Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Obowiązek meldunkowy jeszcze w mocy

UM Torunia
Międzyresortowy Zespół do spraw Przygotowania Administracji Rządowej do Zniesienia Obowiązku Meldunkowego zarekomendował pozostawienie obowiązku rejestracji miejsca zamieszkania w obecnie obowiązującej formie.

Międzyresortowy Zespół do spraw Przygotowania Administracji Rządowej do Zniesienia Obowiązku Meldunkowego zarekomendował pozostawienie obowiązku rejestracji miejsca zamieszkania w obecnie obowiązującej formie.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych informuje, że w trakcie prac zespół określił ponad 100 ustaw i rozporządzeń, które wymagałyby zmiany. Adres zamieszkania obywateli jest bowiem niezbędny do realizacji m.in.: organizacji wyborów; planowania obwodów szkolnych; realizacji powszechnego obowiązku obrony; realizacji zadań przez samorządy (określanie funduszy sołeckich, subwencji dla gmin); kontroli legalności pobytu cudzoziemców. Ponadto również sami obywatele, na potrzeby postępowań sądowych, pozyskują dane o adresie z rejestru PESEL.

- Znaczną część wniosków kierowanych do Wydziału Spraw Administracyjnych stanowią zapytania organów policji, straży miejskiej i gminnej, służb skarbowych, komorniczych dot. miejsca zameldowania, rozumianego jako miejsca zamieszkania – mówi Grażyna Przybysz, dyrektor WSA Urzędu Miasta Torunia. - Przynajmniej czasowe utrzymanie obowiązku meldunkowego zapewni sprawne załatwianie bieżących spraw, z którymi zgłaszają się interesanci. Kierunek zmian jest słuszny, ale wymaga starannego przygotowania.

Obok rekomendacji o pozostawieniu obowiązku rejestracji miejsca zamieszkania w obecnie obowiązującej formie, Międzyresortowy Zespół zaproponował, aby w przyszłości, rejestr PESEL uzupełniony został o adres do korespondencji. Adres ten byłby gromadzony fakultatywnie. Zespół wskazał również, że konieczne jest rozwiązanie zmierzające do skomunikowania rejestru zawierającego dane adresowe z innymi rejestrami państwowymi, co w przyszłości zagwarantuje całej administracji dostęp do jednego adresu obywatela.

W skład zespołu weszli przedstawiciele wszystkich resortów, policji, straży pożarnej i Straży Granicznej, KPRM, Głównego Urzędu Statystycznego. W pracach zespołu brali również udział eksperci reprezentujący: Krajowe Biuro Wyborcze, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Urząd do Spraw Cudzoziemców, stronę samorządową.

Przypomnijmy, że od stycznia 2013 roku zniesiony został obowiązek zameldowania na pobyt czasowy nieprzekraczający trzech miesięcy; zlikwidowano obowiązek meldunkowy wczasowiczów i turystów; wprowadzono możliwość dopełnienia obowiązku meldunkowego przez ustanowionego pełnomocnika; wprowadzono możliwość jednoczesnego wymeldowania przy zameldowaniu w nowym miejscu; wydłużono termin na realizację obowiązku meldunkowego z 4 do 30 dni; wydłużono okresy wyjazdów zagranicznych podlegających zgłoszeniu w organie ewidencji ludności z 3 do 6 miesięcy; zniesiono sankcje karne m.in. dla obywateli polskich czy obywateli UE, za niedopełnienie obowiązku meldunkowego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto