Buspas ma już ponad rok
18 października minął rok od momentu rozpoczęcia funkcjonowania buspasa na ulicy Puławskiej. To zdecydowanie najdłuższy buspas w mieście. Ciekawe wyliczenia na temat tego jak sprawdza się to rozwiązanie przedstawił stołeczny ratusz:
- dziś osoby kierujące się rano w kierunku Warszawy jadą ulicą Puławską ok. 19-21 minut
- wcześniej taka podróż trwała 32-35 minut.
W skali miesiąca to – tylko w tym kierunku – blisko 4 godziny i 45 minut zaoszczędzonego czasu. Pasażerowie korzystający w szczycie popołudniowym z buspasa w kierunku Piaseczna oszczędzają do 15 minut dziennie. Przekłada się to na szacunkowe 5 godzin i 30 minut oszczędności czasu miesięcznie.

Jest jednak inny duży problem. Autobusy na trasie są często przepełnione. Z jednej strony potwierdza to popularność rozwiązania, które wprowadzono, ale z drugiej powinno być od razu bodźcem do przeprowadzenia zmian. Wzrost liczby pasażerów na ulicy Puławskiej wyniósł we wrześniu 2023 roku 18,1 procent, w odniesieniu do września poprzedniego roku; przy czym we wszystkich autobusach WTP ten wzrost wyniósł 3,5 proc. To oznacza, że niemal 15 procent to nowi pasażerowie, którzy skorzystali z podróży autobusem – zamiast samochodem – na tej trasie.
Tłumy w autobusach. Co z przegubami?
W końcu od dzisiaj, 20 listopada, na linii 739 pojadą też autobusy przegubowe. Jeszcze nie te najdłuższe a skrócone. Czemu? Bo najdłuższe nie są w stanie manewrować w obecnym układzie ulic w Józefosławiu. - W rozkładzie jazdy pojawią się dodatkowe kursy realizowane na krótszej trasie (do przystanku NADZIEI), ale z wykorzystaniem autobusów przegubowych - powiedział stronie piaseczno.eu wiceburmistrz Piaseczna Robert Widz.
Jak informuje oficjalny portal Piaseczna, żeby duże autobusy przegubowe mogły swobodnie przejeżdżać przez Józefosław konieczne jest przebudowanie skrzyżowania ulic Julianowskiej i Przesmyckiego, gdzie możliwe będzie zawracanie liczącego 18 metrów autobusu. Inwestycja ta jest jednak na razie na etapie projektowania. Możliwe zatem, że docelowe rozwiązanie pojawi się dopiero w 2025 lub 2026 roku. - W miejsce dotychczasowej oferty dojdą cztery kursy autobusów przegubowych na godzinę. Dzięki temu oferta poprawi się niemal dwukrotnie w niektórych godzinach - zapowiedział wiceprezydent Warszawy, Michał Olszewski. Jednocześnie potwierdził, że będą to autobusy na nieco krótszej trasie.
W jednej godzinie będzie 8 kursów, co ok. 6-9 minut, gdzie co drugi kurs będzie realizowany przez autobus przegubowy - zapowiada wiceburmistrz Piaseczna. Część kierowców i aktywistów z Ursynowa nadal walczy o zmiany w buspasie tzn. żeby obowiązywał tylko okresowo. Miasto jednak nie rozważa takiej możliwości. Większą część ruchu z Puławskiej mogłaby przejąć trasa S7, nazywana czasem Puławską-bis, ale wciąż brakuje chociażby jednego wysokiej jakości połączenia między trasą a Puławską. Zarówno ulica Karczunowska i DW 721 w Piasecznie przejdą remont, ale dopiero w kolejnych latach. DW 721 ma zostać wybudowana w zupełnie nowym śladzie.

Szymon Hołownia ma duże ego, większe ma tylko Lech Wałęsa
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?