Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Metro na Karolin. Prace ruszą pełną parą? Podpisano aneks. Znamy termin zakończenia prac

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Wraz z końcem M2 powstanie druga zajezdnia metra w Warszawie. Pierwsza znajduje się na Kabatach.
Wraz z końcem M2 powstanie druga zajezdnia metra w Warszawie. Pierwsza znajduje się na Kabatach. mat. pras.
Metro na Karolin dojedzie w 2026 roku. Poznaliśmy szczegóły kontraktu, który został aneksowany. To dobra wiadomość, ponieważ przez rok trwały przepychanki w sprawie pieniędzy i gruntów pod ważną inwestycję. Teraz budowa może ruszyć pełną parą.

Sprawa ma swój początek jesienią 2018 roku. Za rządów Hanny Gronkiewicz-Waltz podpisano umowę na budowę odcinka drugiej linii metra. W sumie chodziło o trasę o długości czterech kilometrów, która stanowić miała finisz zachodniego odcinka M2. Zaplanowano:

  • stację Lazurowa
  • stację Chrzanów
  • stację Karolin (wraz z ogromną zajezdnią).

Tak wyglądać będą stacje M2 na Karolin

Wraz z końcem M2 powstanie druga zajezdnia metra w Warszawie. Pierwsza znajduje się na Kabatach.

Metro na Karolin. Prace ruszą pełną parą? Podpisano aneks. Z...

Problem w tym, że pozwolenie na budowę wydano dopiero w październiku 2022 roku (!). Wtedy - według pierwotnych planów - budowa miała się już zakończyć. Kolejnym problemem był brak zabezpieczenia gruntów. Jak pisaliśmy w lutym tego roku, właściciel betoniarni nie chciał oddać ziemi. A to dlatego, że nie otrzymał za nią rekompensaty. Co więcej, gdy w końcu wyliczono mu stawki, była to wartość z... 2018 roku. Od tego czasu ceny i koszty życia znacznie wzrosły. Zaczęła się więc batalia, która trwała ponad rok. (Szczegóły w tekście poniżej).

Sytuacja zmieniła się dopiero w połowie 2023 roku. Wtedy zaczęły się pierwsze prace, a właściciel betoniarni dogadał się z urzędnikami. Ostatni grunt wydał dosłownie kilka dni temu. Teraz prace mogą „ruszyć”, choć najpierw trzeba będzie jeszcze oczyścić trudny, poprzemysłowy teren. Równolegle miasto rozmawiało z wykonawcą M2, który liczył na waloryzację stawek. Jak tłumaczył, od 2018 roku koszty tej budowy znacznie wzrosły. Mimo zapewnień ratusza, miesiącami nie udało się podpisać aneksu. Wreszcie 25 września – udało się.

- Podpisaliśmy aneks do umowy zwiększający kwotę kontraktu z 1,3 mld zł netto do 1,95 mld zł netto. Wartość aneksu to nie jest dodatkowe wynagrodzenie, a przywrócenie równowagi ekonomicznej stronom kontraktu. Dodam, że to były bardzo trudne i twarde negocjacje. Pod kątem finansowym ten kontrakt wciąż jest dla nas bardzo trudny do realizacji – mówi Bartosz Sawicki, rzecznik firmy Gulermak.

Wraz z aneksem poznaliśmy też nowy termin. M2 na zachodnim odcinku ma być gotowa 11 października 2025 roku. To oznacza, że pasażerowie skorzystają z niej na początku 2026 roku.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto