Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - jaki kształt trasy?
Według omawianego przez nas w tym roku projektu studium dla Warszawy, władze miasta przewidywały powstanie trzech obwodnic. Szczegóły na ten temat znajdziecie tutaj. Oprócz tego GDDKiA przymierza się do zaprojektowania i zbudowania Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Składać miałyby się na nią dwie trasy:
- droga ekspresowa S50 o zakładanym przebiegu A2 (węzeł Wiskitki) – Sochaczew – Wyszogród – S10 (Naruszewo) – Serock – S8 (Radzymin) – A2 (węzeł Mińsk Mazowiecki),
- autostrada A50 o zakładanym przebiegu A2 (węzeł Wiskitki) – Mszczonów – Góra Kalwaria – A2 (węzeł Mińsk Mazowiecki).
24 października rząd podjął uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego - "Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024-2030". Tam możemy znaleźć ważne punkty jeśli chodzi o budowę wspomnianej obwodnicy, ale także rozbudowy autostrady A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią. Autorzy zaznaczają, że włączenie lotniska w system dróg wymaga zaprojektowania i wybudowania systemu dróg zewnętrznych umożliwiających sprawną obsługę transportową Inwestycji͘. W ramach Programu będą realizowane następujące elementy:
- rozbudowa autostrady A2 na odcinku Łódź – Warszawa o dodatkowy pas ruchu w każdym kierunku,
- budowa Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW) - budowa OAW w części zachodnio-południowej w standardzie drogi ekspresowej lub autostrady przebiegający w odległości około 40-50 km od centrum Warszawy, m.in w bezpośrednim sąsiedztwie CPK,
- budowa drogi S10 łączącej OAW z autostradą A1 w rejonie Torunia – powiązanie CPK rejonem Płocka i województwem kujawsko-pomorskim oraz przebiegającym północnym odcinkiem autostrady A1.
Co z wschodnim odcinkiem OAW?
Oznacza to nadanie odcinkowi w części zachodnio-południowej priorytetu (zaznaczony na powyższej mapie). Nie oznacza oczywiście porzucenia pozostałych elementów, ale może być odłożeniem ich w czasie. To o o tyle istotne, że wciąż nie wiadomo kiedy powstanie Wschodnia Obwodnica Warszawy, czyli pozostała część trasy S17. Ponownie pominięcie lub odłożenie w czasie wschodniego elementu obwodnicy. Może się okazać, że do czasu powstania priorytetowego odcinka, od wschodu Warszawa nie będzie dysponować nadal żadną obwodnicą.
W zeszłym roku podpisane zostały umowy na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz uzyskaniem decyzji środowiskowej (DŚU) dla dwóch odcinków zachodniego fragmentu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, a w tym roku rozpoczęto spotkania informacyjne o trasie to już je przerwano. Jak mówiła nam rzecznika oddziału warszawskiego GDDKiA, Małgorzata Tarnowska, jak tylko będzie planowane wznowienie spotkań konsultacyjno-informacyjnych to pojawi się na ten temat informacja. Co odsuwa w czasie realizację trasy - także odcinków najważniejszych z punktu widzenia CPK.
Na spotkaniach dochodziło do protestów, przeciwnicy trasy zarzucają jej przeskalowanie inwestycji. Uważają, że część można zrealizować w standardzie dróg krajowych. Z kolei Ministerstwo Infrastruktury zastrzega, że przekrój nowej trasy to wciąż otwarta kwestia. Nie jest wykluczone, że protesty wynikają z oznaczenia południowej części trasy jako autostradowa. Podobnie było z dzisiejszą Południową Obwodnicą Warszawy, gdzie protesty praktycznie ustały po zmianie oznaczenia na trasę ekspresową. Najbliższe miesiące pokażą czy projekt pozostanie w planach realizacyjnych i w jakim kształcie.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Warszawa NaszeMiasto codziennie. Obserwuj Warszawa NaszeMiasto
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?