Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa trzeciej linii metra w Warszawie. Miasto ogłasza przetarg na projekt dla pierwszego odcinka M3. Budowa ruszy w 2028 roku

Martyna Konieczek
Martyna Konieczek
Stacja metra Gocław - wizualizacja
Stacja metra Gocław - wizualizacja UM Warszawa
Metro Warszawskie ogłasza przetarg na zaprojektowanie pierwszego odcinka trzeciej linii warszawskiego metra - od Stadionu Narodowego do stacji Gocław. Na nowej trasie - o długości ponad 8 km - znajdzie się siedem stacji, w tym sześć nowych. Budowa linii M3 powinna ruszyć w 2028 roku, choć nadal nie wiadomo co z decyzją środowiskową dla tej inwestycji. Szczegóły poniżej.

Kolejna linia metra w Warszawie. Ponad osiem kilometrów torów i siedem stacji

We wtorek, 20 grudnia, ratusz zapowiedział, że ogłoszenie przetargowe na projekt linii M3 ("Wykonanie prac projektowych dla III linii metra w Warszawie – Etap I – Praga wraz ze Stacją Techniczno-Postojową") zostanie wysłane do dziennika urzędowego Unii Europejskiej w środę. Przetarg dotyczy pierwszego odcinka M3, który będzie miał 8,1 km długości i siedem stacji:

  • Stadion Narodowy (od początku stacja ta projektowana jako węzeł przesiadkowy),
  • Dworzec Wschodni,
  • Mińska,
  • Rondo Wiatraczna,
  • Ostrobramska,
  • Jana Nowaka-Jeziorańskiego,
  • Gocław.

Powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce. Wykonawca projektu będzie miał 36 miesięcy na realizację założeń przetargowych od momentu podpisania umowy. Etap projektowania to czas, w którym można wprowadzić zmiany w otoczeniu stacji. Największe zmiany będą dotyczyły stacji Rondo Wiatraczna i Dworzec Wschodni.

UM Warszawa

Szczegóły nowej inwestycji. Rondo Wiatraczna do przebudowy, zmiany w rejonie Dworca Wschodniego

Po wybudowaniu stacji metra Rondo Wiatraczna nie będzie już funkcjonowało jako rondo. Przystanki komunikacji miejskiej skupione zostaną w centralnej części węzła przesiadkowego. Umiejscowienie stacji metra będzie płytsze, ponieważ pod nią ma się znaleźć tunel obwodnicy śródmiejskiej. W miejscu przeniesionej pętli tramwajowej powstanie wielofunkcyjny plac miejski. W rejonie stacji pojawi się dużo zieleni, sieć dróg dla rowerów, elementy małej architektury oraz zadaszenie nad kluczową częścią węzła przesiadkowego.

Stacja metra Wiatraczna - wizualizacja
Stacja metra Wiatraczna - wizualizacjaUM Warszawa

Z kolei zmiany w rejonie Dworca Wschodniego mają sprawić, że okolica "zyska charakter wygodnego, przyjaznego i estetycznego węzła przesiadkowego". Kluczową zmianą w przekroju ul. Kijowskiej będzie przeniesienie odcinka torowiska tramwajowego bliżej hali dworcowej. Dodatkowo, po torowisku będą mogły poruszać się również autobusy, dzięki czemu możliwe będzie urządzenie wspólnych przystanków tramwajowo-autobusowych tuż przy wejściu na dworzec Warszawa Wschodnia. Układ drogowy zostanie uzupełniony o ścieżki i przejazdy rowerowe. Pojawi się nowa zieleń niska i wysoka, ławki, siedziska i inne elementy małej architektury, a także zadaszenie nad centralną częścią węzła przesiadkowego.

Dworzec Wschodni - wizualizacja
Dworzec Wschodni - wizualizacjaUM Warszawa

Projekt i co dalej?

Etap projektowania I etapu realizacji linii M3 powinien zakończyć się w 2026 roku, natomiast uzyskana dokumentacja umożliwi ogłoszenie przetargu na jego budowę. Podpisanie umowy ze zwycięzcą tego postępowania planowane jest na 2027 rok – tak by w 2028 można było rozpocząć prace budowlane.

Przedłużenie M3 i plany dotyczące M4

Druga część linii M3 ma zostać w przyszłości przedłużona – przez Wisłę i Mokotów – na Ochotę (stacja Żwirki i Wigury).

Równolegle z projektowaniem linii M3 prowadzone będą prace przedprojektowe dla całej czwartej linii metra (26 km, 23 stacje + STP). Ich celem będzie opracowanie wstępnego projektu koncepcyjnego, pozwalającego na: ustalenie stref wpływu obiektów metra na otoczenie; wykonanie badań i dokumentacji geologicznej; analiz w zakresie technicznym, środowiskowym, eksploatacyjnym, możliwości podziału linii M4 na odcinki i kolejności ich realizacji – niezbędnych na dalszych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.

Problematyczna trzecia linia metra

Mimo że Metro Warszawskie ogłasza przetarg na projekt trzeciej linii, wciąż wiadomo co z decyzją środowiskową dla tej inwestycji. Bez tego nie da się iść dalej, więc o przetargach na razie nie powinno być mowy. Cały proces problemów z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla M3 opisujemy TUTAJ.

Ponadto, jak już pisaliśmy wielokrotnie, prognozowane dla linii M3 potoki pasażerskie nie są optymistyczne - nawet w szczycie trzecią linią ma jeździć zaledwie kilka tysięcy osób na godzinę. Trzecia linia na obecnie planowanym odcinku może generować potoki pasażerskie na poziomie 6 tysięcy osób na godzinę i mniej.

Innym problemem jest także przymusowa przesiadka na M2 na Stadionie Narodowym. Nie ma szans na bezpośredni dojazd pasażerów z Pragi-Południe do centrum, a na przebudowę istniejącego układu torów na stacji Stadion Narodowy nie ma co liczyć ze względu na ogromny koszt.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto