Owszem, daleko nam jeszcze do Danii, czy Holandii, w których rowery wydają się być podstawowym miejskim środkiem lokomocji, jednak samo to, że sytuacja się zmienia, jest już bardzo pozytywnym zjawiskiem. Rowery miejskie to ucieleśnienie wygody i praktyczności. Przede wszystkim przeznaczone są do poruszania się po mieście i po drogach asfaltowych. Rower miejski może być wykorzystany do celów rekreacyjnych, jak i w czysto użytkowych - idealnie nadaje się na zakupy.
Osprzęt do jazdy nie musi być skomplikowany, ale dodatki powinny być funkcjonalne
Tego typu rowery charakteryzują się dużą liczbą dodatków zwiększających ich funkcjonalność, takich jak oświetlenie, bagażnik, kosz na zakupy, dzwonek, błotniki itd. Nie mniej istotną cechą rowerów miejskich jest wyjątkowa kolorystyka i design, będące w zgodzie z aktualnie obowiązującą modą i trendami.
- Osprzęt w rowerach miejskich ma drugorzędne znaczenie - mówi Mariusz Kowalczyk, który od kilku lat jeździ do pracy rowerem. - Musi być łatwy w obsłudze i wytrzymały na zużywanie. Jednak największym atutem miejskich rowerów jest to, że jadąc na nim, nie jesteśmy zgarbieni - jednoślad prowadzi się w pozycji wyprostowanej. - Dzięki temu rowerzysta ma dużo lepszą widoczność do tyłu i na boki oraz jest dobrze widoczny na ulicy ponad dachami samochodów - mówi Mariusz Kowalczyk. - Dużo łatwiejsza jest też jazda w nierowerowym ubraniu, np. w płaszczu.
Rower miejski sprzyja prawidłowej postawie ciała
Wyprostowana sylwetka poprawia stabilność na śliskiej nawierzchni i ułatwia pokonywanie ciasnych łuków. Ponieważ rowerem miejskim nie jeździ się zbyt szybko, więc wyprostowana sylwetka rowerzysty nie stawia oporów aerodynamicznych. Spokojny charakter jazdy rowerem miejskim sprawia, że nie musi on być też lekki, w zupełności wystarcza najczęściej zwykła, stalowa rama. Z tych samych powodów rower miejski nie musi mieć przerzutek - klasyczne rowery holenderskie są wyposażone w piastę tylną z hamulcem nożnym tzw. torpedo, z miękkim przełożeniem, ułatwiającym ruszanie
- Jeśli jednak rower miejski ma przerzutki, to najczęściej spotyka się przerzutki planetarne, umieszczone wewnątrz piasty tylnego koła - mówi Robert Aleksandrowicz, kierownik sklepu Peleton z Białymstoku. - Umożliwiają one płynną zmianą przełożeń - mają ich 3, 4 lub 7, przy czym trzybiegowe są zupełnie wystarczające.
W odróżnieniu od przerzutek zewnętrznych można w nich zmieniać biegi także, kiedy rower stoi w miejscu, na przykład na czerwonym świetle, co bardzo ułatwia jazdę w mieście.
- Przerzutki wewnętrzne są też w dużo mniejszym stopniu narażone na niekorzystne wpływy atmosferyczne i korozję - zapewnia Robert Aleksandrowicz.
Jazda rowerem miejskim musi być wygodna
Stosowane najczęściej w rowerach miejskich wewnętrzne hamulce są całkowicie niezawodne w trudnych warunkach atmosferycznych, ponieważ są mniej narażone na korozję. Hamulec nożny również ułatwia sygnalizowanie zamiaru skrętu. Dzięki niemu rowerzysta może mieć zawsze jedną rękę wolną. Panie, które wybiorą rower miejski, jako środek transportu do pracy, nie muszą się obawiać o swoje ubranie. Zamknięta, ładna obudowa łańcucha zabezpieczy nogawki spodni przed ewentualnym wciągnięciem ich w łańcuch. Po porannej przejażdżce na takim rowerze można zabrać się do pracy.
- Krajobraz miejski jest z założenia elegancki, dlatego na przejażdżki po ulicach do pracy albo na randkę nie trzeba ubierać starego t-shirtu i adidasów - mówi Wojciech Bokłago de Bof, białostocki projektant mody. - Można założyć dopasowane rybaczki i kolorowe rajstopy.
Strefa Biznesu: Plantatorzy ostrzegają - owoce w tym roku będą droższe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?