PKP PLK poinformowały w poniedziałek 13 lutego o planach dotyczących przywrócenia ruchu pociągów pasażerskich na odcinku Wielbark - Chorzele. Prace remontowe pozwolą na uruchomienie składów pomiędzy Szczytnem a Ostrołęką, a w efekcie na wznowienie kolejowego połączenia między województwami: warmińsko-mazurskim i mazowieckim.
Dzięki pracom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. po ponad 20 latach ponownie udostępnimy całą linię kolejową do pasażerskich przewozów między Ostrołęką a Szczytnem. Remont odcinka Wielbark - Chorzele oraz realizowana obecnie modernizacja linii Chorzele - Ostrołęka przywróci na kolejową mapę połączenie między województwem warmińsko-mazurskim a mazowieckim. Będzie to także istotna trasa na czas przyszłych robót na międzynarodowej linii E-75 Rail Baltica. Odcinek Ostrołęka - Szczytno zapewni alternatywne połączenie do Ełku - mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Wartość prac wyniesie 21 mln zł, które pochodzą ze środków budżetowych PLK S.A.
Prace zakończą się jeszcze w tym roku
Spółka poinformowała w komunikacie, że prace na trasie Wielbark - Chorzele obejmą wymianę podkładów na długości prawie trzech kilometrów i remont pięciu obiektów inżynieryjnych - mostów i przepustów. Specjalna maszyna wyreguluje tory na ponad 21 kilometrach linii. Uporządkowana zostanie zieleń w bliskim sąsiedztwie linii.
Podróżni wsiądą do pociągów z wyremontowanych peronów w Wielbarku i Jesionowcu. Obiekty zostaną wyposażone w ławki, wiaty i gabloty informacyjne. Bezpieczne poruszanie się po peronach także po zmroku zapewni energooszczędne oświetlenie LED. Przebudowa obejmie również 17 przejazdów kolejowo-drogowych, na których Polskie Linie Kolejowe zwiększą poziom bezpieczeństwa na styku dróg z torami.
Po realizacji zadania pociągi pokonają odcinek Wielbark - Chorzele z prędkością do 60 km/h, co zapewni sprawny i płynny przejazd w kierunku m.in. Ostrołęki lub Olsztyna czy Ełku. Przywrócenie przejezdności planuje się z końcem trzeciego kwartału bieżącego roku - informują PKP PLK.
Spółka podaje, że docelowo planuje się dokonać modernizacji całego odcinka, w tym budowę urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym na stacji Wielbark, co pozwoli sterować nimi z LCS Szczytno i zwiększyć przepustowość odcinka Chorzele - Szymany, a tym samym i całej linii Ostrołęka - Szczytno.
Chorzele - Ostrołęka. Powrót kolei na odcinku łączącym Mazury z Mazowszem
Remont trasy Wielbark - Chorzele będzie kontynuacją realizowanych przez Polskie Linie Kolejowe prac związanych z poprawą dostępności mieszkańców regionu do kolei na styku województwa warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego.
PKP PLK przygotowały nowy tor do sprawnych podróży na blisko 60-kilometrowym odcinku Ostrołęka - Chorzele. Gotowe są już perony na stacjach: Ostrołęka, Grabowo, Jastrząbka, Chorzele oraz przystankach Nowa Wieś, Zabiele Wielkie, Parciaki, Olszewka i Raszujka.
W nowo wybudowanym lokalnym centrum sterowania w Ostrołęce montowane są nowe komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wybudowane zostały też nowe obiekty inżynieryjne, w tym m.in. 245-metrowy most kolejowy nad Narwią oraz 6 mniejszych mostów, 14 przepustów, 4 przejścia dla małych zwierząt. W połowie 2023 roku, po 22 latach, na linii Ostrołęka - Chorzele będą mogły jeździć pociągi.
Burze nad całą Polską
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?