Piesza Masa Krytyczna 2019 przeszła ulicami Warszawy. Walczą o szersze chodniki, zebry i bezpieczeństwo

Redakcja Warszawa
Redakcja Warszawa
Zaktualizowano 
Piesza Masa Krytyczna 2019. W sobotę 21 września 2019 r. w samo południe warszawiacy wyszli na ulice, by domagać się nowych przejść dla pieszych, szerokich i równych chodników oraz zwiększenia wydatków na pieszych. Niewielka grupka aktywistów zebrała się w przy rondzie de Gaulle'a i ruszyła w stronę ronda Dmowskiego. Dalsza część artykułu poniżej.

Piesza Masa Krytyczna 2019

Piesza Masa Krytyczna wystartowała w sobotę 21 września 2019 r. o godzinie 12:00. Mieszkańcy Warszawy po raz trzeci przeszli przez ulice stolicy, aby walczyć o miasto przyjazne pieszym i o dostępne przejścia przez ulicę w centrum.

Niestety, niewiele osób odpowiedziało na apel aktywistów. Jak donosi nasz reporter, o godz. 12 w miejscu rozpoczęcia marszu była jedynie grupka około 80-100 osób. Manifestacja rozpoczęła się od przemówień członków stowarzyszenia Miasto Jest Nasze, którzy zaapelowali do miasta o działanie. Następnie grupa osób przeszła chodnikiem wzdłuż Al. Jerozolimskich. Pochód przeszedł też ulicą przez rondo Dmowskiego, w miejscu, gdzie miasto od kilku lat obiecuje przejścia naziemne.

Piesza Masa Krytyczna 2019 przeszła ulicami Warszawy. Walczą...

Trasa marszu przebiegała przez Al. Jerozolimskie, fragment al. Jana Pawła II (tam również uczestnicy przeszli górą w miejscu, gdzie obiecano zebry), aż do ulicy Złotej.

"Chcemy przejść!"

Jak podkreślają organizatorzy pieszej masy, podstawowym postulatem jest wyznaczenia naziemnych przejść dla pieszych przez dwa największe ronda w Warszawie - Dmowskiego i Czterdziestolatka.- Od 2 lat (i wcześniej) jesteśmy mamieni kolejnymi terminami, obietnicami, projektami. Okazuje się, że przejść nie da się wyznaczyć na samych skrzyżowaniach, tylko w ich okolicach. Potem okazuje się, że i to za wiele, prace są skomplikowane i nie wiadomo kiedy powstaną projekty - czytamy komunikat.

Chcemy móc normalnie przejść drogę z tramwaju do autobusu. Chcemy móc swobodnie przemieszczać się po mieście z małymi dziećmi. Chcemy być mobilni nawet jeśli poruszamy się na wózku inwalidzkim lub o kulach. Nie przekonują nas słowa wiceprezydenta Soszyńskiego o tym, że są "bezpieczne przejścia podziemne", a pasy są niepotrzebne - apelują aktywiści.

Czego domagają się aktywiści?

Mijają 2 lata od pierwszej Pieszej Masy Krytycznej, która przeszła ulicami Warszawy. Co zmieniło się od tego czasu? - Niewiele. Nadal czekamy na podstawowy postulat zgłoszony podczas Pierwszej Masy - wyznaczenia naziemnych przejść dla pieszych przez dwa największe ronda w Warszawie - Dmowskiego i Czterdziestolatka - mówią aktywiści. O co jeszcze walczą?

1. Szerokie, równe chodniki wolne od przeszkód

  • Na wszystkich ulicach lokalnych i dojazdowych wprowadzić strefy zamieszkania i ruchu uspokojonego
  • Na wszystkich ulicach ponadlokalnych chodniki po obu stronach
  • Drogi ruchu pieszego prowadzić prosto do celu
  • We wszystkich dzielnicach utworzyć strefy piesze
  • Sadzić drzewa, stawiać ławki, odśnieżać zimą
  • Oddzielać ruch pieszy od rowerowego

2. Wyznaczyć przejścia dla pieszych tam, gdzie brakuje ich pieszym

  • Bezpiecznie przejścia dla pieszych
  • Zastąpić zebrami niepotrzebne kładki i przejścia podziemne
  • Sygnalizacje świetlne przyjazne dla pieszych
  • Wygodne przesiadki

Wideo

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

c
czerwone zdrowsze

Coś im się pomyliło. Bezpieczne przejście to przejście podziemne. Zebra w dużym ruchu to kalectwo i śmierć. Napływowy aktyw wiejski statystyki nie przeskoczy.

J
Ja

Zamknijmy wawę dla ruchu drogowego tylko deptak parkingi przed Warszawą niech mieszkańcy jeżdżą komunikacją a parkują w markach nadażynie albo łomiankach

G
Gość

1. Przywrócić chodniki, które zwężono by wybudować DDR.

2. Policja i straż miejska powinny respektować przepisy i rozpocząć karanie rowerzystów na chodnikach i przejściach dla pieszych oraz usuwać samochody nieprawidłowo zaparkowane.

3. Obniżyć miejsca parkingowe do poziomu ulicy.

4. Wybudować parkingi podziemne, żeby kierowcy mieli gdzie parkować a na powierzchni zostawić jedynie miejsca do postoju na max 1h.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3