Chodzi o odcinek Łódź - Sieradz – Wrocław, który stał się już kolejnym etapem, dla którego rozpoczęły się prace przygotowawcze. Jest to fragment większej inwestycji, w całej Polsce to już osiem kolejowych odcinków o łącznej długości ok. 1 000 km.
"W przypadku tzw. szprychy nr 9 (biegnącej przez województwa: mazowieckie, łódzkie i dolnośląskie), i biorąc pod uwagę dwie umowy zawarte wcześniej, przygotowania trwają już łącznie na ok. 400 km: z Warszawy przez Łódź i Wrocław do granicy z Czechami" – tłumaczy biuro prasowe Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Centralny Port Komunikacyjny. Pokazano projekt megalotniska ...
Warszawa – Wrocław w zawrotnym tempie
Obecnie pomiędzy Wrocławiem a Łodzią oraz Warszawą nie funkcjonuje bezpośrednia, szybka trasa kolejowa, co powoduje znaczne wydłużenie czasu przejazdu, a to jest mało atrakcyjne dla osób przemieszczających się ze stolicy. Dzisiaj pasażerowie wybierają podróż samolotem albo samochodem.
Jak zapowiada spółka, dzięki nowej inwestycji podróż z Wrocławia do Łodzi będzie krótsza o 1 godz.10 min, a do Warszawy czas przejazdu skróci się nawet o 1 godz. 55 min.
- Aby dotrzeć szybko z Warszawy do Wrocławia Dlatego odcinek między Wrocławiem, Sieradzem i Łodzią, który razem z przygotowywaną do realizacji trasą Łódź-Warszawa, połączy stolice: Polski i Dolnego Śląska w czasie krótszym niż dwie godziny, to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w całym kraju – tłumaczy Mikołaj Wild, prezes spółki CPK. – Ten projekt jest kluczowy nie tylko z punktu widzenia pasażerów, ale także dla ograniczania śladu węglowego generowanego przez transport – dodaje.
Umowa została podpisana z konsorcjum firm Multiconsult Polska, Arcadis, Transprojekt Gdański i IDOM Inżynieria. Chodzi o dokumentację przedprojektową.
Umowa warta jest 38,1 mln zł netto. Dotyczy odcinka: Łódź – Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny. Prędkość maksymalna, którą będzie można osiągnąć na nowych torach wyniesie 350 km/h, zaś eksploatacyjna, czyli taka, którą pociągi osiągną w pierwszym etapie to 250 km/h.
"Umowa stanowi uzupełnienie kontraktu na studium wykonalności dla 140-kilometrowego odcinka linii dużych prędkości z Warszawy przez CPK do Łodzi, dla którego na początku czerwca spółka CPK popisała umowę na prace przygotowawcze. Te dwie linie stanowią – razem z odnogą do Poznania – tzw. 'igrek', czyli pierwszy i najważniejszy element systemu kolei dużych prędkości w Polsce" – podał Centralny Port Komunikacyjny.
Na przygotowanie studium wykonawca ma blisko 10 miesięcy.
Marek Jakubiak o wywiadzie posłanki Urszuli Zielińskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?