MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Warszawy: "Zbliżamy się do końca robót". Ale tunel wciąż w rozsypce. Którędy pojadą samochody?

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Budowa Południowej Obwodnicy Warszawy jest już na finiszu. Prace - na dwóch z trzech odcinków - dobiegają do końca. Problem jest z rozgrzebanym tunelem pod Ursynowem. "Luka" w ekspresówce stała się przedmiotem sporu między ratuszem a drogowcami. Miasto boi się, że wytyczenie objazdu zapcha i tak przeciążone ulice na Ursynowie.

Południowa Obwodnica Warszawy jest już niemal gotowa. Jak podają drogowcy, na dwóch odcinkach, które mają być oddane do użytku jeszcze w tym roku, zaawansowanie prac wynosi ponad 90 proc. Przypomnimy, że zgodnie z zapowiedzią GDDKiA, w grudniu powinniśmy przejechać drogą S2 od węzła Zakręt (łącznik z A2), dalej nowym mostem na Wiśle, aż do węzła Przyczółkowa.

Na Wawrze, między węzłami Lubelska i Wał Miedzeszyński (odcinek C) trwają prace wykończeniowe. Poza tym wykonawca koncentruje się na "wannie szczelnej" przy węźle Patriotów. Tam na górze zbudowano cztery tory pod przyszłą inwestycję PKP. Wszystkie prace w tym miejscu powinny zakończyć się w grudniu.

Środkowy odcinek (B) - długi na 6,5 km - jest gotowy w 93 proc. Na większości trasy prace zostały już zakończone. Robotnicy są jeszcze na moście, gdzie aktualnie układana jest ostatnia warstwa asfaltu, a także żywica na chodnikach. Wykonawca wysłał dwa wnioski o pozwolenie na użytkowanie: dla węzła Wał Miedzeszyński i dla węzła Przyczółkowa.

Obwodnica Warszawy: "Zbliżamy się do końca robót". Ale tunel...

Opóźniony odcinek A - z tunelem pod Ursynowem - ma być gotowy do połowy 2021 roku. Pod ziemią wylano pierwszą warstwę asfaltu. Zabetonowano płytę denną oraz wszystkie otwory technologiczne. Poziom zaawansowania prac wynosi 84 proc. Wspomniany odcinek A jest kluczowy, ponieważ bez niego niemożliwy jest przejazd tranzytu wschód-zachód. O wytyczenie objazdu dla tego miejsca trwa spór między władzami miasta a drogowcami.

Droga gotowa, ale którędy pojadą samochody?

- Pierwotny plan był taki, żeby cała Południowa Obwodnica Warszawy była oddana w jednym kawałku - mówi Rafał Trzaskowski. W piśmie do szefa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pisze tak:

"W mojej ocenie dopuszczenie do ruchu odcinka południowej obwodnicy od węzła Lubelska do węzła Patriotów spowoduje niekontrolowany dopływ ruchu tranzytowego, a następnie rozpłynięcie się tego ruchu w układzie nieprzystosowanych dróg lokalnych". Poza tym: "Akceptowalne jest wyłącznie dopuszczenie ruchu na odcinku węzeł Patriotów - węzeł Przyczółkowa" [/] - tłumaczy ratusz.
W ten sposób do czasu otwarcia tunelu Południowa Obwodnica Warszawy służyłaby jedynie do rozładowania ruchu lokalnego. Miasto nie chce, by GDDKiA wraz z mostem przez Wisłę otwierała odcinek od węzła Lubelska do węzła Patriotów - który podłączyłby POW do autostrady A2, jak pierwotnie zapowiadali drogowcy.
Inne zdanie ma na ten temat GDDKiA, która tłumaczy, że to do nich należy decyzja o organizacji ruchu na drogach ekspresowych.
"Dla odcinka od węzła Lubelska do węzła Wał Miedzeszyński projekt jest już zatwierdzony" - tłumaczą drogowcy. Konsultacje z miastem trwają w sprawie węzłów: Wał Miedzeszyński i Przyczółkowa, a także odcinka ursynowskiego, gdzie potrzebne jest wyznaczenie objazdu do czasu otwarcia tunelu.

od 7 lat
Wideo

Rusza Strefa Czystego Transportu w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto