Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Ile samochodów nie wjedzie do centrum? Są pierwsze wyliczenia

Martyna Konieczek
Martyna Konieczek
Już niedługo co dziesiąty samochód nie wjedzie do centrum Warszawy
Już niedługo co dziesiąty samochód nie wjedzie do centrum Warszawy Krystian Dobuszyński
Od połowy 2024 roku w Warszawie ma zacząć obowiązywać Strefa Czystego Transportu. Jest to obszar, do którego nie wjadą starsze samochody. SCT ma zająć w sumie ok. 100 kilometrów kwadratowych, co oznacza, że setki tysięcy aut osobowych nie będą mogły poruszać się po dużej części stolicy. Ile dokładnie aut zostanie objętych zakazem wjazdu? Szczegóły w artykule poniżej.

Spis treści

Jaki obszar obejmie Strefa Czystego Transportu?

Strefa Czystego Transportu (SCT) to obszar, po którym mogą poruszać się pojazdy z napędem elektrycznym, wodorowym lub te wykorzystujące gaz ziemny. W niedalekiej przyszłości - od lipca 2024 roku - ma SCT ma zostać wprowadzona również w Warszawie. Po pełnym wdrożeniu starsze niż 11 lat nie będą mogły wjechać do połowy dzielnic.

Wdrożenie SCT podzielono na etapy. Pierwszy obejmie całe dzielnice: Śródmieście, Żoliborz i Pragę Północ, prawie całą Ochotę i Pragę Południe, większość Mokotowa i połowę obszaru Woli. Później, konsekwentnie co dwa lata, będą rosnąć wymagania dotyczące standardów emisji spalin.

SCT w Warszawie. Etap 1 - wymogi i wyjątki

W pierwszym etapie, który będzie obowiązywać od lipca 2024 do końca 2025 roku, samochody mają podlegać następującym wymogom: pojazd z silnikiem benzynowym będzie musiał spełniać normę Euro 2 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 1997. Maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia wynosić więc może 27 lat. Natomiast pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006, czyli maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia to 18 lat.

Mieszkańcy Warszawy będą mieli cztery lata na dostosowanie się do nowych przepisów. Obowiązują ich bowiem zmiany datowane na 2028 rok. Ponadto wprowadzony ma zostać dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 roku ukończą 70 lat), o ile przed 1 stycznia 2024 roku byli właścicielami swoich pojazdów.

Co dziesiąte auto nie wjedzie do centrum Warszawy

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar sprawdził, ile aut osobowych zarejestrowanych w Warszawie i w tzw. obwarzanku zostanie objętych zakazem w lipcu 2024 r..

W Warszawie i powiatach ościennych na koniec 2022 roku zarejestrowanych było ponad 1,98 mln samochodów osobowe z silnikami benzynowymi i diesla (z czego w samej Warszawie nieco ponad 1,2 mln). Dane te nie obejmują tzw. samochodów archiwalnych, czyli takich, których właściciele z różnych względów nie wyrejestrowali, ale są de facto nieistniejące.

Łącznie w I etapie (od 1 lipca 2024 do końca 2025 roku) do strefy nie będzie mogło wjechać aż 206 541 aut, czyli 10,40 proc. całego parku Warszawy i tzw. obwarzanka. W przypadku samej Warszawy mówimy o 92 360 autach osobowych stanowiących 7,66 proc. stołecznego parku pojazdów - przekazał IBRM Samar.

Więcej o Strefie Czystego Transportu możecie przeczytać w naszym wcześniejszym artykule NA TEJ STRONIE.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto