Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Andrzej Pałucki, prezydent Włocławka dostał absolutorium za 2013 rok

Jest absolutorium dla prezydenta Włocławka za 2013 rok

15 głosami za, przy 9 głosach przeciw Radni Rady Miasta Włocławek przyjęli dziś ( piątek, 27 czerwca ) uchwałę w sprawie absolutorium dla Prezydenta Miasta Włocławek za 2013 rok.Oto przedłożone na piątkowej sesji przez Prezydenta Włocławka Andrzeja Pałuckiego sprawozdanie finansowe Gminy Miasta Włocławek, informację z wykonania budżetu za rok 2013 wraz z informacją o mieniu komunalnym. W dniu dzisiejszym przedkładam po raz ostatni w tej kadencji sprawozdanie finansowe Gminy Miasta Włocławek, informację z wykonania budżetu za rok 2013 wraz z informacją o mieniu komunalnym. Uchwalony 27 grudnia 2012 r. Budżet Gminy Miasto Włocławek na 2013 rok był siedmiokrotnie zmieniany uchwałami Wysokiej Rady oraz 25-krotnie podjętymi zarządzeniami.W wyniku przyjętych zmian budżet został zwiększony o 20 mln zł i na dzień 31 grudnia 2013 r. planowany dochód wynosił 613 mln zł, natomiast wydatki ponad 638 mln zł, planowany zatem deficyt wynosił prawie 25 mln zł.Zmianie uległ również plan przychodów i rozchodów w wyniku czego zaciągnięty został kredyt w wysokości 24 mln zł, pierwotnie planowany w wysokości 43 mln zł. Po uregulowaniu przypadających na 2013 rok rat wcześniej zaciągniętych zobowiązań, saldo zadłużenia na dzień 31 grudnia wyniosło 347 mln zł, tj. 57,85 % wypracowanych dochodów , a po wyłączeniu zobowiązań wynikających z realizowanych, a jeszcze nierozliczonych projektów unijnych zgodnie z ustawą o finansach publicznych, zadłużenie wyniosło 31 % dochodów, tj. na poziomie dużo niższym niż określone ustawowo limity (60%).Realizacja planu dochodów nie przebiegała równomiernie we wszystkich działach gospodarki miasta. Ogółem uzyskaliśmy 600 mln zł, tj. 98% planowanych dochodów, w tym 513 mln zł dochodów bieżących oraz ponad 87 mln zł dochodów majątkowych, tj. o prawie 4 mln zł więcej od planowanych. Z tego prawie 67 mln zł uzyskaliśmy w wyniku refundacji poniesionych wydatków na projekty realizowane przy dofinansowaniu środków unijnych.Dochody ogółem wykonane zostały w 98 % , za tym dochody majątkowe przekroczyły planowane wielkości o prawie 3 mln zł. Większe niż planowane środki unijne otrzymaliśmy z rozliczeń zadań w ramach rewitalizacji śródmieścia oraz Inkubatora i Parku Przemysłowego. Nieco niższe z rozliczenia „drogi krajowej Nr 1", znacznie niższe dochody uzyskaliśmy ze sprzedaży mienia, znacznie zmalało zainteresowanie nabyciem gruntów niezabudowanych jak również wykupem lokali. Wykonanie planu w tym dziale wynosi 61%.W ramach dochodów bieżących planowaliśmy uzyskanie kwoty prawie 530 mln zł, plan wykonaliśmy w 97 %, tj. 513 mln zł, z tego otrzymaliśmy 41 mln na zadania zlecone i rządowe oraz niecałe 30 mln na zadania własne, w tym 27 mln na zadania z zakresu pomocy społecznej.Najniższe wykonanie dochodów bieżących odnotowaliśmy z tytułu opłaty za korzystanie z cmentarza 47%, tj. o prawie 1 mln zł mniej . Niskie wykonanie odnotowano również w dziale gospodarki komunalnej , zaledwie 57% planowanych dochodów. Na tak niskie wykonanie rzutowały wpływy z opłat za zagospodarowanie odpadów oraz za korzystanie ze środowiska.W zakresie gospodarki mieszkaniowej wykonaliśmy 96% planu pomimo uwzględnienia przy planowaniu wskaźnika ściągalności należności, zadłużenie co roku wzrasta około 2 mln zł. Dochody pokrywają zaledwie w 59 % koszty utrzymania zasobów komunalnych.Z tytułu wpływów podatkowych uzyskaliśmy prawie 226 mln zł, tj. 98% planu, z tego udziałów w podatku dochodowym 104 mln zł, tj. 96 % planowanej wielkości (o 4 mln mniej).Najniższe wykonanie odnotowaliśmy z tytułu wpływów z karty podatkowej realizowanego przez Urząd Skarbowy, podatek ten z roku na rok traci na znaczeniu, jego wpływy nie przekraczają 200 tys. zł.Najistotniejszym własnym dochodem podatkowym jest podatek od nieruchomości zrealizowanym w roku ubiegłym w prawie 100 % przynosząc dochód ponad 103 mln zł.Realizując zadania własne zlecone gminie oraz z zakresu administracji rządowej wydatkowaliśmy 594 mln zł tj. 93 % zaplanowanej kwoty, z tego na wydatki majątkowe 130 mln zł (86% planu) natomiast na wydatki bieżące wykorzystaliśmy 95 % limitu wydatku 464 mln zł, w tym 39 mln zł na zadania rządowe i zleconeNa transport zbiorowy wydatkowaliśmy 21 mln zł, ponad dwukrotnie więcej niż uzyskany dochód z opłat za przejazdy, ta różnica między wydatkami, a dochodami jest coraz większa (z różnych przyczyn) mimo wysokich kosztów musimy zapewnić funkcjonowanie komunikacji publicznej, więc wszyscy mieszkańcy dokładają do jej utrzymania bez względu na to czy z niej korzystają czy też nie.Na utrzymanie zasobu mieszkaniowego wydatkowaliśmy prawie 21 mln zł przy dochodach 13 mln zł.Na utrzymanie dróg wydatkowaliśmy prawie 15 mln zł, tj. 98% planu, w tym na remonty ponad 10 mln zł, ( w tym na remont ul. Kruszyńskiej i część Al. Kazimierza Wielkiego 5,7 mln zł)pomimo zwiększenia wydatków budżetowych na tę dziedzinę o ponad 4 % wydatków bieżących i 11 % wydatków ogółem w zakresie poprawy stanu ulic nadal jest wiele do zrobienia.Na realizację zadań oświaty i edukacji zaangażowaliśmy 36% budżetu, w tym 48% na realizację bieżących zadań własnych. Rośnie liczba placówek publicznych, dla których nie stosuje się Karty Nauczyciela (czyli ponoszą znaczne niższe koszty utrzymania), a na które jesteśmy zobowiązani łożyć według kosztów utrzymania 1 ucznia w naszych placówkach. Obecnie placówki prowadzone nie przez jst mają już prawie 10% udział w wydatkach bieżących oświaty i edukacji. Subwencja oświatowa wraz z dotacją celową (przedszkola) pokrywa niecałe 74% tych wydatków. Wykonanie budżetu w tym zakresie wynosi 98%.Następnym działem absorbującym znaczne środki budżetu jest pomoc społeczna i polityka społeczna, na którą przeznaczyliśmy 23% wydatków bieżących w tym na zadania własne ponad 18% budżetu. W ramach polityki społecznej realizowaliśmy 8 projektów z udziałem środków zewnętrznych o wartości prawie 5 mln zł., część z tych projektów realizowana była w placówkach oświatowych.Na realizację zadań inwestycyjnych zaplanowaliśmy kwotę 151 mln zł, wykorzystaliśmy kwotę 130 mln zł, tj. 86% planu.Największe środki zaangażowane zostały na infrastrukturę drogową, prawie 40% wydatków majątkowych z tego na przebudowę drogi krajowej Nr 1 wszystkie etapy zaangażowaliśmy prawie 37 mln zł tj. 30% wydatków.- Zakończyliśmy przebudowę ul. Kapitulnej i Inowrocławskiej: pozostały do uregulowania wypłaty odszkodowań, trwają postępowania administracyjne.- Przebudowaliśmy prawie 3 km dróg powiatowych za 1.288 tys. zł- prawie 5 km dróg gminnych za 1.130 tys. zł- Utwardzonych zostało prawie 3 km dróg gruntowych za 1.864 tys. zł- Wybudowaliśmy 280 m ścieżek rowerowych za kwotę 100 tys. złNiestety nie udało się pozyskać środków zewnętrznych na przebudowę wiaduktów w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego.W ramach lokalnego Programu Rewitalizacji w roku ubiegłym realizowaliśmy następujące zadania na kwotę ponad 10 mln zł- Rozbudowa Teatru Impresaryjnego – oddanie maj 2014- Przebudowa budynku przy ul. Żabiej 12 w którym funkcjonuje już Centrum Organizacji Pozarządowych- Rewitalizacja Starego Miasta element I i II – zadania zakończone- Zagospodarowanie Włocławskich Bulwarów II etap – zakończonoKontynuowaliśmy przebudowę obiektów pod Centrum Kultury „Browar B" zadanie oddano w maju b.r.Poprawia się sukcesywnie baza oświatowa w 2013 r. zrealizowaliśmy- Docieplenie ścian i dachu oraz elewacji Szkoły Podstawowej Nr 10- Przebudowany został dach nad północno – wschodnią częścią budynku Szkoły Podstawowej Nr 19- Wykonaliśmy plac zabaw w Zespole Szkół Nr 8 (Zawiśle)- Wybudowaliśmy boisko przy Gimnazjum na ul. Staszica oraz LZK i GimnazjumNr 9- Wybudowaliśmy boisko „Orlik 2012" przy Zespole Szkół Technicznych- Wymieniliśmy 110 szt. Okien w placówkach oświatowych- Zmodernizowaliśmy poszycie dachowe w 3 placówkach oświatowychRozpoczęliśmy modernizację budynku LMK, budowę przedszkola Nr 30 oraz przebudowę Przedszkola Nr 25 oraz boiska wielofunkcyjnego przy Zespole Szkół Nr 9.Ogółem na zadania związane z poprawą infrastruktury oświatowej wykorzystaliśmy 10 % wydatków inwestycyjnych.Na rozbudowę bazy sportowej wydatkowaliśmy 44,5 mln złBudowę Przystani wodnej na Wiśle oddana została w maju b.r.Rozbudowa obiektów Ośrodka Sportu i Rekreacji zostanie zakończona w II półroczu 2014 r.Realizacja budżetu przebiegała prawidłowo, zrealizowaliśmy wszystkie zadania nałożone ustawami. Jednocześnie wypracowaliśmy nadwyżkę budżetową w wysokości prawie 7 mln zł, zmniejszyliśmy różnicę stanu zadłużenia o ponad 11 mln zł.Wobec powyższego wnoszę o przyjęcie sprawozdania z wykonania wydatków budżetu, informacji o przebiegu wykonania planów finansowych instytucji kultury, informacji o stanie mienia komunalnego, informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz sprawozdania finansowego za 2013 r.  

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto