Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Strefie Płatnego Parkowania w Warszawie. Od 15 listopada zmiany. Będą nowe abonamenty i dodatkowe strefy

Sandra Gozdur
Sandra Gozdur
Od 15 listopada będą nowe przepisy dotyczące Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Przede wszystkim mieszkańcy będą mogli skorzystać z jednego z dwóch rodzajów abonamentu. Co więcej, poszerzony zostanie także obszar płatnego parkowania na Ochocie i Żoliborzu. Szczegóły poniżej.

Nie da się ukryć, że w Warszawie problem z parkowaniem z roku na rok rośnie. Niekiedy zdarza się, że trzeba kilkadziesiąt minut krążyć wokół miejsca, aby znaleźć jakąś wolną przestrzeń. Dochodzi do sytuacji, w których mieszkańcy nie mają czasem możliwości, żeby zaparkować w okolicach swojego mieszkania, ponieważ miejsca zajęte są albo przez przyjezdnych, albo przez osoby dojeżdżające np. do pracy. Miasto chcąc ułatwić parkowanie warszawiakom, wprowadziło specjalne abonamenty. Od 15 listopada tego roku każdy zainteresowany mieszkaniec będzie mógł wybrać jeden z dwóch abonamentów - rejonowy lub obszarowy.

- Warunkiem ubiegania się o abonament jest zameldowanie na pobyt stały lub czasowy na terenie Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego - podkreśla Michał Lejk, zastępca naczelnika Wydziału Parkowania ZDM.

Abonament rejonowy

Abonament mieszkańca za 30 zł (tzw. rejonowy) dotyczy tylko bezpośredniej okolicy. Dla każdego mieszkańca rejon, w którym może dzięki niemu parkować bezpłatnie, jest określany indywidualnie. To mniej więcej promień 150-250 m od miejsca zameldowania. W takim rejonie za darmo można zaparkować na wszystkich wyznaczonych miejscach postojowych.

- Rejon obowiązywania abonamentu wyznaczamy, wybierając do 8 parkomatów (może być ich mniej) w promieniu 150 metrów od miejsca zameldowania mieszkańca w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego, przy czym wybór parkomatów z tego rejonu przysługuje mieszkańcowi SPPN. Postój pojazdu może mieć miejsce w odległości nie większej niż 100 metrów od parkomatów objętych abonamentem, w okresie jego ważności - tłumaczy Michał Lejk.

Zdjęcie poglądowe/ZDM

Abonament obszarowy

To, co się zmieni dla wszystkich mieszkańców SPPN, to możliwość wyboru drugiego wariantu – abonamentu obszarowego.

- Wielokrotnie warszawiacy zgłaszali prośby o umożliwienie im parkowania na większym obszarze niż tylko pobliskie ulice. Stąd ten pomysł – abonament w wersji „premium”. Daje więcej możliwości i dlatego jest odpowiednio droższy - wyjaśnia Michał.

Strefę płatnego parkowania podzielona została na kilkadziesiąt sektorów („obszarów” – stąd nazwa), obejmujących jedno lub kilka osiedli. W każdym znajduje się mniej więcej podobna liczba ogólnodostępnych miejsc postojowych w stosunku do liczby mieszkańców. Mieszkaniec, który zdecyduje się na taki abonament, będzie mógł parkować bez płacenia na wszystkich ulicach w całym obszarze. Abonament obszarowy będzie kosztował 600 zł rocznie (z możliwością zapłacenia w dwóch ratach).

ZDM Warszawa

Strefa płatnego parkowania na Ochocie i Żoliborzu

Na Ochocie oraz na Żoliborzu przeprowadzono badania zapełnienia i rotacji miejsc, które pokazały przytłaczający udział osób przyjezdnych w ogólnej liczbie pojazdów parkujących (pojazdy „przyjezdne” były identyfikowane na podstawie tego jak długo, jak często i o jakich porach parkowały na terenie dzielnicy). W związku z tym, miasto postanowiło ułatwić życie mieszkańcom tych dzielnic i od 15 listopada wprowadza Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego.
Na Ochocie, ze względu na dogodną komunikację tramwajową i autobusową, obszary sąsiadujące z osiami transportowymi dzielnicy, tj. ulicami Grójecką, Żwirki i Wigury oraz Al. Jerozolimskimi, stają się „naturalnym” wyborem parkingowym osób „uciekających” z płatnej strefy. Dodatkowym celem podróży są liczne obiekty akademickie.

W przypadku Żoliborza źródła problemu są dwa. Pierwsze to efekt zaniechania wprowadzenia SPPN wraz z oddaniem do użytku żoliborskiego odcinka I linii metra. Drugie to intensywna rozbudowa powierzchni biurowych, w szczególności na postindustrialnych terenach.

Zakaz postoju nie dla osób z identyfikatorami

Od 15 listopada na Żoliborzu i Ochocie, w miejscach, w których nie dało się wyznaczyć SPPN, na przykład na wąskich uliczkach, na których nie zmieszczą się pełnowymiarowe miejsca postojowe (przepisy nakazują 2 lub 2,5 m szerokości z jednoczesnym zachowaniem min. 2 m dla pieszych), pojawią się znaki zakazujące postoju. Jest jednak dobra wiadomość dla mieszkańców tych dzielnic - mimo zakazu, będą mogli skorzystać z tych miejsc, aby zaparkować swój samochód. Ten znak nie będzie dotyczył osób posiadających stosowny identyfikator.

- Posiadacze abonamentu którzy mieszkają w pobliżu takiej ulicy [z zakazem postoju - przyp.], będą mogli wnioskować o dodatkowy identyfikator B-35, który pozwoli im na postój na niej bez opłat. Podobną możliwość będą mieli ci, którzy mieszkają w całej strefie objętej zakazem postoju - wyjaśnia zastępca naczelnika Wydziału Parkowania ZDM.

Kierowca musi sam ocenić, czy zatrzymanie się w danym miejscu będzie zgodne z przepisami. Należy zatem zwrócić uwagę, czy postój będzie przy krawędzi jezdni, jeśli na chodniku to z zachowaniem 1,5 m dla pieszych oraz 10 m od skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Co ważne, dodatkowy identyfikator wydawany będzie bez opłat.

Jak otrzymać abonament?

Abonament mieszkańca można uzyskać na dwa sposoby. Po pierwsze, przez internet pod adresem [email protected]. Aby wyrobić lub przedłużyć dokument uprawniający do parkowania w miejscu zameldowania, należy pod ten adres wysłać wniosek zawierający swoje imię, nazwisko, datę urodzenia, skan potwierdzenia dokonania opłaty abonamentowej i wszystkich niezbędnych dokumentów – zgodnie ze szczegółową procedurą zawartą na stronie internetowej ZDM. Po weryfikacji płatności przez ZDM, wnioskodawca otrzyma informację o wydaniu abonamentu. Czas wyrobienia dokumentu zdalnie wynosi ok. 7 dni. Abonament można również otrzymać w jednym z Punktów Obsługi Pasażerów ZTM. Wnioskując o wydanie dokumentu w ten sposób, należy przedstawić dokument potwierdzający tożsamość, dowód rejestracyjny, na który ma być wystawiony abonament, ewentualnie inne dokumenty. Na podstawie tych dokumentów pracownik POP ZTM wypełnia wniosek w systemie obsługi SPPN, drukuje go i przedkłada do podpisu osobie ubiegającej się o abonament.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto