III linia metra w Warszawie zagrożona? Rząd blokuje stolicy środki unijne. "Dostaniemy 35 razy mniej niż inne polskie miasta"

Joanna Postrzednik
Joanna Postrzednik
Szymon Starnawski
Warszawa skarży się na dyskryminację przy podziale środków przez rząd, m.in. dofinansowań unijnych. Stolica dostanie 35 razy mniej środków niż inne polskie miasta. To może oznaczać, że budowa III nitki podziemnej kolejki może znacząco przesunąć się w czasie. Dotychczas inwestycje dotyczące I i II lini w większości finansowane były właśnie z funduszy europejskich. Szczegóły w tekście poniżej.

III linia metra w Warszawie zagrożona?

- Warszawa nie otrzymała żadnych środków w kolejnym naborze Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych - poinformował stołeczny ratusz. RFIL to program bezzwrotnego wsparcia dla samorządów, których przychody zostały zmniejszone w wyniku pandemii. Pomoc finansowa przeznaczona jest na realizację zadań inwestycyjnych, ma ożywić rozwój gospodarczy oraz ochronić miejsca pracy.

- Lista beneficjentów rządowego funduszu świadczy o jego politycznych barwach. Nie ma jasnych i mierzalnych kryteriów oceny projektów, środki są przydzielane i zarządzane centralnie, a nie zgodnie z potrzebami samorządów i ich mieszkańców - mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

W ramach 6 mld zł, które zostały rozdysponowane latem 2020 r. wsparcie dla miast na prawach powiatu zostało nieadekwatnie obniżone, chociaż mają one więcej zadań niż same gminy, a ich budżety znacznie ucierpiały w wyniku pandemii. - Wsparcie dla m.st. Warszawy obniżono z ponad 300 mln, które wynikały z algorytmu, do 93,5 mln zł - informuje ratusz. Z kolei w ramach 2 naborów konkursowych, w których rozdysponowano w sumie 6 mld zł, Warszawa nie otrzymała wsparcia na żaden ze zgłoszonych projektów, podobnie jak większość miast wojewódzkich.

35 razy mniej środków dla Warszawy

Zgodnie z planami rządu, Warszawa ma otrzymać 0,25 proc. funduszy europejskich z puli przeznaczonej dla Polski. W przeliczeniu na jednego mieszkańca Warszawy wsparcie unijne mogłoby wynieść ok. 51 euro. To prawie 35 razy mniej niż przewidziano dla mieszkańców pozostałych regionów. Dla reszty Polski jest to kwota 1 761 euro na mieszkańca.

Trzecia linia metra zagrożona?

Ratusz zaznacza, że szczególnie niezrozumiałe jest to przy inwestycjach związanych z zieloną transformacją miast i mobilnością miejską. Mieszkańcy metropolii najbardziej odczuwają skutki zmian klimatycznych i są najbardziej narażeni na ekstremalne zjawiska pogodowe.

- Nie można poważnie mówić o ograniczaniu emisyjności w sektorze transportu bez wsparcia budowy sieci tramwajowych, metra i kolei w największych polskich miastach. Wsparcie rozwoju i modernizacji infrastruktury podmiotów leczniczych nie może pomijać szpitali i placówek podstawowej opieki zdrowotnej w największych polskich miastach. Mamy do czynienia z systemową dyskryminacją mieszkańców największych polskich miast i ich obszarów metropolitalnych. Dyskryminując samorządy, w których nie rządzą osoby z poparciem PiS-u, rząd tak naprawdę uderza w mieszkańców miast – mówi prezydent Trzaskowski.

To może oznaczać, że budowa III nitki podziemnej kolejki może znacząco przesunąć się w czasie. Dotychczas inwestycje dotyczące I i II lini w większości finansowane były właśnie z funduszy europejskich.

Zobaczcie też: Ile osób mieszka w Warszawie? Jak liczba ludności w stolicy zmieniała się w ostatnich stu latach

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie