Krytyczna sytuacja spółki została spowodowana wycofaniem się inwestora. Przez dwa tygodnie Orbis próbował wdrożyć plan restrukturyzacji i szukał innego źródła finansowania - bez skutku. W środę, 28 września, PBS Orbis skierowało do Sądu Gospodarczego ds. Upadłościowych i Naprawczych wniosek o ogłoszenie upadłości.
Wracają pierwsi turyści
W celu jak najszybszego sprowadzenia turystów do kraju urząd marszałkowski jest w kontakcie z ubezpieczycielem – firmą Signal Iduna, a także Ministerstwem Sportu i Turystyki, Ministerstwem Spraw Zagranicznych oraz Polską Izbą Turystyki.
- Dziś o godzinie 8.30 przedstawiciele urzędu marszałkowskiego spotkali się także z zarządem biura podróży, które wyraziło chęć pełnej współpracy przy organizacji powrotu turystów - informuje Marta Milewska, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.
Obecnie poza granicami kraju prebywa ponad tysiąc klientów spółki: w Turcji, na Krecie, w Egipcie, na Rodos, Malcie i na Majorce. Pieniądze na ich powrót są zabezpieczone. Firma informuje, że wszystkie bilety zarezerwowane i wystawione w biurze Orbisu do 28 września będą honorowene. Niestety, takiej gwarancji nie ma w przypadku rezerwacji hoteli i samochodów.
Jeszcze w środę na lotniskach w Warszawie i Katowicach wyląduje 80 klientów Orbisu, którzy wypoczywali w Turcji.
6 mln zł na odszkodowania
Biura Orbis Travel są nieczynne, strona internetowa została zawieszona, a w jej miejscu wyświetla się tylko komunikat od zarządu spółki na temat zaistniałej sytuacji.
Urząd marszałkowski jest zobowiązany na mocy ustawy o usługach turystycznych do zapewnienia turystom powrotu do kraju. Samorząd Województwa Mazowieckiego nie ponosi żadnej odpowiedzialności materialnej za zobowiązania biura Polskiego Biura Podróży Orbis Sp. z o.o. Zarówno powroty turystów do kraju, jak i roszczenia osób, które wykupiły wycieczki, a z nich nie skorzystały będą pokrywane i wypłacane przez firmę ubezpieczeniową do kwoty gwarancji ubezpieczeniowej (ponad 6 mln zł).
Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik powołał specjalny zespół, który monitoruje sytuację i udziela wszelkich informacji związanych z upadłością biura. Klienci biura mogą uzyskać informacje pod numerem telefonu (22) 59 79 523, (22) 59 79 552, (22) 59 79 520.
Biura podróży plajtują
__To kolejny przypadek bankructwa firmy turystycznej w ostatnim czasie. Dwa tygodnie temu Selectours ogłosił upadłość, ta sama sytuacja spotkała w wakacje 2009 roku spółkę Kopernik.
Treść informacji wystosowanej przez zarząd spółki PBP Orbis"Szanowni Państwo! Zarząd PBP Orbis Sp. z o.o. z przykrością informuje, iż w dniu 28.09.2010 r. skierował do Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy, X Wydziału Gospodarczego ds. Upadłościowych i Naprawczych, wniosek o ogłoszenie upadłości Spółki. Bezpośrednią przyczyną zaistniałej sytuacji jest fakt, że obecny większościowy udziałowiec Spółki, fundusz Enterprise Investors, podjął decyzję, że nie dofinansuje PBP Orbis, o czym poinformował Zarząd Spółki w dniu 14 września 2010 r. Do samego końca Zarząd PBP Orbis próbował uratować Spółkę wdrażając plan restrukturyzacji oraz aktywnie poszukując nowego inwestora. W związku z powyższym z dniem 29.09.2010 r. zawieszona zostaje wszelka działalność operacyjna Spółki, zaś wszystkie imprezy turystyczne zaplanowane w terminach począwszy od 29.09.2010 r. zostają anulowane. Pragniemy poinformować, iż o fakcie złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości Spółki poinformowany został Marszałek Województwa Mazowieckiego, który jako beneficjent gwarancji turystycznej nr M182138 (zobacz) o wartości 6.036.041,00 złotych, udzielonej przez SIGNAL IDUNA Polska Towarzystwo Ubezpieczeń S.A., dotyczącej pokrycia kosztów powrotu klientów do kraju, a także zwrotu wpłat wniesionych przez klientów, uruchomi przewidzianą w ustawie o turystyce procedurę. Dochodzenie roszczeń w ramach posiadanej przez Spółkę gwarancji turystycznej odbędzie się na zasadach określonych przez Marszałka Województwa Mazowieckiego oraz SIGNAL IDUNA Polska Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. Jednocześnie informujemy, że wszystkie bilety zarezerwowane i wystawione do dnia 28.09.2010 w naszym biurze, z mocy prawa powinny być honorowane przez przewoźników. W sytuacji dokonanej rezerwacji bez wystawienia i opłacenia biletu, prosimy o kontakt z biurem linii lotniczej lub przewoźnika, bezpośrednio dokonujących usługi przewozu, w celu ustalenia sposobu i możliwości wykorzystania przedmiotowej rezerwacji. W przypadku dokonanych przez PBP Orbis Sp. z o.o. rezerwacji hotelowych, mogą one nie być honorowane przez hotele. Podobna sytuacja może mieć miejsce dla rezerwacji samochodów. W celu potwierdzenia statusu aktywnych rezerwacji hotelowych i samochodowych sugerujemy bezpośredni kontakt z hotelem lub wypożyczalnią samochodów. Zarząd PBP Orbis Sp. z o.o." |
__
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?