MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Metro na Karolin. Rośnie zaplecze II linii metra w Warszawie. Kiedy zacznie się drążenie tuneli? Poznaliśmy termin

Michał Mieszko Skorupka
Michał Mieszko Skorupka
Miasto chwali się postępem prac
Miasto chwali się postępem prac Metro Warszawskie
Trwa budowa stacji techniczno-postojowej na Bemowie, która w przyszłości obsługiwać będzie zarówno II, jak i III linię warszawskiego metra. Na terenie liczącym czterdzieści hektarów znajdzie się ponad trzydzieści budynków, w których mieścić się będą m.in. elektrowozownia, myjnia, nastawnia i hala napraw taboru. Finał przedsięwzięcia, wraz z otwarciem ostatnich trzech stacji metra linii M2: Lazurowa, Chrzanów i Karolin, zaplanowano na 2026 rok.

Spis treści

Budowa STP Karolin postępuje

W środę 26 czerwca, o godzinie 9:30, na terenie stacji techniczno-postojowej metra na Bemowie, odbyła się specjalna konferencja prasowa poświęcona postępom na budowie STP Karolin. W wydarzeniu wzięli udział prezydent stolicy Rafał Trzaskowski, przewodnicząca Rady m.st. Warszawy Ewa Malinowska-Grupińska oraz prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk.

W trakcie spotkania przekazano najnowsze informacje dotyczące aktualnych robót zarówno na wspomnianej stacji techniczno-postojowej,  jak i trzech ostatnich stacjach metra linii M2: Lazurowa, Chrzanów i Karolin.

- Jesteśmy na budowie stacji postojowo-technicznej na Karolinie. Byliście tu państwo ponad pół roku temu i oglądaliście moment wmurowania kamienia węgielnego, gdy prace się zaczynały. Przez te miesiące zaobserwowaliśmy olbrzymi postęp. Na czterdziestu hektarach powstaje tu ponad 30 budynków. Ta stacja jest konieczna, aby móc obsługiwać zarówno II, jak i III linie metra. W tej chwili wszystko obsługuje stacja postojowa na Kabatach. Konieczne było więc stworzenie kolejnego takie miejsca. Bardzo się cieszę, że powstaje ono w takim tempie - przekazał podczas konferencji Rafał Trzaskowski.

Miasto chwali się postępem prac

Metro na Karolin. Rośnie zaplecze II linii metra w Warszawie...

Co znajdzie się na terenie stacji techniczno-postojowej?

Z informacji, które dotychczas zostały opublikowane w związku z trwającą inwestycją wiemy, że na terenie STP Karolin znajdą się m.in.

  • budynek administracji,

  • elektrowozownia,

  • hala napraw taboru,

  • myjnia,

  • nastawnia,

  • podstacja trakcyjna,

  • zajezdnia taboru specjalnego,

  • budynek straży pożarnej,

  • magazyn materiałów łatwopalnych i gazów technicznych,

  • oczyszczalnia ścieków,

  • warsztaty służby infrastruktury,

  • hala tokarki podtorowej i lakierni,

  • zajezdnia lokomotyw spalinowych,

  • stacja paliw,

  • tor testowy,

  • pętla zwrotna dla pociągów.

Wkrótce drążenie tuneli

Kilka dni temu władze Warszawy poinformowały, że na Karolinie są już ogromne, ważące 650 ton tarcze TBM o imionach Anna i Krystyna, które po złożeniu rozpoczną drążenie tuneli ostatniego, bemowskiego odcinka drugiej linii metra. Jak przekazał nam Bartosz Sawicki, rzecznik prasowy firmy Gulermak, wykonawcy tego odcinka, wielkie tarcze drążące tunele ruszą na przełomie lipca i sierpnia.

Pierwsze elementy obu tarcz dotarły na stację metra Karolin specjalnym transportem w nocy z 19 na 20 czerwca. To stamtąd rozpocznie się budowa podziemnej trasy w kierunku stacji Bemowo. Montaż tarcz będzie prowadzony bezpośrednio w tzw. szybie startowym, czyli tam, gdzie rozpocznie się wiercenie tuneli. W ciągu kolejnych nocy elementy tarcz TBM będą przewożone transportem specjalnym na plac budowy.

Długość tuneli zachodniego odcinka drugiej linii metra to: 3202 metry i 3196 metrów. Tarcze TBM będą więc miały do ułożenia 3800 prefabrykowanych pierścieni po 1,5 metra długości każdy. Maszyny skrawające od momentu uruchomienia będą pracowały 24 godziny na dobę.

- Jedynym warunkiem dla zatrzymania pracy jest problem z napotkanym podłożem lub z samą maszyną czy też wymiana ostrzy tnących - informują władze miasta.

Tarcza TBM jest w pełni zmechanizowana, jednak jej działania nadzoruje 12-osobowa załoga, która pracuje na cztery zmiany. Do napędu TBM służy 16 par siłowników hydraulicznych.

Koniec prac w 2026 roku

Podczas spotkania z dziennikarzami, Rafał Trzaskowski podał szczegóły dotyczące terminów finalizacji prac związanych z budową STP Karolin, jak i trzech ostatnich stacji metra na bemowskim odcinku.

- Zgodnie z zapowiedziami zaplecze będzie gotowe w 2026 roku, tak samo jak ostatnie trzy stacje metra: Lazurowa, Chrzanów i Karolin na ostatnim odcinku II linii. Bardzo się cieszę, że w tych ostatnich latach, trochę rzutem na taśmę, udało się pozyskać miliard złotych z unijnego budżetu na dokończenie tej inwestycji - przekazał włodarz miasta.

Prezydent Warszawy dodał, że po zakończeniu inwestycji mieszkańcy Bemowa dojadą do centrum miasta w ciągu 20 minut. Podkreślił także, że metro zapewni lepszą komunikację dla mieszkańców okolicznych gmin.

Po ukończeniu tej inwestycji sieć metra będzie liczyć 46 kilometrów i 42 stacje.

Wykonawcą prac jest firma Gulermak. Ich koszt szacowany jest na 1,9 mld zł.

Trwają prace projektowe nad III i IV linią metra

Prezydent stolicy zaznaczył także, że obecnie trwają prace projektowe dla III linii metra oraz toczy się postępowanie przetargowe na prace koncepcyjne dla IV linii.

- Miejmy nadzieję, że w kolejnym budżecie unijnym znajdą się środki dla rozbudowy metra, tak ważnego dla Warszawy - powiedział Rafał Trzaskowski.

od 7 lat
Wideo

Gala Mistrzowie Motoryzacji 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto