Balustrada z ul. Powązkowskiej idzie do remontu
Przed wakacjami doszło w tym miejscu do kolizji drogowej, w wyniku której ucierpiały przęsła zabytkowej balustrady. Biuro konserwatora przekazał, że w najgorszym stanie znajduje się skrajne, wschodnie przęsło, które zostało uszkodzone w wyniku silnego uderzenia.
Spowodowało ono wyrwanie górnych mocowań ze słupków oraz znaczne wygięcie całej konstrukcji. Część metalowych elementów jest wyłamana i zniekształcona. Nasze oględziny wykazały również liczne uszkodzenia słupków, w szczególności w miejscach mocowania przęseł, korozję żeliwa oraz spękania i ubytki farby. Ponadto, trzecie przęsło jest lekko wygięte, a jeden z elementów dekoracyjnych wyłamany - wyjaśniło.
Przekazało, że planowane prace obejmą w pierwszej kolejności renowację najsilniej uszkodzonej części balustrady. Następnie przewidywane jest oczyszczenie kolejnych przęseł z wtórnych przemalowań, usunięcie korozji, zabezpieczenie powierzchni oraz naprawa słupków. Po nich balustrada wróci na ul. Powązkowską.

Inne miejsce dla balustrady?
Przeniesienie balustrady proponuje stowarzyszenie Zatrasie, które chce, by balustrady powróciły bezpośrednio na wiadukt. Zaproponowali, aby zamontowano je po północno-wschodniej stronie wiaduktu - od strony stacji Warszawa Powązki.
Jednocześnie zwróciliśmy uwagę, że na starych zdjęciach balustrady te - podobnie jak na Moście Poniatowskiego - były w kolorze czarnym. Mogłaby to być okazja do przywrócenia pierwotnego wyglądu - napisali na Facebooku członkowie stowarzyszenia.
Przed wojną balustrada zdobiła wiadukt nad obwodową linią kolejową. W 2009 r. w trakcie budowy nowego wiaduktu osiem wykonanych ze stali i żeliwa przęseł zdemontowano i postanowiono przenieść w inną, nieodległą lokalizację. Zdecydowano się je umieścić na wysepce rozdzielającej jezdnie ulicy Powązkowskiej u zbiegu z ulicą Duchnicką. Przed montażem w nowym miejscu, balustrada została poddana pracom konserwatorskim i restauratorskim, które były konieczne, ze względu na zaawansowaną korozję metalu oraz liczne ubytki. W trakcie prac odtworzono pierwotną długość kilku przęseł, częściowo zniszczonych w trakcie działań wojennych. Brakujące, krańcowe elementy, zostały zrekonstruowane. Przęsła zakotwiczono w żelbetowych słupkach wykonanych na wzór pierwotnych.

szkolenie wojsko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?