Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

GDDKiA gotowa do utrzymania dróg krajowych na Mazowszu podczas sezonu zimowego. Na ulice wyjedzie blisko 500 specjalistycznych pojazdów

Michał Mieszko Skorupka
Michał Mieszko Skorupka
Wideo
od 16 lat
GDDKiA w Warszawie przekazała, że podczas akcji zimowego utrzymania dróg na Mazowszu pracować będzie 478 pojazdów, w tym 249 jednostek sprzętu do zwalczania gołoledzi oraz ok. 229 do odśnieżania. Szacuje się, że w sezonie zimowym może zostać zużyte około 50 tys. ton soli oraz 280 ton chlorku wapnia. - Zima nie zaskoczy drogowców! - zapewnia w komunikacie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Warszawski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wydał komunikat w sprawie gotowości do sezonu zimowego na Mazowszu. Zapewniono w nim, że drogi znajdujące się w województwie są monitorowane 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu.

Od połowy października każdego roku, jesteśmy przygotowani do okresu zimowego. W obwodach utrzymania magazyny są zapełnione solą drogową. Zima nie zaskoczy drogowców - czytamy w komunikacie.

GDDKiA gotowa do utrzymania dróg krajowych na Mazowszu. "Zima nie zaskoczy drogowców"

GDDKiA gotowa do utrzymania dróg krajowych na Mazowszu podcz...

GDDKiA: jesteśmy przygotowani do zimowego utrzymania dróg krajowych na Mazowszu

Jak podaje GDDKiA, długość sieci drogowej na Mazowszu wynosi 2 360 km (w rozwinięciu na jedną jezdnię 3 017 km). Drogi krajowe będą utrzymywane w następujących standardach:

  • I - 717 km (to ok. 30 proc. sieci) - w tym 650 km dróg klasy S (S2, S7, S8, S17, S61, S79) i 79 km A2. Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi i nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godzin, zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godzin
  • II - 1622 km (to ok. 69 proc. sieci) - jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godzin, zaś błoto pośniegowe i warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości nieutrudniającej ruchu może występować do 6 godzin
  • III - 21 km (to ok. 1 proc. sieci) - jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości, a śliskość zimowa zlikwidowana na skrzyżowaniach z innymi drogami publicznymi utwardzonymi, na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, na odcinkach o pochyleniu >4 procent, na przystankach autobusowych oraz innych miejscach ustalonych przez zarządcę drogi. Śnieg luźny, warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych oraz zaspy mogą występować do 6 godzin od momentu ustaniu opadów śniegu

Z komunikatu udostępnionego przez warszawski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wynika, że podczas akcji zimowego utrzymania dróg krajowych na Mazowszu, pracować będzie 478 pojazdów, w tym 249 jednostek sprzętu do zwalczania gołoledzi oraz ok. 229 do odśnieżania. Szacuje się, że w sezonie zimowym może zostać zużyte około 50 tys. ton soli oraz 280  ton chlorku wapnia. Średnio na zimowe utrzymanie dróg wydatkowane jest ok. 60 mln zł rocznie.

GDDKiA informuje, że korzysta z dostępnych prognoz pogody, dzięki którym może podejmować działania prewencyjne, takie jak np. posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu na określonych odcinkach dróg. Po pozyskaniu informacji o godzinie, w której rozpocznie się opad śniegu, w newralgicznych miejscach, czyli na przykład takich, w których występują szczególnie duże natężenia ruchu, służby drogowe będą wcześniej czekać na drodze w gotowości do działań.

W celu zapewnienia realizacji zadań związanych z zimowym utrzymaniem na najwyższym poziomie, gromadzimy informacje z 70 drogowych stacji pogodowych i 104 punktów z laserowym pomiarem temperatury nawierzchni oraz temperatury powietrza. Z tych urządzeń otrzymujemy dane dotyczące: temperatury, wilgotności powietrza, temperatury nawierzchni oraz siły i kierunku wiatru - przekazała GDDKiA.

Apel do kierowców

GDDKiA podkreśla w komunikacie, że zadaniem operatorów obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Urządzenia te są szerokie, a niektóre z nich zajmują cały pas drogi oraz poruszają się wolno, z prędkością ok. 40 kilometrów na godzinę. 

Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę, bezpieczną i umożliwiają płynny ruch. Dlatego warto je przepuścić. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak Policja czy służba zdrowia - niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym - informuje GDDKiA.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaapelowała do kierowców, by nie utrudniali pracy operatorom sprzętu do zimowego oczyszczania jezdni, poprzez m.in. zajeżdżanie im drogi.

Znane są również zdarzenia, których zarówno sprawcami jak i ofiarami byli kierowcy chcący przejechać między płużącym pojazdami. Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności oraz ułatwienie pracy sprzętu do odśnieżania dróg - czytamy w komunikacie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto