Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Warszawy: "Zbliżamy się do końca robót". Ale tunel wciąż w rozsypce. Którędy pojadą samochody?

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Budowa Południowej Obwodnicy Warszawy jest już na finiszu. Prace - na dwóch z trzech odcinków - dobiegają do końca. Problem jest z rozgrzebanym tunelem pod Ursynowem. "Luka" w ekspresówce stała się przedmiotem sporu między ratuszem a drogowcami. Miasto boi się, że wytyczenie objazdu zapcha i tak przeciążone ulice na Ursynowie.

Południowa Obwodnica Warszawy jest już niemal gotowa. Jak podają drogowcy, na dwóch odcinkach, które mają być oddane do użytku jeszcze w tym roku, zaawansowanie prac wynosi ponad 90 proc. Przypomnimy, że zgodnie z zapowiedzią GDDKiA, w grudniu powinniśmy przejechać drogą S2 od węzła Zakręt (łącznik z A2), dalej nowym mostem na Wiśle, aż do węzła Przyczółkowa.

Na Wawrze, między węzłami Lubelska i Wał Miedzeszyński (odcinek C) trwają prace wykończeniowe. Poza tym wykonawca koncentruje się na "wannie szczelnej" przy węźle Patriotów. Tam na górze zbudowano cztery tory pod przyszłą inwestycję PKP. Wszystkie prace w tym miejscu powinny zakończyć się w grudniu.

Środkowy odcinek (B) - długi na 6,5 km - jest gotowy w 93 proc. Na większości trasy prace zostały już zakończone. Robotnicy są jeszcze na moście, gdzie aktualnie układana jest ostatnia warstwa asfaltu, a także żywica na chodnikach. Wykonawca wysłał dwa wnioski o pozwolenie na użytkowanie: dla węzła Wał Miedzeszyński i dla węzła Przyczółkowa.

Obwodnica Warszawy: "Zbliżamy się do końca robót". Ale tunel...

Opóźniony odcinek A - z tunelem pod Ursynowem - ma być gotowy do połowy 2021 roku. Pod ziemią wylano pierwszą warstwę asfaltu. Zabetonowano płytę denną oraz wszystkie otwory technologiczne. Poziom zaawansowania prac wynosi 84 proc. Wspomniany odcinek A jest kluczowy, ponieważ bez niego niemożliwy jest przejazd tranzytu wschód-zachód. O wytyczenie objazdu dla tego miejsca trwa spór między władzami miasta a drogowcami.

Droga gotowa, ale którędy pojadą samochody?

- Pierwotny plan był taki, żeby cała Południowa Obwodnica Warszawy była oddana w jednym kawałku - mówi Rafał Trzaskowski. W piśmie do szefa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pisze tak:

"W mojej ocenie dopuszczenie do ruchu odcinka południowej obwodnicy od węzła Lubelska do węzła Patriotów spowoduje niekontrolowany dopływ ruchu tranzytowego, a następnie rozpłynięcie się tego ruchu w układzie nieprzystosowanych dróg lokalnych". Poza tym: "Akceptowalne jest wyłącznie dopuszczenie ruchu na odcinku węzeł Patriotów - węzeł Przyczółkowa" [/] - tłumaczy ratusz.
W ten sposób do czasu otwarcia tunelu Południowa Obwodnica Warszawy służyłaby jedynie do rozładowania ruchu lokalnego. Miasto nie chce, by GDDKiA wraz z mostem przez Wisłę otwierała odcinek od węzła Lubelska do węzła Patriotów - który podłączyłby POW do autostrady A2, jak pierwotnie zapowiadali drogowcy.
Inne zdanie ma na ten temat GDDKiA, która tłumaczy, że to do nich należy decyzja o organizacji ruchu na drogach ekspresowych.
"Dla odcinka od węzła Lubelska do węzła Wał Miedzeszyński projekt jest już zatwierdzony" - tłumaczą drogowcy. Konsultacje z miastem trwają w sprawie węzłów: Wał Miedzeszyński i Przyczółkowa, a także odcinka ursynowskiego, gdzie potrzebne jest wyznaczenie objazdu do czasu otwarcia tunelu.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto