Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Piesza Masa Krytyczna 2019 przeszła ulicami Warszawy. Walczą o szersze chodniki, zebry i bezpieczeństwo

Redakcja Warszawa
Redakcja Warszawa
Piesza Masa Krytyczna 2019. W sobotę 21 września 2019 r. w samo południe warszawiacy wyszli na ulice, by domagać się nowych przejść dla pieszych, szerokich i równych chodników oraz zwiększenia wydatków na pieszych. Niewielka grupka aktywistów zebrała się w przy rondzie de Gaulle'a i ruszyła w stronę ronda Dmowskiego. Dalsza część artykułu poniżej.

Piesza Masa Krytyczna 2019

Piesza Masa Krytyczna wystartowała w sobotę 21 września 2019 r. o godzinie 12:00. Mieszkańcy Warszawy po raz trzeci przeszli przez ulice stolicy, aby walczyć o miasto przyjazne pieszym i o dostępne przejścia przez ulicę w centrum.

Niestety, niewiele osób odpowiedziało na apel aktywistów. Jak donosi nasz reporter, o godz. 12 w miejscu rozpoczęcia marszu była jedynie grupka około 80-100 osób. Manifestacja rozpoczęła się od przemówień członków stowarzyszenia Miasto Jest Nasze, którzy zaapelowali do miasta o działanie. Następnie grupa osób przeszła chodnikiem wzdłuż Al. Jerozolimskich. Pochód przeszedł też ulicą przez rondo Dmowskiego, w miejscu, gdzie miasto od kilku lat obiecuje przejścia naziemne.

Piesza Masa Krytyczna 2019 przeszła ulicami Warszawy. Walczą...

Trasa marszu przebiegała przez Al. Jerozolimskie, fragment al. Jana Pawła II (tam również uczestnicy przeszli górą w miejscu, gdzie obiecano zebry), aż do ulicy Złotej.

"Chcemy przejść!"

Jak podkreślają organizatorzy pieszej masy, podstawowym postulatem jest wyznaczenia naziemnych przejść dla pieszych przez dwa największe ronda w Warszawie - Dmowskiego i Czterdziestolatka.- Od 2 lat (i wcześniej) jesteśmy mamieni kolejnymi terminami, obietnicami, projektami. Okazuje się, że przejść nie da się wyznaczyć na samych skrzyżowaniach, tylko w ich okolicach. Potem okazuje się, że i to za wiele, prace są skomplikowane i nie wiadomo kiedy powstaną projekty - czytamy komunikat.

Chcemy móc normalnie przejść drogę z tramwaju do autobusu. Chcemy móc swobodnie przemieszczać się po mieście z małymi dziećmi. Chcemy być mobilni nawet jeśli poruszamy się na wózku inwalidzkim lub o kulach. Nie przekonują nas słowa wiceprezydenta Soszyńskiego o tym, że są "bezpieczne przejścia podziemne", a pasy są niepotrzebne - apelują aktywiści.

Czego domagają się aktywiści?

Mijają 2 lata od pierwszej Pieszej Masy Krytycznej, która przeszła ulicami Warszawy. Co zmieniło się od tego czasu? - Niewiele. Nadal czekamy na podstawowy postulat zgłoszony podczas Pierwszej Masy - wyznaczenia naziemnych przejść dla pieszych przez dwa największe ronda w Warszawie - Dmowskiego i Czterdziestolatka - mówią aktywiści. O co jeszcze walczą?

1. Szerokie, równe chodniki wolne od przeszkód

  • Na wszystkich ulicach lokalnych i dojazdowych wprowadzić strefy zamieszkania i ruchu uspokojonego
  • Na wszystkich ulicach ponadlokalnych chodniki po obu stronach
  • Drogi ruchu pieszego prowadzić prosto do celu
  • We wszystkich dzielnicach utworzyć strefy piesze
  • Sadzić drzewa, stawiać ławki, odśnieżać zimą
  • Oddzielać ruch pieszy od rowerowego

2. Wyznaczyć przejścia dla pieszych tam, gdzie brakuje ich pieszym

  • Bezpiecznie przejścia dla pieszych
  • Zastąpić zebrami niepotrzebne kładki i przejścia podziemne
  • Sygnalizacje świetlne przyjazne dla pieszych
  • Wygodne przesiadki

3. Znacząco zwiększyć wydatki na pieszych

  • Dość podejmowania decyzji za kulisami
  • Prowadzić stałe badania infrastruktury pieszej i potrzeb pieszych
  • Uczyć mieszkańców zalet ruchu pieszego

POLECAMY TEŻ:



Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto