Spis treści
Piętrowe stacje
Planowana linia M5, w osi wschód-zachód, na trasie Gocławek-Szamoty przechodzić będzie między innymi przez Śródmieście Południowe. Ta część miasta jest bardzo gęsto zabudowana, w tym pięknymi i zabytkowymi kamienicami, które przetrwały II wojnę światową. Dlatego stacje planowane w lokalizacjach o ograniczonej powierzchni terenu będą piętrowe, dwupoziomowe.

Dwa prowadzone do siebie równolegle tunele metra w rejonie stacji znajdą się jeden nad drugim. Takie dwupoziomowe stacje pojawią się na Solcu, w rejonie Pięknej, placu Konstytucji i na Koszykach. To oznacza, że wejścia do stacji mogą wyglądać jak w wielu zachodnich miastach - małe przez podwórka, bramy budynków, połączone z istniejącą infrastrukturą.
Wygodne przesiadki? Dwie linie na jednym peronie
Na Marymoncie powstanie krzyżówka aż trzech linii metra: M1, M2 i M4. Tam powstanie stacja z możliwością przesiadki między liniami na jednym peronie. Będzie możliwość podróży pociągami linii M2 lub M4. Według planów ratusza na jednym, nowym peronie, znalazłyby się razem linie M2 i M4. Wyglądałoby to w taki sposób jak poniżej.

Ratusz tłumaczył, że to efekt z dotychczasowych doświadczeń. Obecnie mamy jedną stację przesiadkową w metrze, gdzie łącznik na Świętokrzyskiej regularnie się "korkuje". Nie lepiej ma być na Stadionie Narodowym, gdzie trzeba będzie przejść górą między peronami, czyli liniami M2 i M3. Tu ma być wygodniej, ale do linii M1 także będzie prowadzić łącznik. Podobnie jak na Świętokrzyskiej raczej nie był on w pierwotnych planach, dlatego budzi obawy czy nie będzie problemów podobnych jak w istniejącym łączniku.
Budowa kilku linii jednocześnie
Wiadomo, że najlepsze perspektywy jeśli chodzi o ruch i potoki pasażerskie ma planowana linia M4. Do tej pory jednak Ratusz przymierzał się do budowy linii M3, za co jest często krytykowany. Czy to się zmieni? - Funkcjonujemy w pewnym systemie, realizowaliśmy też wcześniejsze plany i strategię. Chcę dążyć do tego, żeby prace nad linią M3 i M4 realizowane były jednocześnie - usłyszałem od prezydenta Trzaskowskiego. Oczywiście na razie mowa o pracach przygotowawczych, ale to i tak dobry sygnał.
Wszystko jednak zależy od tego czy będą środki na budowę. Po pierwsze, chodzi o dofinansowanie unijne, po drugie - Krajowy Plan Odbudowy. Jednak poza ekscytacją związaną z budową dwóch linii jednocześnie pamiętajmy o czymś innym. To oznacza także mnóstwo utrudnień. Wiemy jakie problemy panują obecnie, gdy trwa budowa tramwaju na Wilanów, remont wiaduktów Trasy Łazienkowskiej i remont Placu Trzech Krzyży - wszystko w swojej bliskiej okolicy.
Strefa Biznesu - Boże Ciało 2023. Gdzie i za ile wyjadą Polacy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?