Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe inwestycje blisko Warszawy. GDDKiA zapowiada wybudowanie obwodnic dla dziewięciu mazowieckich miast

Redakcja Warszawa
Redakcja Warszawa
Nowe inwestycje niedaleko Warszawy
Nowe inwestycje niedaleko Warszawy Szymon Starnawski
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że dwie obwodnice – Lipska i Pułtuska, są obecnie w realizacji. Kolejnych siedem jest w fazie przygotowania dokumentacji projektowej. W kolejnych latach z dziewięciu miast w województwie mazowieckim zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy.

Obwodnica Lipska. Trwa realizacja

- 10 grudnia 2020 roku podpisaliśmy umowę na projekt i budowę obwodnicy Lipska w ciągu DK79. W lipcu 2023 roku Wojewoda Mazowiecki podpisał ostatnią czwartą decyzję ZRID – przekazała Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Aktualnie trwają już prace, m.in. usuwane są drzewa i krzewy oraz prowadzone są roboty ziemne. Ponadto trwa budowa dróg technologicznych usuwanie kolizji z urządzeniami podziemnymi.

Umowa została zawarta z firmą Budimex o wartości prawie 110 mln zł. Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest w II kwartale przyszłego roku. Jednak jak zapowiada już GDDKiA, termin ten może ulec zmianie ze względu na długotrwałą procedurę uzyskiwania decyzji ZRID.

- Trasa o długości 6,4 km poprowadzona będzie w układzie północ-południe, po zachodniej stronie miejscowości Lipsko. Początek obwodnicy zaplanowany jest około 350 m na północ od skrzyżowania z DW754. Koniec około 500 m od nowego przebiegu DW747. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju – wyjaśniła Małgorzata Tarnowska.

Efektem inwestycji będzie wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się DK79.

Obwodnica Pułtuska jest w realizacji

Umowa na budowę blisko 20-kilometrowej obwodnicy Pułtuska w ciągu SK61 wraz z korektą przebiegu DK57 została podpisana 17 czerwca 2021 roku. 14 kwietnia 2022 r. do Wojewody Mazowieckiego złożony został wniosek o wydanie decyzji ZRID. Decyzja powinna zapaść na przełomie września i października.

Jak czytamy w komunikacie GDDKiA, wykonawcą inwestycji jest firma Strabag. Umowa o wartości prawie 442 mln zł zostanie zrealizowana w ciągu 36 miesięcy od daty jej zawarcia. Po uzyskaniu decyzji ZRID rozpoczną się roboty. Do czasu realizacji robót nie wlicza się przerw zimowych od 16 grudnia do 15 marca. Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest na II kwartał 2025 r.

- Nowa trasa o łącznej długości 19,8 km będzie omijać Pułtusk od zachodu. Obwodnica na całej długości będzie posiadała parametry drogi klasy GP. Wybudowane zostaną cztery węzły drogowe oraz obwód drogowy, obiekty inżynierskie, chodniki, drogi do obsługi terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego – podała rzeczniczka GDDKiA.

W tym przypadku, celem inwestycji także jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się DK57 i 61. Dzięki temu ma nastąpić poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Pułtusku.

Ponadto założeniem inwestycji jest poprawa warunków i bezpieczeństwa przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Ruch zostanie wyprowadzony także z sąsiednich miejscowości: Kacice, Kleszewo, Przemiarowo.

Siedem nowych inwestycji na Mazowszu

To jednak nie koniec, GDDKiA informuje o siedmiu inwestycja w woj. mazowieckim.

Obwodnica Ostrołęki
20 listopada 2019 r. GDDKiA podpisała umowę na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).

- Zadaniem wykonawcy jest przygotowanie dokumentacji zawierającej wariantowy przebieg obwodnicy Ostrołęki w ciągu DK53, wykonanie badań geologicznych oraz przygotowanie wniosku wraz z materiałami do wniosku o wydanie DŚU – podała Małgorzata Tarnowska.

Planowana obwodnica będzie posiadała jedną jezdnię po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Będzie to droga o klasie GP z dostępnością poprzez skrzyżowania lub węzły. Ruch lokalny zostanie poprowadzony tzw. drogami serwisowymi.Początek odcinka zlokalizowany jest na istniejącym odcinku DK53 w rejonie miejscowości Szwendrowy Most. Koniec odcinka znajduje się na włączeniu do istniejącej DK61 pomiędzy miejscowościami Nożewo i Dobrołęka. Projektowana trasa przebiega głównie przez gminę Olszewo-Borki oraz na krótkim odcinku przez obszar gminy Lelis. Planowane zadanie inwestycyjne znajduje się na terenie powiatu ostrołęckiego. Długość całego odcinka dla Wariantu 1 - rekomendowanego przez GDDKiA we wniosku o wydanie DŚU - wynosi ok. 14 km.

Roboty budowlane zaplanowane są na lata 2027-2029.

Obwodnica Skaryszewa
"19 października 2020 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie STEŚ-R wraz z materiałami do uzyskania DŚU dla obwodnicy Skaryszewa w ciągu DK9. Przewiduje się powstanie 6-kilometrowej obwodnicy Skaryszewa w nowym śladzie DK9. Nowa trasa projektowana jest o parametrach drogi klasy GP, w układzie ruchu północ-południe, po zachodniej stronie miejscowości według Wariantu 1" – przekazała GDDKiA.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Skaryszewa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się DK9 z Radomia, w kierunku południowym. Jest to ważny szlak komunikacyjny w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa i dalej Rzeszowa.
Realizacja prac budowalnych ma odbywać się w latach 2026-2028.

Obwodnica Zwolenia
Umowa została podpisana 19 października 2020 r. Nowa droga o długości ok. 10 km przebiegać będzie w układzie północ-południe, po wschodniej stronie miejscowości. Początek obwodnicy planowany jest po północnej stronie miasta Zwoleń w rejonie wsi Strykowice Górne. We wrześniu 2022 r. do Burmistrza Zwolenia złożony został wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej, ze wskazaniem Wariantu 1 przebiegu obwodnicy jako rekomendowanego.

Prace budowalne odbywać się będą w latach 2028-2030.

Obwodnica Łącka

- 28 października 2020 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej i materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej dla obwodnicy Łącka w ciągu DK60. Przewiduje się, że nowa droga o długości ok. 3 km ominie istniejącą zabudowę po północno-zachodniej stronie obecnej DK60. W grudniu 2022 r. do Wójta Gminy Łąck złożony został wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej, ze wskazaniem Wariantu 1A przebiegu obwodnicy jako rekomendowanego – przyznała Tarnowska.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Łącka jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się DK60 pomiędzy Płockiem a Kutnem. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Łącku.

Prac budowlanych można spodziewać się w latach 2027-2029.

Obwodnica Siedlec
GDDKiA podpisała umowę 6 listopada 2020 r. Wykonane prace wskazują wariantowy przebieg obwodnicy Siedlec, po północno-zachodniej stronie miasta, na przedłużeniu istniejącej południowej obwodnicy w ciągu DK2. Obwodnica będzie zaczynać się włączeniem w istniejący ciąg DK63 po północnej stronie miejscowości Chodów, a kończyć się będzie połączeniem z istniejącą DK2 w rejonie miejscowości Stare Iganie. Jej docelowy przebieg zostanie określony w decyzji środowiskowej.

Według harmonogramu prace budowlane mają odbywać się w latach 2027-2029.

Obwodnica Sokołowa Podlaskiego
6 listopada 2020 r. podpisana została umowę na opracowanie STEŚ-R i materiałami do uzyskania DŚU dla obwodnicy Sokołowa Podlaskiego w ciągu DK62 i 63. Wykonane prace wskazują wariantowy przebieg obwodnicy Sokołowa Podlaskiego.

Przewiduje się, że trasa o długości ok. 23 km zostanie zbudowana po zachodniej i południowej stronie miejscowości i na swoim środkowym odcinku będzie stanowić wspólny przebieg obu dróg krajowych.

Prace budowlane będą odbywać się w latach 2027-2029.

Obwodnica Ciechanowa
29 kwietnia 2021 r. podpisana została umowę na opracowanie STEŚ-R i materiałami do uzyskania DŚU dla obwodnicy Ciechanowa w ciągu DK60. Wykonane prace wskażą wariantowy przebieg obwodnicy Ciechanowa. Zakładamy, że trasa zostanie zbudowana w układzie wschód-zachód, po południowej stronie miejscowości. Docelowy przebieg trasy klasy GP zostanie jednak określony w decyzji środowiskowej.

Obwodnica Ciechanowa wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta, który obecnie odbywa się DK60. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i poprawa warunków ruchu w samych Ciechanowie.

W harmonogramie zapisano, że prace odbywać się będą w latach 2028-2030.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto