Styk Nauk Behawioralnych i AI: Zmiany w Rekrutacji

Materiał informacyjny Gyfted
W znanych wszystkim procesach rekrutacji testy i oceny psychometryczne są doceniane za ich potencjał w prognozowaniu wyników pracy poprzez mierzenie zdolności, cech osobowości i innych atrybutów kandydatów do pracy. Z racji na model cenowy (płaci się za liczbę kandydatów lub liczbę testów) są one zbyt głównie wykorzystywane dopiero dalej lub bliżej końca procesu rekrutacji wewnątrz firm. Oznacza to, że narzędzia stworzone do selekcji z dużych grup ludzi, są używane dopiero na końcowym etapie procesu rekrutacji. Dzieje się tak, gdyż narzędzia te służą głównie rozmyciu odpowiedzialności osób odpowiedzialnych za rekrutację i są one tzw. “stamp of approval” w procesie, a nie de facto narzędziem służącym oszczędzić czas rekruterom.

Rekrutacja: najmniej efektywny łańcuch dostaw świata

Rekrutacja jest najmniej efektywnym łańcuchem dostaw na świecie dla kluczowego zasobu każdej organizacji - ludzi. Jest tak, ponieważ największym problemem w rekrutacji są same firmy. Pobieżne spojrzenie na procesy rekrutacyjne wielu firm ujawnia wzorzec długich, rozciągniętych w czasie i w ogromnej mierze nieustrukturyzowanych działań rekrutacyjnych.

Ciężar winy za tę nieskuteczność spada wyłącznie na firmy. Rozmywanie odpowiedzialności, brak jasności co do tego kogo dokładnie potrzeba na dane stanowisko, brak wiedzy o kompetencjach i miękkich cechach, które czynią z osoby świetnego członka zespołu, itd. Firmy praktykują przestarzałe procesy rekrutacyjne opatrzone niekończącym się compliance, dbaniem o RODO bardziej niż o kandydata, i sztywnymi procesami, które opierają się innowacji i zmianie tego paradygmatu.

Kierujemy się jednak ku coraz głębszej cyfryzacji i automatyzacji, w której rola psychometrii w rekrutacji wymaga zmiany w sposobie użycia. Odejście od konwencjonalnych norm rekrutacyjnych będzie wymuszone przez jej koszty i rynek. Automatyzując żmudne procesy jak np. ocena CV/profilu, kwestionariuszy i wyników testów, rekruterzy mogą lepiej skoncentrować się na innych kluczowych aspektach zarządzania ludźmi - np. onboardingiem, kulturą, dbaniem o miejsce pracy.

Dualny rynek pracy dzięki pracy zdalnej

Nowoczesny rynek pracy stoi u progu znaczącej transformacji, napędzanej przez wzrost popularności pracy zdalnej. Po jednej stronie tego rynku rośnie grupa poszukujących pracy zdalnej - osób ceniących elastyczność i szersze opcje kariery. Z drugiej strony, wielu pracodawców, skrępowanych tradycyjnymi paradygmatami pracy, kontynuuje poszukiwanie kandydatów w „stary sposób”, przewidując powrót do biura. Ta rozbieżność nie tylko pokazuje rozłąkę w oczekiwaniach zatrudnienia, ale także podkreśla pilną potrzebę modernizacji strategii rekrutacyjnych zgodnie z ewoluującymi normami pracy. Ponadto, pracodawcy będą musieli walczyć o najlepszych ludzi z firmami globalnie - wymusi to nie tylko lepsze płace, ale i lepsze warunki pracy, w tym pracę zdalną. Firmy i HR-y które nie dostosują się do pracy zdalnej, i nie będą candidate-first, zostaną w tyle.

Rosnący problem ogromnej skali na rynkach pracy - rosnącej liczby firm i pracowników na ‘zdalnym’ rynku pracy - otwiera nieosiągalny wcześniej dostęp do globalnego zasobu talentów. Jednak jednocześnie stawia wyzwanie nawigacji w ogromnej liczbie ofert pracy i przede wszystkim ogromnie dużej liczbie kandydatów chętnych do pracy zdalnej. Tradycyjne ramy rekrutacyjne są źle przygotowane do skutecznego radzenia sobie z tym wzrostem, co wymaga radykalnej aktualizacji procesu rekrutacji. Ulepszenie przesiewania i weryfikacji większej bazy kandydatów wyłania się jako konieczność. Screening przy użyciu testów i kwestionariuszy przed zatrudnieniem oparty na AI staje się koniecznością.

AI pomoże rekruterom

Musimy wyobrazić sobie przyszłość, w której Sztuczna Inteligencja (AI) zdominuje proces rozszyfrowywania danych psychometrycznych, tym samym pozwalając rekruterom skupić się w mniejszym stopniu na administrowaniu i koordynacji procesu rekrutacji oraz postowaniu prac, a w coraz większym na dbaniu o kandydatów i ich onboarding. Konieczne jest zorientowanie na kandydatów, tym bardziej w obliczu zmian demograficznych w Europie i Ameryce Północnej, w przeciwieństwie do panującego modelu zorientowanego na oferty pracy na portalach pracy (czyli: reklamy pracy) jako panaceum na bolączki rekrutacji.

Nadejście zaawansowanych systemów AI zwiastuje nową erę, w której proces rekrutacji jest nie tylko szybszy, ale także staje się bardziej dokładny. Zdolność AI do szybkiego i dokładnego przetwarzania i analizowania dużych zbiorów danych stanowi przekonujący argument za jej zastosowaniem w analizie preferencji, motywacji i kompetencji kandydatów. W przeciwieństwie do ludzkich rekruterów, dobre systemy AI nie muszą być obciążone uprzedzeniami poznawczymi ani zmęczeniem, co oznacza bardziej obiektywny proces rekrutacji, z korzyścią dla kandydatów i firm.

Tradycyjny model rekrutacji, który kładzie nacisk na oferty pracy i testy, stopniowo ustępuje miejsca podejściu bardziej zorientowanemu na kandydatów. Ta radykalna zmiana jest ucieleśniona przez platformy takie jak Gyfted, które dążą do zdefiniowania krajobrazu rekrutacji, stawiając kandydatów w centrum uwagi. W tym innowacyjnym modelu, kandydaci stają się 'obiektem', gdzie ich umiejętności, doświadczenia i atrybuty psychometryczne są dopasowywane do wymagań i kultur przyszłych pracodawców. Jest to wyraźne odejście od panującego modelu, w którym oferty pracy lub testy są ‘obiektami’ – elementami centralnymi.

Potencjalne korzyści z tego modelu zorientowanego na kandydatów są liczne. Po pierwsze, obiecuje bardziej uporządkowany i efektywny proces rekrutacji, ponieważ kandydaci są dopasowywani do odpowiednich ról na podstawie analizy ich atrybutów i preferencji. Ponad 48% pracowników odchodzi z pracy w ciągu 18 miesięcy z racji na brak dopasowania, a nie brak umiejętności. AI nie tylko oszczędzi nam czas, ale także znacząco zwiększy dopasowanie listy top kandydatów do danego zespołu i stanowiska. Ograniczając nacisk na postingi na portalach pracy i testy, taki model zmniejsza ryzyko przegapienia dobrych kandydatów z powodu sztywnych ram rekrutacyjnych.

Gyfted jest pionierem rekrutacji opartej o AI i nauki behawioralne oparte na assessmentach przyjaznych kandydatom. Łącząc assessmenty i technologię dopasowywania AI, Gyfted oferuje firmom samodzielny silnik SaaS, którego firmy mogą używać do usprawnienia swoich procesów rekrutacyjnych. Firma rozwija swoją technologię przy pomoc zdalnego zespołu R&D, którego większość znajduje się w Polsce. Unikalne podejście Gyfted nie tylko automatyzuje uciążliwe zadania związane z rekrutacją, ale także znacznie zwiększa dokładność i efektywność dopasowywania właściwego kandydata do właściwej pozycji i zespołu, z korzyścią dla obydwu stron. Na zróżnicowanym przez preferencje rekrutacyjne rynku, platformy takie jak Gyfted ułatwiają gładkie przejście w kierunku bardziej elastycznego i przyjaznego procesu łączenie kandydatów i zespołów.

Publikacja dotyczy wyników projektu badawczo-rozwojowego "Opracowanie i zweryfikowanie platformy informatycznej z użyciem sztucznej inteligencji i psychometrii do automatyzacji niektórych etapów procesów rekrutacyjnych", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 o numerze POIR.01.01.01-00-2039/20.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto