Wielki hangar na terenie lotniska Chopina. W środku stoją dwie maszyny. Jedna z nich to Embraer 190, samolot średniego zasięgu w barwach British Airways. Załoga LOT AMS, która zajmuje się serwisowaniem, nie ma zbyt dużo czasu. - Mamy dokładnie sześć dób, z dokładnością do kilku godzin - tłumaczy nam Krzysztof Murzyn, który nadzoruje tę część naprawy.
Gdy trzeba, ekipa techniczna pracuje na trzy zmiany, 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Samolot, nie może stać w hangarze zbyt długo, ponieważ wtedy przynosi przewoźnikowi straty. W związku z tym trzeba maksymalnie wykorzystać czas, w którym jest na miejscu.
Samolot stoi podłączony do prądu, z rozebranymi osłonami silnika, bez części osłon. Spuszczono paliwo, zdemontowano kilka elementów. Prace prowadzone są także wewnątrz. Tam wymieniane są fotele oraz osłonki. - Usuwamy wszystkie usterki - słyszymy od zespołu. A nie jest to tak zupełnie oczywiste w tej branży. Podobno 90 proc. maszyn lata z usterkami. Oczywiście, żaden samolot nie wyleci z niesprawnymi podstawowymi układami, silnikiem itp. "Usterką" nazywa się także brudną szybę czy problem z tapicerką. W hangarze zajmują się każdym szczegółem.
Dlaczego jest to tak ważne? Okazuje się, że samo polerowanie krawędzi natarcia samolotu przynosi oszczędność paliwa - 1 proc. w skali roku. Wydaje się, że nie jest to dużo, ale samolot na średniej długości lot zabiera aż 8 ton benzyny. Mnożąc to razy liczbę samolotów i częstotliwość połączeń, wychodzi spora oszczędność.
Podstawowy serwis, który przewidziany jest raz na kilka lat, wymaga od 3 do 5 tysięcy godzin pracy. Dziennie wyznacza się nawet kilkaset zadań do zrobienia. Równocześnie pracuje kilkanaście osób. Nawet drobny element, jest oparty o dokumentację techniczną i sprawdzany przez przełożonego. - Każdy ukończony samolot przynosi wielką satysfakcję - dodaje Krzysztof Murzyn.
LOT AMS obsługuje w tej chwili cztery hangary na lotnisku Chopina. Głównym klientem jest oczywiście narodowy operator. W "garażach" stoi więc zarówno Boeing 787 Dreamliner, jak i najnowszy nabytek LOT-u: Boeing 737 MAX.
Zobacz też:
Jak przygotować się do rozmowy o pracę?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?