Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Metro w Warszawie. Gdzie i kiedy będzie dojeżdżać podziemna kolej? Poznaliśmy plany rozbudowy całej sieci

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Firma ILF przygotowała dla Warszawy studium rozwoju sieci metra. Poznaliśmy jego szczegóły, a wśród nich liczbę i kształt linii - ze szczegółową listą przystanków. Wśród dostępnych w opracowaniu danych znalazły się także informacje o etapowaniu rozbudowy całej sieci warszawskiego metra. Przedstawiamy szczegółowe mapy zawierające przebiegi linii, stacje oraz podział na etapy budowy - wraz z zakładanymi w opracowaniu datami.

Warto podkreślić, że całość opracowania poznaliśmy dzięki Michałowi Stankiewiczowi, który wystąpił do stołecznego ratusza z wnioskiem o dostęp do informacji publicznej. Jest to ogromny dokument, który zawiera także takie informacje jak przewidywane potoki pasażerskie dla każdej linii, opisy planowanych stacji przesiadkowych, etapowanie dla budowania każdej linii. Dzisiaj, w pierwszej kolejności, przyjrzymy się zamieszczonym w opracowaniu mapom dotyczącym docelowego kształtu planowanej sieci metra, podziału na linie oraz etapowaniu ich powstawania. Każdą z map można też znaleźć w galerii poniżej.

Metro w Warszawie. Gdzie i kiedy będzie dojeżdżać podziemna ...

Jak wiemy już z wcześniejszych planów, przedstawionych przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego w lutym, Warszawa planuje docelowo wybudować sieć metra składającą się z 5 linii:

  • M1 - Kabaty - Młociny,
  • M2 - Ursus-Niedźwiadek - Marymont (przedłużony obecnie znany przebieg),
  • M3 - Stadion Narodowy - Żwirki i Wigury,
  • M4 - Myśliborska - Wilanów,
  • M5 - Ursus - Gocławek.

Poniżej prezentujemy docelowy kształt pełnej warszawskiej sieci metra

Docelowy kształt sieci metra w Warszawie
ILF

Co dalej? Przenosimy się do roku 2029

Z dokumentu, co istotne, dowiadujemy się że zbudowanie pierwszego odcinka linii M3, tj. od Stadionu Narodowego do stacji Gocław jest już przesądzone. Uwzględnienie tego warunku było dla przygotowującej studium firmy ILF warunkiem koniecznym. Urzędnicy liczą, że w przyszłym roku gotowe będą dokumenty potrzebne do uzyskania decyzji środowiskowej. Póki co trwa impas w tej sprawie. Przypomnijmy, że środki na M3 obiecał również rząd. Jeśli wszystko poszłoby po myśli ratusza to w 2024 roku możemy się spodziewać przetargu w formule „Projektuj + Buduj”. To nie jest jednak przesądzone.

Sieć metra do roku 2029
ILF

Za wariant optymistyczny należy jednak przyjąć opracowanie dotyczące etapowania budowy. Znajdziemy tam bowiem mapę z planem rozbudowy do 2029 roku. Oprócz wspomnianego przesądzonego odcinka linii M3 znajduje się tam fragment linii M4 od Ronda Daszyńskiego (stacja przesiadkowa z M2) do Wilanowa. Co ciekawe, jak pisaliśmy niedawno tutaj, w budżecie są już zapisy pt. „prace przygotowawcze i analizy eksploatacji linii metra M4”. Odrębnym tematem jest na ile jest to data realna. Warto jednak skupić się na tym, że to odcinek planowany do realizacji jako pierwszy poza zatwierdzonym odcinkiem M3.

Kolejny punkt - rok 2034

Sieć metra do roku 2034
ILF

Do 2034 roku, według opracowania, miałby powstać odcinek od Ronda Daszyńskiego przez Marymont, do Myśliborskiej - linii M4 - oraz przedłużenie linii M2 od stacji Bródno do stacji Marymont. Na Marymoncie planowana jest jedyna w całym systemie stacja, gdzie przecinać się będą aż trzy linie: M1, M2 i M4. Wkrótce opiszemy też jak mają wyglądać przesiadki w ramach tej stacji. Warto zapowiedzieć, że według planów zawartych w studium na jednym, nowym peronie, znalazłyby się razem linie M2 i M4. Perony dla linii M2 i M4 byłyby obok siebie z linią M1 łączyłby je korytarzowy łącznik.

2040, czyli M2 do Ursusa i M5

Sieć metra do roku 2040
ILF

Okazuje się, że według studium rozbudowy metra linia M2 nie skończy się wcale na budowanym obecnie odcinku na Karolin. Jej przedłużenie planowane jest do stacji Ursus-Niedźwiadek przy linii kolejowej. To jest jednocześnie moment w którym w Warszawie miałby się pojawić pierwszy z odcinków ostatniej planowanej linii, czyli M5. Ta linia będzie realizowana w relacji wschód - zachód. Odcinek którego budowa przewidziana jest na rok 2040 przebiega od dworca Warszawa Zachodnia, przez przecięcie linii M1 na Placu Konstytucji (obecnie nieistniejąca stacja, jej wybudowanie jest w planach rozbudowy M1) aż do stacji Gocławek, na terenie Rembertowa, przy Olszynce Grochowskiej.

Potem, do roku 2044, przewidziany jest powrót do rozbudowy linii M3. Ten fragment podziemnej kolei przejdzie pod Wisłą od Gocławia przez Siekierki, linię M1 - gdzie na stacji Racławicka jest planowana stacja przesiadkowa, aż do linii M4. Tam natomiast przesiadki pomiędzy liniami planowane są na stacji Żwirki i Wigury. To rejon ulicy Woronicza oraz linii kolejowej, gdzie znajduje się przystanek kolejowy. Obie linie powinny być z nim skomunikowane wygodnymi przesiadkami.

Sieć metra do roku 2044
ILF

Do 2048 roku ma powstać ostatni odcinek linii M5 od Warszawy Zachodniej do Ursusa. Linia przejedzie między innymi w okolicy centrum handlowego Blue City, Łopuszańskiej, a zakończy się stacją przesiadkową przy Posagu 7 Panien, a więc stacji na przedłużeniu linii M2. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to będzie ostateczny kształt rozbudowy sieci metra.

Sieć metra do roku 2048
ILF
od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto