Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na stołeczne ulice wyjechało auto skanujące drogi. Ma pomóc w wykrywaniu uszkodzeń jezdni. To pierwszy taki projekt w Polsce

Martyna Konieczek
Martyna Konieczek
W poniedziałek, 25 kwietnia, na stołeczne drogi wyjechał samochód ze specjalnym zestawem kamer na dachu. Auto przygotowuje bardzo dokładny - bardziej szczegółowy niż Street View w Mapach Google - obraz 150 km dróg w Warszawie. Dzięki temu drogowcy będą mogli przeprowadzić dokładniejszą kontrolę stanu dróg i przyspieszyć proces usuwania awarii. Stolica jako pierwsza w Polsce rozpoczyna pilotaż mobilnego skanowania dróg. Szczegóły poniżej.

Od początku tygodnia po Warszawie jeździ samochód, który co pięć metrów bardzo dokładnie fotografuje całą szerokość ulicy. W sumie stworzy "Street View" dla 115 odcinków 93 ulic (łącznie 150 km), specjalnie wybranych przed Zarząd Dróg Miejskich pod kątem jak największej różnorodności. W efekcie dostaniemy model dróg wraz z infrastrukturą. W tym zawierać się będzie 10 km, które przy pomocy specjalnie opracowanego narzędzia poddane zostaną zaawansowanej analizie, automatycznie wykrywającej nieprawidłowości i awarie.

Na stołeczne ulice wyjechało auto skanujące drogi. Ma pomóc ...

Nie tylko dziury, ale też przewrócone znaki i nielegalne reklamy

Do tej pory informacje o awariach i uszkodzeniach napływały do Pogotowia Drogowego za pośrednictwem Centrum Kontaktu z Mieszkańcem (czyli dzięki numerowi 19115) czy poprzez objazdy dróg prowadzone przez załogi Pogotowia Drogowego ZDM. Teraz, przy wykorzystaniu specjalnego zestawu kamer zamontowanych na samochodzie, proces będzie przebiegał zdecydowanie szybciej.

Zebrane w trakcie objazdu obserwacje trafią poprzez dedykowaną przeglądarkę na stanowisko dyspozytorskie i tutaj, po przeprowadzeniu analizy i wprowadzeniu do programu Pogotowia Drogowego, będą przekazywane bezpośrednio do realizacji. Liczymy, że wykorzystanie technologii mobilnego skanowania dróg pozwoli na dokładniejszą kontrolę stanu infrastruktury drogowej i przyspieszy proces usuwania awarii - wyrażają nadzieje drogowcy.

I dodają: Testujemy możliwość wykrywania nieprawidłowości w wybranych obszarach. Początkowo planujemy skupić się na wykrywaniu ubytków nawierzchni i niektórych uszkodzeń oznakowania pionowego. Jednak jeżeli technologia mobilnego skanowania dróg zda egzamin jako narzędzie do wykrywania uszkodzeń infrastruktury, planujemy poszerzyć wachlarz obiektów poddanych analizie.

Głównym celem jest stworzenie oprogramowania do wykrywania uszkodzeń infrastruktury drogowej. Jednak w trakcie pilotażu będą badane również inne możliwości. Drogowcy spodziewają się, że narzędzie pozwoli na m.in. wykrywanie i ustalanie powierzchni nielegalnie montowanych reklam, szybkie określanie granic pasa drogowego, prowadzenie inwentaryzacji urządzeń obcych lokalizowanych w pasie drogowym, wykrywanie lokalizowanych obiektów i ustalanie ich legalności, być może okaże się również pomocne przy planowaniu przyszłych remontów.

Testowanie narzędzia trwać będzie do listopada bieżącego roku

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto