Krajowa Izba Odwoławcza obradowała we wtorek i uznała za poprawną decyzję Metra o odrzuceniu oferty hiszpańskiej firmy CAF. Jednocześnie jednak przychyliła się do odwołania konsorcjum Skoda-Wagonmasz. Chodzi o zakres utajnienia informacji w ofercie przetargowej zwycięskiego konsorcjum Siemens i Newag. Izba uznała, że niektóre informacje nie powinny zostać utajnione.
- Poprosimy Siemens o wyjaśnienie, dlaczego objął tajemnicą przedsiębiorstwa takie a nie inne informacje - mówi Krzysztof Malawko, rzecznik Metra.
Po uzyskaniu tych wyjaśnień, po raz kolejny zbierze się komisja przetargowa, która ponownie dokona formalnego wyboru najkorzystniejszej oferty. Od tej decyzji konsrocjum Skoda - Wagonmasz, będzie mogło się jeszcze odwołać do KIO. Przedstawiciele Metra nie przewidują jednak w związku z tym znaczących opóźnień.
- Od początku zakładaliśmy, że umowę podpiszemy w I kwartale 2011 roku i ten termin podtrzymujemy - mówi Malawko.
Rekordowy przetarg
W przetargu pod uwagę brana była przede wszystkim cena, która stanowiła 50 proc. kryterium wyboru. Istotnymi czynnikami były również zużycie energii elektrycznej, system utrzymania pojazdu czy ekologia.
Wygrało konsorcjum Siemens-Newag, które otrzymało maksymalną ilość punktów.
Drugie z konsorcjów Skoda-Wagonmasz, uzyskało niecałe 84 punkty, natomiast trzeci z oferentów, hiszpańska firma CAF została wykluczona z postępowania - powodów było kilka, m.in. problemy z wpłaceniem vadium.
Dwa razy więcej nowoczesnych wagonów
Zwycięska firma dostarczy 35 składów (6-wagonowych, łącznie 210 wagonów) za 1.069.594.093,01 złotych netto. Będzie to zatem największy zakup taboru w historii warszawskiego Metra. Dzięki niemu tabor powiększy się niemal dwukrotnie. Około 20 nowych składów ma obsługiwać odcinek centralny II linii metra.
Nowe składy mają być bezpieczne. W ich wnętrzu nie zabraknie kamer monitoring. Pociągi będą również wyposażone w system łączności z maszynistą, nowoczesne systemy kontroli i sterowania ruchem. Będą także przystosowane dla osób niepełnosprawnych.
Każdy z pociągów pomieści nie mniej niż 1424 osób, w tym 230 to miejsca siedzące. Składy będą jednoprzestrzenne, a zatem między wagonami będzie można przejść bez wychodzenia z pociągu.
Pierwsze pociągi przyjadą za dwa lata
Pierwsza dostawa wagonów przewidziana jest w IV kwartale 2012 r., a ostatnia w IV kwartale 2013 roku. Metro Warszawskie wspólnie z miastem, stara się o dofinansowanie zakupu z środków Unii Europejskiej.
Zobacz również:
Siemens wygrał rekordowy przetarg na nowe wagony metra
Za dwa tygodnie decyzja w sprawie nowych wagonów dla metra
Rekordowy przetarg na nowe wagony metra
Pociągi dla II linii metra: Siemens odkrywa karty
Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?