Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Metro w Warszawie. Ratusz zaprezentował plan rozwoju sieci do 2050 roku. Docelowo pięć linii metra, rozwój już istniejących

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Krystian Dobuszyński
Warszawa zaprezentowała plany rozwoju sieci transportowej do 2050 roku. Ta hucznie zapowiadana i zaprezentowana dziś strategia ma związek z szykowanym przez miasto od dłuższego czasu studium - dokumentem prezentującym jak w kolejnych latach ma rozwijać się miasto. Sprawdzamy, co na dzisiaj wiemy o planach ratusza.

Tak jak sugerowały wcześniejsze przecieki, Warszawa planuje docelowo wybudować sieć metra składającą się z 5 linii:

  • M1 Kabaty - Młociny (już zbudowana),
  • M2 Karolin - Bródno z widocznymi przedłużeniami do Trasy Toruńskiej i na Bielany (z jednej strony) oraz do Ursusa (z drugiej),
  • M3 Stadion Narodowy - Żwirki i Wigury z fragmentem dookoła Pragi Południe i stacją przesiadkową na Racławickiej,
  • M4 Myśliborska - Wilanów,
  • M5 Ursus - Gocławek.

Metro w Warszawie. Ratusz zaprezentował plan rozwoju sieci d...

Według prognoz ruchu i prawdopodobnych potoków pasażerskich najbardziej potrzebna będzie linia M4

To często postulowana trasa przez ekspertów, z północy na południe, odciążająca linię metra M1. Zapytaliśmy czy może zatem zyskać priorytet w stosunku do linii M3. - Funkcjonujemy w pewnym systemie, realizowaliśmy też wcześniejsze plany i strategię. Chcę dążyć do tego, żeby prace nad linią M3 i M4 realizowane były jednocześnie - odpowiedział prezydent Trzaskowski. - Wszystko zależy jednak od finansowania. Jeśli będą środki to mam nadzieję, że uda się to zrealizować jak najszybciej - dodawał.

materiały prasowe

- W tym momencie etap przygotowania dokumentacji dla pierwszego odcinka linii M3 oceniam na 70-80 proc. - mówił z kolei prezes Metra Warszawskiego, Jerzy Lejk. Pojawiły się także pytania czy rozważano premetro zamiast droższego metra, na przykład na odcinkach z mniejszymi potokami pasażerskimi, a może zamiast którejś linii w ogóle. - Jeśli architekci wskażą, że takie rozwiązanie wchodzi w grę to oczywiście jest ono możliwe. Natomiast, tak jak mówił prezydent, to jest pewien plan, do którego chcemy dążyć, umożliwić dostęp do szybkiego transportu jak największej liczbie mieszkańców - stwierdził.

- Chcemy komfortowych powiązań poszczególnych linii w obrębie stacji przesiadkowych. Zapewnimy wygodne przesiadki z innych środków transportu, które mają pełnić rolę przede wszystkim komplementarną i dowozową - mówiła natomiast Marlena Happach, dyrektorka Biura Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy.

Według planów ratusza liczba mieszkańców w strefie dojścia 1000 metrów do stacji metra ma zwiększyć się z 28% do 53%

Tyle tylko, że chyba w planowaniu transportu nie chodzi wyłącznie o to, żeby każdy miał blisko do metra, a żeby ten środek transportu był efektywny. To znaczy jechał jak najszybciej w prostej linii, na prostych trasach i uwzględniał duże potoki pasażerskie. Stąd wiele argumentów za linią metra M4. Jak przyznawał sam Trzaskowski prognozy na tej linii są na ruch są średnio większe o około 10-15% niż na linii M3. Punktowo różnice są jednak większe. M3 to prognoza na około 6 tys. pasażerów na godzinę, w przypadku M4 prognoza w najlepszym miejscu to 19 tys. tys. pasażerów na godzinę (przy Placu Zawiszy).

Krystian Dobuszyński

Metro ma dotrzeć także do Dworca Zachodniego, który będzie jednym z największych węzłów przesiadkowych w Warszawie. Patrząc na brak metra w okolicy Dworca Centralnego można odnieść wrażenie, że to tam z centrum będzie przenosić się środek ciężkości. Dojedzie tam też linia tramwajowa, a rozbudowa średnicy przyspieszy przejazd na odcinku Wschodnia - Zachodnia.

Linia M5 na trasie Gocławek-Szamoty przechodzić będzie między innymi przez Śródmieście Południowe. Ta część centrum jest gęsto zabudowana, w tym pięknymi i zabytkowymi kamienicami, które przetrwały II wojnę światową. Dlatego stacje planowane w lokalizacjach o ograniczonej powierzchni terenu będą piętrowe, dwupoziomowe. Dwa prowadzone do siebie równolegle tunele metra w rejonie stacji znajdą się jeden nad drugim. Takie dwupoziomowe stacje pojawią się na Solcu, w rejonie Pięknej, placu Konstytucji i na Koszykach.

Całkowitą nowością mają być perony przesiadkowe. Ruch ma być prowadzony w taki sposób by uniknąć problemów, które dotykają stacje Świętokrzyska, a także w przyszłości pojawią się na Stadionie Narodowym. Na Marymoncie planowany jest węzeł przesiadkowy. Oprócz linii M1 mają być w tam w przyszłości linie M4 i M2. Przesiadki między liniami mają być z poziomu jednego peronu - jak na poniższym schemacie.

Krystian Dobuszyński

Kiedy całe studium?

Sam plan rozwoju sieci metra w Warszawie to tylko fragment całego studium studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla Warszawy. Ten niezwykle obszerny dokument, który będzie zawierać także nowe trasy tramwajowe, plany drogowe, uzgodnienia z PKP odnośnie Warszawskiego Węzła Kolejowego itd.

materiały prasowe

- Studium, nad którym prace trwały kilka lat jest już gotowe, teraz odpowiednie instytucje jeszcze je uzgadniają. Chcemy, żeby zostało wyłożone na przełomie maja i czerwca. Wtedy planujemy też konsultacje społeczne, żeby mieszkańcy się wypowiedzieli - mówił Trzaskowski. To oznacza, że dokument będzie opóźniony mniej więcej o około pół roku. Pierwotnie miał zostać wyłożony do końca 2022 roku. Trwają wciąż uzgodnienia z takimi instytucjami jak m.in. z Wody Polskie, Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków czy Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto