Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwaj na Żeraniu. Wiadomo, którędy pobiegnie nowa linia tramwajowa w Warszawie. Jest wstępny plan budowy torów

Michał Mieszko Skorupka
Michał Mieszko Skorupka
Wideo
od 16 lat
Jest wstępny plan budowy nowej linii tramwajowej w stolicy. Docelowo połączy ona Żerań z Tarchominem. Rzecznik Tramwajów Warszawskich przekazał najświeższe informacje dotyczące inwestycji. Poznaliśmy m.in. szczegóły trasy oraz planowany termin początku robót. Te mają się rozpocząć pod koniec dekady.

Poznaliśmy szczegóły dotyczące nowej linii tramwajowej przez Żerań na Tarchomin. Wyznaczono już korytarz, którym pobiegną tory. Ich dokładny przebieg pokażą dalsze analizy w ramach prac nad dokumentacją projektową, która będzie kolejnym etapem tej inwestycji.

Jest wstępny plan budowy tramwaju na Żeraniu. Wiemy, jak pobiegną tory

Tramwaj na Żeraniu. Wiadomo, którędy pobiegnie nowa linia tr...

Inżynierowie i planiści z Tramwajów Warszawskich przenalizowali informacje prawne, strukturę własności, wskazali możliwe kolizje z istniejącą infrastrukturą i jak i z kim powinny być przeprowadzone uzgodnienia przed budową. Studium pokazało, gdzie jest infrastruktura podziemna i co trzeba będzie przebudować. Wiadomo też gdzie można planować pętle, rozjazdy, tory do zawracania, podstacje zasilające i przystanki. Cala dokumentacja składa się 12 tomów opracowań po kilkadziesiąt stron każdy - wyjaśnia rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz.

Jak pobiegną tory?

Tramwaj wzdłuż Modlińskiej będzie przedłużeniem trasy, która biegnie po ul. Jagiellońskiej, obok terenu dawnej fabryki samochodów FSO i kończy się pętlą pod trasą Armii Krajowej. Nowa trasa pobiegnie dalej mostem nad Kanałem Żerańskim i wzdłuż ul. Modlińskiej do ul. Familijnej. Tu znajdzie się pętla i parking park and ride.

Następnie trasa rozdzieli się na dwie części:

  • Pierwsza pobiegnie ul. Familijną w głąb nowych osiedli i dalej Myśliborską aby połączyć się z trasą z Młocin na Winnicę
  • Druga - planowana na dalszą przyszłość, będzie mogła pobiec wzdłuż Płochocińskiej do przystanku kolejowego Warszawa Żerań.
Jest wstępny plan budowy tramwaju na Żeraniu. Wiemy, jak pobiegną toryTramwaje Warszawskie

Długość trasy z pętli Żerań FSO na Nowodwory wyniesie około 4 km. Trasa do przystanku kolejowego Warszawa Żerań to z kolei około 1 km. W związku z inwestycją, zaplanowano budowę 7 przystanków.

Wykonawca dokumentacji zaproponował, jak mają przebiegać nowe tory przez węzeł drogowy ul. Jagiellońskiej i trasy AK. To jedno z bardziej skomplikowanych zadań, bo trzeba będzie przebudować zjazdy z trasy toruńskiej, estakady a także zbudować krótki tunel - wyjaśnia Maciej Dutkiewicz.

Budowa ruszy pod koniec dekady

Po etapie wstępnego planowania, nadszedł czas na przygotowywanie inwestycji.

Kolejnym krokiem jest przygotowanie dokumentacji uwzględniającej przebudowę podziemnych instalacji i infrastruktury drogowej. Następnie zostanie pozyskana decyzja środowiskowa oraz wszystkie pozostałe decyzje administracyjne - tłumaczy rzecznik Tramwajów Warszawskich.

Przetarg ma zostać ogłoszony na przełomie 2024 i 2025 roku. Prace nad tymi dokumentami potrwają kilkadziesiąt miesięcy. Po ich zakończeniu będzie można zaplanować budowę linii tramwajowej. Najprawdopodobniej odbędzie się ona w latach 2029-2032.

Jak tłumaczy rzecznik Tramwajów Warszawskich, wynika to przede wszystkim z możliwości finansowych.

Dodatkowe fundusze, na przykład z UE, mogłyby wpłynąć na zmianę terminu budowy - wyjaśnia rzecznik Maciej Dutkiewicz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto