II linii metra. Reszta wagonów ma jeździć na trasie I linii, w związku z przewidywanym zwiększeniem częstotliwości kursowania pociągów. Pierwsza dostawa pociągów planowana jest w IV kwartale 2012 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto