Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Drogowy horror przez II linię metra

boa
boa
Rozorany wzdłuż i wszerz pl. Wileński oraz wyłączone z ruchu Targowa, Prosta i Świętokrzyska. Plus pomysł odcięcia trasy W-Z. Budowa II nitki metra przyniesie nam rekordowe korki.

– Coś za coś – mówią urzędnicy. Tłumaczą, że nowa podziemna kolejka rozładuje tłok w stolicy. Ale zanim olbrzymie tarcze wydrążą tunele, to właśnie kierowcy będą musieli zacisnąć zęby. Bo Warszawa stanie się na wiele miesięcy wielkim placem budowy. I to zarówno po prawej, jak i po lewej stronie Wisły.

– Przy takiej inwestycji korków uniknąć się nie da – przyznaje w rozmowie z MM-ką Tomasz Kunert z Biura Koordynacji Inwestycji i Remontów. – Część Woli, Śródmieścia i Pragi zamieni się w strefy piesze. Szacujemy, że nawet 15-20 proc. zmotoryzowanych mieszkańców przesiądzie się do tramwajów i autobusów – dodaje.

http://gfx.mmka.pl/newsph/271205/255543.3.jpg

Pierwsze utrudnienia pojawią się już w kwietniu. – Na początek robotnicy przełożą podziemne instalacje, takie jak rury kanalizacyjne czy światłowody w okolicach ronda Daszyńskiego, Dworca Wileńskiego i przyszłej stacji Metro Stadion. Dlaczego akurat tam? Bo właśnie w tych miejscach zjadą potem pod ziemię trzy ogromne tarcze, by drążyć tunele – tłumaczy Janusz Romanowski, przedstawiciel wykonawcy.

I tak w lewobrzeżnej części miasta nieprzejezdny będzie ciąg ulic Prosta-Świętokrzyska (od Karolkowej do Nowego Światu). Za to ruch na Karolkowej, Towarowej, Żelaznej, Al. Jana Pawła II, Emilii Plater i Marszałkowskiej będzie utrzymany (z wyłączeniem na ok. 2-3 miesiące). – Na tych ulicach będą jeździły tramwaje i autobusy – informuje Kunert.

http://gfx.mmka.pl/newsph/271205/255545.3.jpg

Na spore utrudnienia muszą się też szykować mieszkańcy Pragi. Robotnicy rozkopią plac Wileński i zamkną skrzyżowanie al. Solidarności i Targowej. Nieprzejezdna będzie też ulica Sokola. Kierowcy będą musieli przeciskać się Wybrzeżem Helskim, Wybrzeżem Szczecińskim i Zamoyskiego.

Urzędnicy nie kryją, że stawiają na komunikację zbiorową. Zamierzają ograniczyć ruch aut indywidualnych i uprzywilejować miejskie pojazdy. Np. na Grzybowskiej pojawi się buspas. Będzie też sporo objazdów tylko dla autobusów.

Na lewym brzegu Wisły w grę wchodzi trasa: Karolkowa – Grzybowska – Królewska – Krakowskie Przedmieście – Nowy Świat. Gdy drogowcy zamkną Marszałkowską, autobusy pojadą Alejami Jerozolimskimi – Emilii Plater – Twardą – pl. Grzybowskim – Królewską do Marszałkowskiej.

Po stronie praskiej objazdy zamkniętego odcinka ul. Targowej będą odbywać się ul. Ratuszową – Jagiellońską – Okrzei (z powrotem ul. Kłopotowskiego). Specjalnie dla autobusów powstanie przejazd w ciągu ul. Jagiellońskiej przez al. Solidarności, a także lewoskręty z al. Solidarności w Jagiellońską na południe oraz z ul. Jagiellońskiej w al. Solidarności na zachód.

http://gfx.mmka.pl/newsph/271205/255544.3.jpg

Rozważane jest także całkowite zamknięcie Trasy W-Z dla komunikacji indywidualnej (od ul. Targowej do ul. Andersa) i przeniesienia autobusów z torowiska tramwajowego na jezdnię. – Dzięki temu można by zwiększyć liczbę pojazdów komunikacji miejskiej na tym odcinku – tłumaczy Tomasz Kunert.

Sieć tramwajowa także ulegnie zmianom, ale niewielkim. Zamknięty plac Wileński tramwaje ominą skręcając z al. Solidarności w ul. Jagiellońską, potem w ul. Ratuszową, Targową i 11 Listopada. Wybudowane zostaną dwa nowe skręty torowe – właśnie w ul. Jagiellońską i w relacji ul. Targowa – 11 Listopada. Z kolei na ul. Targowej ruch tramwajowy będzie utrzymany od strony południa do ul. Kijowskiej.

http://gfx.mmka.pl/newsph/271205/255540.3.jpg

Objazdy dalekiego zasięgu, pozwalające ominąć centrum lewobrzeżnej Warszawy, będą prowadziły ul. Wolską w Al. Solidarności i Okopową i dalej Słomińskiego na Most Gdański oraz na Trasę Łazienkowską przez Al. Prymasa Tysiąclecia. Objazdy bezpośrednie można wyznaczyć z ul. Kasprzaka ul. Płocką do ul. Wolskiej w Al. Solidarności oraz ul. Karolkową – Przyokopową – Kolejową do Towarowej w Aleje Jerozolimskie.

Po stronie prawobrzeżnej do ominięcia placu Wileńskiego pozostają tylko ulice Wybrzeże Szczecińskie – Wybrzeże Helskie. Bezpośredni objazd zamkniętego odcinka ul. Targowej będzie prowadzony Ratuszową – Wybrzeżem Helskim – Okrzei (z powrotem Kłopotowskiego).

http://gfx.mmka.pl/newsph/271205/255541.3.jpg

Jadący Aleją Solidarności z kierunku Ząbek do ul. Targowej będą mogli się dostać przez przejazd kolejowy przy ul. Naczelnikowskiej, potem ulicami Radzymińską, Ząbkowską do Targowej lub alternatywnie ul. Szwedzką, Starzyńskiego, Jagiellońską, Ratuszową do objazdu zamkniętego odcinka ul. Targowej. Objazd w kierunku Pragi Południe może być prowadzony ciągiem ulic Rzeczna – Zabraniecka – Strażacka - Chełmżyńska do węzła Marsa a do Wawra dalej ulicami Okularową i Stepową.

II linia metra to największa spośród prawie 1900 inwestycji zaplanowanych na 2010 rok. W planach są też m.in. prace przy budowie Trasy Mostu Północnego, węzła Marsa i Łopuszańska. Można się także spodziewać przetargu na budowę ulicy Nowolazurowej.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto