Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zwężanie głównych ulic, strefa Tempo 30 i nowe sygnalizacje. Trzaskowski zapowiada zmiany, które mają poprawić bezpieczeństwo pieszych

Marek Majewski
Marek Majewski
fot. Szymon Starnawski
Prezydent Warszawy zapowiedział szereg zmian, które mają poprawić bezpieczeństwo pieszych w ruchu drogowym w stolicy. Rafał Trzaskowski apeluje też do rządu o zmiany w prawie. Szczegóły w artykule poniżej.

Nowy porządek na warszawskich ulicach

Po tragicznym wypadku na ul. Sokratesa, na nowo rozgorzała dyskusja o bezpieczeństwie ruchu drogowego w Warszawie. W ubiegłą środę Rafał Trzaskowski zapowiedział, że wkrótce przedstawi plan zmian, które sprawią, że piesi na ulicach będą mogli poczuć się bezpieczniej.

Na Facebooku napisał:

W najbliższych miesiącach postawimy sygnalizację świetlną na kilkunastu przejściach dla pieszych. Będziemy montować progi spowalniające, zastępować skrzyżowania kompaktowymi rondami. Miasto zapłaci za dodatkowe patrole policjantów z drogówki – tak jak to robimy już w tym roku, a w przyszłym roku zakończymy audyt przejść dla pieszych. W sumie sprawdzimy 4500 miejsc.

Protest przeciwko zabijaniu pieszych. Na Bielanach zapalono ...

Pierwsze konkrety pojawiły się w poniedziałek, 28 października. Jak podaje "Gazeta Wyborcza", podczas zamkniętego spotkania prezydent Warszawy zapowiedział m.in.

  • rozszerzenie Strefy Tempo 30 na wszystkie ulice lokalne i osiedlowe, docelowo Strefa Tempo 30 ma obejmować 2/3 sieci ulicznej w Warszawie

  • zakończenie w 2020 r. audytu przejść dla pieszych, przy których nie ma sygnalizacji świetlnej; kontynuowane będzie również doświetlanie przejść dla pieszych - w 2019 r. doświetlonych ma zostać ok. 400 przejść dla pieszych, w 2020 r. - 100 kolejnych

  • nowe sygnalizacje świetlne, w 2019 r.:

    1. Drewny/Przyczółkowa

    2. Górczewska/Syreny

    3. Tyszkiewicza

    4. Leszno/Karolkowa

    5. Grójecka/Harfowa

    6. al. KEN/Koński Jar - dwa przejścia

    7. al. KEN/Telekiego i Jeżewskiego

    8. al. KEN 81 i 100,

      w 2020 r.:

    9. Kondratowicza/Blokowa

    10. al. Krakowska/Lipowczana

    11. Pułkowa/Dziwożony

    12. 17 Stycznia/Zarankiewicza

    13. Kijowska/Dworzec Wschodni - trzy przejścia dla pieszych

    14. Lazurowa/Dywizjonu 303

  • od 2020 r. audyt ulic oraz obszaru wokół szkół i przedszkoli w ramach program "Bezpieczna szkoła"

  • budowa nowych rond:

    1. Anielewicza/Karmelicka
    2. Smocza/Stawki
    3. Krzywickiego/Filtrowa
    4. Koszykowa/Noakowskiego
    5. Piękna/Krucza/Mokotowska
    6. Kadetów/Poprawna
    7. Kadetów/Łasaka
    8. 1. Praskiego Pułku/Mazowiecka
    9. gen. Rudnickiego/Kochanowskiego
    10. Mołdawska/Korotyńskiego
    11. Mołdawska/Racławicka
    12. Gierdziejewskiego/Posag 7 Panien
  • zwężanie pasów ruchu do 3 m przed przejściami dla pieszych w trakcie trwania remontów, w miejscach, w których nie kursują autobusy

  • instalowanie garbów spowalniających przejazd

  • pozyskiwanie środków na działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym od prywatnych inwestorów

Warszawa chce odzyskać wpływ na fotoradary

Trzaskowski chce też, by samorządy odzyskały wpływ na fotoradary. Kilka lat temu Sejm odebrał kuratelę nad fotoradarami strażom miejskim i gminnym, bowiem według NIK urządzenia stały się łatwym sposobem na reperowanie lokalnych budżetów. Obecnie o lokalizacji nowych urządzeń decyduje Główny Inspektorat Transportu Drogowego, który zapowiedział ostatnio, że w 2020 roku na polskich drogach pojawi się ponad 100 nowych fotoradarów. Warszawa złożyła dwa wnioski do GITD: o nowy fotoradar w tunelu Wisłostrady, a także odcinkowy pomiar prędkości na moście Poniatowskiego.

Prezydent Warszawy uważa, że powołany powinien zostać fundusz celowy, z którego pieniądze przeznaczane byłyby na cele poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. - Chodzi o to, by nie było jak dziś, gdzie z tych pieniędzy po prostu buduje się drogi - stwierdził Trzaskowski, cytowany przez portal transport-publiczny.pl. By wyeliminować patologiczne zjawisko nadużywania fotoradarów przez samorządy, instalacja nowych urządzeń następowałaby za zgodą ITD, po uprzedniej analizie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Surowe kary dla kierowców łamiących przepisy

Prezydent Warszawy zabrał głos również w kwestii podwyższenia wysokości mandatów dla kierowców łamiących przepisy. Rafał Trzaskowski uważa, że kara za najpoważniejsze przewinienia, a więc m.in. za wyprzedzanie na przejściu dla pieszych lub rażące przekroczenie prędkości, powinna wynosić 50 proc. średniego wynagrodzenia. Oznaczałoby to, że maksymalna stawka mogłaby wynosić nawet 2500 zł.

Trzaskowski poparł też wprowadzenie zasady bezwzględnego pierwszeństwa dla pieszych. Obecnie przepisy chronią pieszych, którzy znajdują się już na przejściu. Prezydent Warszawy chciałby rozszerzyć ochronę także na pieszych, wchodzących na pasy i znajdujących się przed przejściem. Zapowiedział, że będzie zabiegał w rządzie o wprowadzenie takich zmian w przepisach.

POLECAMY TEŻ:


od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto