Chodzi o ok. 12,5-kilometrowy fragment autostrady A2 pomiędzy Siedlcami i Białą Podlaską. Umożliwia ona rozpoczęcie robót na odcinku pomiędzy węzłem Łukowisko a miejscowością Swory, a także procedur odszkodowawczych dla właścicieli nieruchomości. Wykonawcą inwestycji w formule Projektuj i buduj jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Umowa o wartości prawie 370 mln zł została podpisana 1 kwietnia 2021 r. Termin ukończenia prac wynikający z podpisanej umowy to grudzień 2024 r. Może on ulec zmianie z uwagi na długotrwałą procedurę uzyskiwania decyzji ZRID (zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej).
Poniżej zdjęcia z odcinków będących obecnie w budowie
Realizację przedłużenia autostrady od końca obwodnicy Mińska Mazowieckiego w kierunku granicy z Białorusią podzielono na kilka krótszych odcinków. W realizacji, w trybie Projektuj i buduj, jest 101 kilometrów trasy do węzła Biała Podlaska. Na dalszą część, ok. 30 km od Białej Podlaskiej do granicy we wrześniu 2021 r. podpisano umowę na wykonanie projektu budowlanego i uzyskanie niezbędnych decyzji umożliwiających realizacje robót w terenie. Następnie przeprowadzony zostanie przetarg na budowę trasy. W styczniu 2022 r. do Wojewody Lubelskiego złożono zarazem wnioski o decyzje ZRID.
Co powstaje już obecnie?
Budowa trwa na trzech odcinkach z Mińska Mazowieckiego do Siedlec:
- Kałuszyn - Groszki - zaawansowanie Zaawansowanie robót ponad 43%,
- Groszki – Siedlce Zachód (Gręzów) - zaawansowanie robót ok. 19%,
- Siedlce Zachód (Gręzów) - Siedlce Południe (Swoboda) - zaawansowanie robót ok. 60%.
W przypadku pierwszego i trzeciego odcinka jesienią tego roku planowane jest zakończenie prac i oddanie odcinków do użytku. Środkowy powinien być gotowy w następne wakacje.
Dodatkowo budowa na odcinku od Siedlec do Białej Podlaskiej trwa na odcinkach:
- Swory - Biała Podlaska - zaawansowanie robót ok. 57%
- Siedlce Południe – Malinowiec - zaawansowanie robót ok. 12%
- Malinowiec – Łukowisko - prowadzone są prace związane z rozpoznaniem saperskim terenu budowy.
- Zgodnie z zawartymi umowami zakończenie robót zaplanowano do końca 2024 r. W procedowaniu są roszczenia wykonawców. Oczekują oni wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych (np. z powodu długotrwałej procedury uzyskiwania decyzji ZRID). Termin może zostać przesunięty w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły prowadzenie robót. Warunki kontraktu przewidują kary za przekroczenie terminu umownego, gdy są zasadne zostają naliczone i wyegzekwowane od wykonawcy - tłumaczy oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?