Tramwaje Warszawskie przekazały za pośrednictwem mediów społecznościowych, że rozstrzygnięto przetarg na budowę trasy tramwaju na odcinku od Dworca Zachodniego do węzła z ulicą Grójecką. Zadanie zostało powierzone konsorcjum wykonawców: Balzola Polska i Lantania SA.
Kosz prac oszacowano na 365 mln 523 tys. złotych brutto.
W postępowaniu wzięło udział siedem firm. Warto podkreślić, że oferta każdej z nich znacznie przekraczała budżet zarezerwowany na tę inwestycję. W marcu tego roku Tramwaje Warszawskie informowały, że budowa linii tramwajowej na wspomnianym odcinku powinna wynieść około 224 miliony złotych.
Tramwaj do Dworca Zachodniego
Nowa trasa tramwajowa o długości około 1,6 km będzie się zaczynać pod Dworcem Warszawa Zachodnia. Powstanie tam podziemny przystanek, który zostanie połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. Tramwaj pojedzie tunelem (o łącznej długości około 500 metrów) pod parkiem Pięciu Sióstr.
Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. - w pobliżu ul. Szczęśliwickiej. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku centrum, Okęcia lub pętli Banacha.
Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można przejść na perony kolejowe i autobusowe. Czas przejazdu z Grójeckiej wyniesie około pięciu minut, a ze stacji metra Politechnika - nieco ponad kwadrans - wyjaśniają Tramwaje Warszawskie.
Tramwajarze nie wybrali jeszcze sposobu budowy tunelu, choć jak zapewniają na pewno nie będą to tarcze TBM, czyli takie, które drążyły tunele metra.
Fragment wielkiej inwestycji
Jak wyjaśniają Tramwaje Warszawskie, podziemny przystanek przypominać będzie stacje metra. Różnił się będzie od nich wysokością peronów (podłoga w tramwajach jest niżej niż w pociągach metra). Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD – na poziomie -2. Dzięki ruchomym schodom i windom pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, w celu przesiadki z tramwaju do pociągu.
Prace budowlane zostały zaplanowane na lata 2024 i 2025. Konsorcjum wyłonione w przetargu ma 26 miesięcy na wykonanie całej inwestycji.
Przedsięwzięcie jest częścią większego projektu "Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą” i jest przewidziane do dofinansowania z Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?