Zobaczcie fotorelacje w wizyty na ostatniej stacji wschodniego odcinka drugiej linii metra
Postęp prac mogliśmy obserwować osobiście dzięki zaproszeniu na wycieczkę po powstającej stacji C21 „Bródno”. To ostatnia ze stacji na wschodnim odcinku, a zarazem największa. Oprócz infrastruktury typowej dla metra jak peron, tunele i wyjścia ze stacji, konieczne było zbudowanie komór rozjazdowych oraz torów odstawczych.
Pociągi będą tam kończyć jazdę i zawracać. Dlatego też wybudowano infrastrukturę, która ma umożliwić zmieszczenie tam 11 torów dla składów metra. Na poziomie -2 znajduje się wielka hala. To tam tory, po których pociągi realizują przejazdy, będą się rozgałęziać. Dwa tory rozgałęziać się będą łącznie na wspomniane 11, tak by mogły tam zjeżdżać pociągi, kończyć jazdę, manewrować i nocować czekając na następny wyjazd. To rekordowa liczba torów w całym warszawskim metrze.
Poziom -2 znajduje się około 25 metrów pod ziemią
To na tym poziomie znajduje się przyszły peron stacji z której pojadą podróżni. Tam także będzie komora rozjazdów i tory odstawcze. Łącznie wykonawca ułoży tam 21 kilometrów torowiska, jednak złoży się ono na zaledwie 4 kilometrów odcinka tunelu. Większość pochłonie właśnie miejsce dla postoju pociągów i manewrowania. Obecnie prace są na etapie układania torowiska. Jest to stan surowy otwarty, jak powiedział rzecznik firmy Gulermak, Bartosz Sawicki.
Mieliśmy okazję zobaczyć także jedno z najważniejszych pomieszczeń na każdej stacji – wentylatornie
Nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, ale zapewnia ona bezpieczeństwo pasażerów na stajach. Pociąg w tunelu działa jak tłok, a za nim powstaje ciąg powietrza. Gdyby nie wyrównanie ciśnienia za pomocą wentylatorni ludzie mogliby zostać zmieceni ze stacji siłą powstającego wiatru. Dało się słyszeć, że Warszawiacy nie lubią tego elementu infrastruktury. Warto zaznaczyć, że nad ziemię muszą wystawać wentylatornie tunelowe.
Na stacji można już w niektórych miejscach zobaczyć posadzkę i kamień jakim zostanie wykończona stacja. Na terenie budowy znajdują się także schody ruchome – na razie przykryte granatową płachtą, żeby pył nie uszkodził czekających na obsługę podróżnych schodów. Sukcesywnie wyposażane są pomieszczenia techniczne stacji. Jako pierwsze docelowego kształtu nabrały pomieszczenia podstacji energetycznych.
Na zakończenie prac przyjdzie nam jeszcze jednak trochę zaczekać. Pasażerowie mają pojechać na Bródno jeszcze w 2022 roku. Po zakończeniu prac tradycyjnie czekają nas jeszcze odbiory techniczne. Prawdopodobnie zatem dopiero pod koniec przyszłego roku odcinek będzie będzie w eksploatacji.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?