Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Problemy z rekordowym przetargiem na nowe wagony metra

Rafał Babraj
Rafał Babraj
Krajowa Izba Odwoławcza nakazała powtórny wybór oferty na dostawę nowych wagonów metra. Rzecznik spółki zapewnia, że nie będzie opóźnień.

Krajowa Izba Odwoławcza obradowała we wtorek i uznała za poprawną decyzję Metra o odrzuceniu oferty hiszpańskiej firmy CAF. Jednocześnie jednak przychyliła się do odwołania konsorcjum Skoda-Wagonmasz. Chodzi o zakres utajnienia informacji w ofercie przetargowej zwycięskiego konsorcjum Siemens i Newag. Izba uznała, że niektóre informacje nie powinny zostać utajnione.

- Poprosimy Siemens o wyjaśnienie, dlaczego objął tajemnicą przedsiębiorstwa takie a nie inne informacje - mówi Krzysztof Malawko, rzecznik Metra.

Po uzyskaniu tych wyjaśnień, po raz kolejny zbierze się komisja przetargowa, która ponownie dokona formalnego wyboru najkorzystniejszej oferty. Od tej decyzji konsrocjum Skoda - Wagonmasz, będzie mogło się jeszcze odwołać do KIO. Przedstawiciele Metra nie przewidują jednak w związku z tym znaczących opóźnień.

- Od początku zakładaliśmy, że umowę podpiszemy w I kwartale 2011 roku i ten termin podtrzymujemy - mówi Malawko.

Rekordowy przetarg

W przetargu pod uwagę brana była przede wszystkim cena, która stanowiła 50 proc. kryterium wyboru. Istotnymi czynnikami były również zużycie energii elektrycznej, system utrzymania pojazdu czy ekologia.

Wygrało konsorcjum Siemens-Newag, które otrzymało maksymalną ilość punktów.
Drugie z konsorcjów Skoda-Wagonmasz, uzyskało niecałe 84 punkty, natomiast trzeci z oferentów, hiszpańska firma CAF została wykluczona z postępowania - powodów było kilka, m.in. problemy z wpłaceniem vadium.

Dwa razy więcej nowoczesnych wagonów

Zwycięska firma dostarczy 35 składów (6-wagonowych, łącznie 210 wagonów) za 1.069.594.093,01 złotych netto. Będzie to zatem największy zakup taboru w historii warszawskiego Metra. Dzięki niemu tabor powiększy się niemal dwukrotnie. Około 20 nowych składów ma obsługiwać odcinek centralny II linii metra.

Nowe składy mają być bezpieczne. W ich wnętrzu nie zabraknie kamer monitoring. Pociągi będą również wyposażone w system łączności z maszynistą, nowoczesne systemy kontroli i sterowania ruchem. Będą także przystosowane dla osób niepełnosprawnych.

Każdy z pociągów pomieści nie mniej niż 1424 osób, w tym 230 to miejsca siedzące. Składy będą jednoprzestrzenne, a zatem między wagonami będzie można przejść bez wychodzenia z pociągu.

Pierwsze pociągi przyjadą za dwa lata

Pierwsza dostawa wagonów przewidziana jest w IV kwartale 2012 r., a ostatnia w IV kwartale 2013 roku. Metro Warszawskie wspólnie z miastem, stara się o dofinansowanie zakupu z środków Unii Europejskiej.


Zobacz również:
Siemens wygrał rekordowy przetarg na nowe wagony metra
Za dwa tygodnie decyzja w sprawie nowych wagonów dla metra
Rekordowy przetarg na nowe wagony metra
Pociągi dla II linii metra: Siemens odkrywa karty

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto