Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Nowe buspasy w Warszawie. Kiedy i gdzie mogą powstać? Zaskakująca odpowiedź prezydenta Trzaskowskiego

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Buspas w Dolinie Służewieckiej krótko po uruchomieniu na początku 2022 roku.
Buspas w Dolinie Służewieckiej krótko po uruchomieniu na początku 2022 roku. Krystian Dobuszyński
Kiedy i gdzie jest szansa na powstanie nowych buspasów w Warszawie? Wydawało się, że po sukcesie rozwiązania na Puławskiej szybko ich przybędzie. Tak jednak się nie stało. Prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski, odpowiada, że miasto będzie je dalej tworzyć, ale decyzje w tej sprawie uzależnia m.in. od... kolejarzy.

Buspasy w Warszawie. Czy będą kolejne?

Nieco ponad miesiąc temu miasto przypomniało o tym, że już od roku istnieje buspas na Puławskiej. To zdecydowanie najdłuższy buspas w mieście. Ciekawe wyliczenia na temat tego jak sprawdza się to rozwiązanie przedstawił stołeczny ratusz. Dziś osoby kierujące się rano w kierunku Warszawy jadą ulicą Puławską ok. 19-21 minut. Wcześniej taka podróż trwała 32-35 minut. W skali miesiąca to – tylko w tym kierunku – blisko 4 godziny i 45 minut zaoszczędzonego czasu, opisuje warszawski magistrat.

Czy zatem mieszkańcy w innych rejonach miasta mogliby skorzystać z podobnych możliwości? Zwłaszcza w kontekście polityki miasta, która ma zachęcić do wybierania transportu publicznego zamiast prywatnych aut. Takim krokiem ma być chociażby Strefa Czystego Transportu, a w przyszłości śródmiejska strefa parkowania (droższe ceny z parkowanie w centrum, a także płatne parkowanie w weekendy). Dlatego też zapytałem prezydenta Trzaskowskiego gdzie i kiedy miasto może wyznaczyć nowe buspasy?

- Miasto działa jak naczynia połączone. My w tej chwili będziemy kończyć bardzo wiele naszych inwestycji i remontów - do końca przyszłego roku. Przy okazji będziemy czekali na decyzję dotyczącą linii średnicowej. Nie ma w tym momencie jasnych informacji kiedy kolejarze zaczną rozkopywać nam miasto na pół. To też pytanie czy nowy rząd potwierdzi terminy - tłumaczył prezydent.

Korytarze wysokowydajnego transportu zbiorowego

I oczywiście, tramwaj na Wilanów czy na Kasprzaka usprawnią kolejnym osiedlom czy dzielnicom sprawne dojazdy np. do metra czy do Śródmieścia. Ale słuchając już części związanej z remontem linii średnicowej można się uśmiechnąć pod nosem. Dotyczy on bowiem od lat znanego odcinka od dworca Warszawa Zachodnia do dworca Warszawa Wschodnia. Dlaczego brak jednak wizji tworzenia stałych buspasów w innych częściach miasta? Tymczasowe buspasy tworzy się podczas budowy metra czy tramwaju, żeby na pewnych odcinkach umożliwiać przejazd autobusom lub go usprawnić.

Obecnie w Warszawie funkcjonuje ponad 68,5 km wydzielonych pasów dla komunikacji miejskiej. Szczególnie da się je odczuć na dłuższych odcinkach:

  • buspas na Puławskiej (ul. Pileckiego - granica miasta),
  • buspas na Trasie Łazienkowskiej (6,7 km na odcinku Ostrobramska - Grójecka oraz 7,2 km na odcinku Szczęśliwicka - Kanał Gocławski),
  • ciąg ulic Radzymińska – al. „Solidarności” od ul. Krynoliny do gen. W. Andersa (klasyczny buspas do ul. Targowej, dalej torowisko tramwajowo-autobusowe, 7,7km),
  • buspas na ul. Dolina Służewiecka i al. Sikorskiego (w ciągu ul. Dolina Służewiecka i al. Sikorskiego od skrzyżowania z ul. Nowoursynowską do ul. Jana III Sobieskiego).

Nie zawsze sukcesem są wyznaczone krótkie fragmenty. Widać to po opóźnieniach autobusów poruszających się ul. Wołoską i ul. Rzymowskiego, które tylko na krótkim odcinku ul. Wołoskiej dysponują swoim pasem - blokowanym często zresztą przy Rondzie Unii Europejskiej przez samochody skręcające w prawo.

Autobus wymija korek na Trasie Łazienkowskiej (2009)
Buspas na Trasie Łazienkowskiej w 2009 rokuMarcin Obara

Co z ul. Głębocką? Co dalej?

- Będziemy Państwa dokładnie informować, gdy będziemy mieli cały zestaw danych. Będziemy w stanie ocenić, jak będzie wyglądała sytuacja komunikacyjna miasta. Wtedy będziemy państwa informowali o naszych planach dotyczących kolejnych buspasów, które oczywiście będziemy realizować, ale wszystko po kolei - dodawał Rafał Trzaskowski. Przypomniałem jednak, że ponad rok temu obiecano buspas na ul. Głębockiej i św. Wincentego. Informacja o tym widnieje na stronach ZDM czy urzędu miasta. Prezydent nie odniósł się jednak do faktu, że wytyczenie buspasa, ponad rok temu, zapowiadano na 2023 rok.

- Nowego kształtu nabierze ciąg ulic Głębockiej i św. Wincentego od ronda przy drodze ekspresowej S8 do skrzyżowania z ul. L. Kondratowicza. W przyszłym roku wyznaczymy na nim buspas, co będzie oznaczać poszerzenie jezdni. Prace przeprowadzimy razem z deweloperem - firmą Atrium, z którą właśnie podpisaliśmy umowę (...) Szacunkowa wartość prac to niemal 4 mln zł. Inwestor prywatny pokryje około połowy tej kwoty. Rozpoczęcie prac planowane jest na 2023 r - informował ZDM.

Obecnie jednak opóźnienie tłumaczone jest remontem ul. Chodeckiej. Kolejna sprawa, że w lutym tego roku miasto przedstawiło plan stworzenia sieci metra do 2050 roku. W projekcie studium znaleźć mogliśmy też chociażby plany dotyczące nowych linii tramwajowych, a nawet kolejowych (i przystanków). Znalazły się tam też projekty nazywane korytarzami wysokowydajnego transportu zbiorowego. Może się tam znaleźć transport szynowy, ale w wielu przypadkach taniej i szybciej można wyznaczyć właśnie buspasy albo nawet... wyznaczać ulice po których może poruszać się wyłącznie komunikacja miejska i osoby z identyfikatorami mieszkańca - jak na Krakowskim Przedmieściu.

Stworzenie takiej listy (nawet zmienianej czy aktualizowanej) planowanych buspasów czy rozwiązań proautobusowych byłoby być może pionierskie. Mieszkańcy rozmawiają często, że planowano lub planuje się w ich okolicy przebieg linii metra lub linii tramwajowej - może kiedyś podobnie będzie z buspasami? Ponieważ projekt studium trafił ostatecznie do kosza to póki co możemy tylko się zastanawiać. Ale może warto stworzyć taką listę niezależnie od studium? Na liście korytarzy wysokowydajnego transportu zbiorowego w porzuconym projekcie studium znalazły się:

  • ulice: Bonifraterska, Miodowa, Krakowskie Przedmieście, Nowy Świat, Aleje Ujazdowskie, Belwederska na odcinku od ul. Międzyparkowej do ul. J. Gagarina,
  • aleja Solidarności i Radzymińska na odcinku od placu Wileńskiego do granicy miasta,
  • ulice: Kijowska, Księcia Ziemowita, Nowo-Ziemowita na odcinku od al. Tysiąclecia do granicy miasta,
  • ulice: Gilarska, Nowo-Trocka, Unicka, Trocka, Bieżuńska, gen. T. Rozwadowskiego, Rzeczna, obwodnica śródmiejska, Wiatraczna na odcinku od ul. św. Wincentego do ronda Wiatraczna,
  • al. Stanów Zjednoczonych, al. Armii Ludowej, ulice: Wawelska, Kopińska, ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” i Aleje Jerozolimskie na odcinku od ronda Wiatraczna do Dworca Zachodniego,
  • ulice: Dźwigowa, Globusowa, Bolesława Chrobrego, Kleszczowa, Łopuszańska, F. Hynka, Sasanki na odcinku od ul. Połczyńskiej do ul. Marynarskiej,
  • ul. Puławska na odcinku od ul. W. Rzymowskiego do granicy miasta,
  • al. Krakowska na odcinku od ul. Malowniczej do granicy miasta,
  • ulice: Płowiecka, B. Czecha, Trakt Brzeski na odcinku od ul. Marsa do granicy miasta,
  • ul. Górczewska na odcinku od rejonu pętli tramwajowej do granicy miasta,
  • ul. Pułkowa na odcinku od al. gen. M. Wittek do granicy miasta,
  • ulice: Światowida, Modlińska na odcinku od ul. Trakt Nadwiślański do granicy miasta,
  • ul. Płochocińska na odcinku od przedłużenia ul. Annopol do granicy miasta,
  • Trasa Mostu Północnego na odcinku od ul. Trakt Nadwiślański do Trasy Olszynki Grochowskiej.
od 7 lat
Wideo

Ile wynosi najwyższa i najniższa emerytura w Polsce?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto