Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa metra na Bródnie. Układane już jest torowisko. Zobaczcie aktualny stan prac

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Ogromna powierzchnia infrastruktury dla pociągów za stacją C21 Bródno. Mają zmieścić się tam tory dla łącznie 11 składów metra.
Ogromna powierzchnia infrastruktury dla pociągów za stacją C21 Bródno. Mają zmieścić się tam tory dla łącznie 11 składów metra. Krystian Dobuszyński
Niedawno pisaliśmy o tym po ilu przejściach jest budowa metra na Bródnie. Doświadczyły ją niewypały z czasów drugiej wojny światowej, dostająca się na budowę woda i piasek, a także kilkukrotnie przesuwana linia tramwajowa. Dziś zobaczyliśmy jak obecnie wygląda budowa.

Zobaczcie fotorelacje w wizyty na ostatniej stacji wschodniego odcinka drugiej linii metra

Ogromna powierzchnia infrastruktury dla pociągów za stacją C21 Bródno. Mają zmieścić się tam tory dla łącznie 11 składów metra.

Budowa metra na Bródnie. Układane już jest torowisko. Zobacz...

Postęp prac mogliśmy obserwować osobiście dzięki zaproszeniu na wycieczkę po powstającej stacji C21 „Bródno”. To ostatnia ze stacji na wschodnim odcinku, a zarazem największa. Oprócz infrastruktury typowej dla metra jak peron, tunele i wyjścia ze stacji, konieczne było zbudowanie komór rozjazdowych oraz torów odstawczych.

Pociągi będą tam kończyć jazdę i zawracać. Dlatego też wybudowano infrastrukturę, która ma umożliwić zmieszczenie tam 11 torów dla składów metra. Na poziomie -2 znajduje się wielka hala. To tam tory, po których pociągi realizują przejazdy, będą się rozgałęziać. Dwa tory rozgałęziać się będą łącznie na wspomniane 11, tak by mogły tam zjeżdżać pociągi, kończyć jazdę, manewrować i nocować czekając na następny wyjazd. To rekordowa liczba torów w całym warszawskim metrze.

Ogromna powierzchnia infrastruktury dla pociągów za stacją C21 Bródno. Mają zmieścić się tam tory dla łącznie 11 składów metra.Krystian Dobuszyński

Poziom -2 znajduje się około 25 metrów pod ziemią

To na tym poziomie znajduje się przyszły peron stacji z której pojadą podróżni. Tam także będzie komora rozjazdów i tory odstawcze. Łącznie wykonawca ułoży tam 21 kilometrów torowiska, jednak złoży się ono na zaledwie 4 kilometrów odcinka tunelu. Większość pochłonie właśnie miejsce dla postoju pociągów i manewrowania. Obecnie prace są na etapie układania torowiska. Jest to stan surowy otwarty, jak powiedział rzecznik firmy Gulermak, Bartosz Sawicki.

Mieliśmy okazję zobaczyć także jedno z najważniejszych pomieszczeń na każdej stacji – wentylatornie

Ogromne wentylatory zajmują dwa podziemne pomieszczenia. Krystian Dobuszyński

Nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, ale zapewnia ona bezpieczeństwo pasażerów na stajach. Pociąg w tunelu działa jak tłok, a za nim powstaje ciąg powietrza. Gdyby nie wyrównanie ciśnienia za pomocą wentylatorni ludzie mogliby zostać zmieceni ze stacji siłą powstającego wiatru. Dało się słyszeć, że Warszawiacy nie lubią tego elementu infrastruktury. Warto zaznaczyć, że nad ziemię muszą wystawać wentylatornie tunelowe.

Na stacji można już w niektórych miejscach zobaczyć posadzkę i kamień jakim zostanie wykończona stacja. Na terenie budowy znajdują się także schody ruchome – na razie przykryte granatową płachtą, żeby pył nie uszkodził czekających na obsługę podróżnych schodów. Sukcesywnie wyposażane są pomieszczenia techniczne stacji. Jako pierwsze docelowego kształtu nabrały pomieszczenia podstacji energetycznych.

Posadzka i kamień jakim zostanie wykończona stacja. Krystian Dobuszyński

Na zakończenie prac przyjdzie nam jeszcze jednak trochę zaczekać. Pasażerowie mają pojechać na Bródno jeszcze w 2022 roku. Po zakończeniu prac tradycyjnie czekają nas jeszcze odbiory techniczne. Prawdopodobnie zatem dopiero pod koniec przyszłego roku odcinek będzie będzie w eksploatacji.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto