Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Praca w Warszawie. Szukają kontrolerów lotu. Można zarobić nawet 45 tys. zł miesięcznie

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Rusza rekrutacja na kontrolerów lotu. W Warszawie doświadczeni pracowni zarabiają nawet 45 tys. złotych miesięcznie. Ale najpierw trzeba przejść dwuletni kurs, który nie jest łatwy. Jak wygląda rekrutacja, a potem praca na stanowisku kontrolera ruchu lotniczego? Wyjaśniamy.

Po dwóch latach przerwy, spowodowanej pandemią, wraca nabór na kontrolera ruchu lotniczego. Państwowa Agencja Żeglugi Powietrznej ogłosiła właśnie rekrutację, która zwykle cieszyła się gigantycznym zainteresowaniem. Jak dowiadujemy się, średnio na jedno miejsce zgłasza się aż stu chętnych.

Średnia miesięczna pensja kontrolera ruchu lotniczego w Warszawie to około 30 tysięcy złotych brutto. Do tego doliczyć należy 10 proc. premii. Kierownik zmiany zarabia nawet ok. 45 tys. zł. Wysokie wynagrodzenie związane jest z wielką odpowiedzialnością. Kontroler nie tylko obserwuje radary, ale także wydaje pilotom konkretne polecenia. W głowie musi rozważać kilka scenariuszy, w tym także awaryjny. Niemal wszystkie czynności wykonane przez pilota muszą zostać zatwierdzone przez kontrolera.

Praca w Warszawie. Szukają kontrolerów lotu. Można zarobić n...

- W 2022 roku ruch lotniczy, miejmy nadzieję, że się odrodzi. Po dwóch latach przestoju i przerwy od szkolenia ludzi przechodzimy do procesu rekrutacji. W Warszawie, Poznaniu, Gdańsku i Krakowie będziemy zatrudniać kontrolerów ruchu lotniczego - mówi nam prezes PAŻP, Janusz Janiszewski, który sam był przez ponad dwadzieścia lat kontrolerem.

Praca uznawana jest za jedną z najbardziej stresujących. Polega również na tym, by błyskawicznie podejmować właściwe decyzje. Dlatego PAŻP nie szuka osób z konkretnym wykształceniem (wystarczy matura), a z odpowiednimi umiejętnościami i silną psychiką. Samo szkolenie na kontrolera, zakończone wydaniem licencji, trwa niemal dwa lata. Na początku kursant uczy się na symulatorze (ok. pół roku), a następnie terminuje w docelowym miejscu pracy (9-11 miesięcy). Do tego należy doliczyć szkolenia teoretyczne.

Jak wygląda praca kontrolera lotów?

Dyżur kontrolera, w wieży kontroli ruchu lotniczego, trwa 7,5 godziny. Jednak pracownik na stanowisku operacyjnym spędza 5,5 godziny. Ma to związek z trybem pracy, który wygląda następująco.

Po rozpoczęciu dyżuru, kontroler czuwa nad ruchem lotniczym przez dwie godziny. Potem pełne 60 minut spędza na przerwie regeneracyjnej. W tym czasie powinien odpocząć i skorzystać np. z pobliskiego basenu, sauny, siłowni czy boisk sportowych udostępnionych przez PAŻP. Do dyspozycji ma także pokoje do drzemki, czy miejsca do czytania książek i picia kawy. Po przerwie kontroler znów wraca na dwugodzinny dyżur. Potem po raz kolejny idzie na przerwę. Ostatni dyżur jest krótszy – trwa 1,5 godziny.

- Kontroler ruchu lotniczego musi mieć świadomość, że służy każdemu pasażerowi znajdującemu się w powietrzu. Z jednej strony musi bardzo szybko podejmować indywidualne decyzje, z drugiej jest to praca zespołowa. Ważna jest także duża odporność na stres – tłumaczy Janusz Janiszewski.

Jak zostać kontrolerem lotów?

Rekrutacja na to stanowisko „otwiera” się niezwykle rzadko. Kontrolerzy w zawodzie pracują długie lata, wobec tego dodatkowy nabór otwierany jest średnio raz na kilka lat. W ostatnich tygodniach, związku ze zmianą wynagrodzenia, grupa 112 kontrolerów grozi wypowiedzeniami. Może to oznaczać, że w rozpoczynającej się rekrutacji PAŻP zatrudni więcej osób.

_ - Zazwyczaj na kursie mamy 25-30 miejsc w klasie. Zdarzało się, że chętnych było nad ponad 3 tys. osób. Przeprowadzane są najpierw teoretyczne szkolenia, potem szkolenia na symulatorze, a następnie 12 miesięcy pod okiem instruktora w obiektach PAŻP _– dodaje Janiszewski.

Kandydaci przez 20-22 miesiące będą przechodzili przez kolejne testy, podczas których wyłoniona zostanie grupa najlepszych. Co ciekawe, także kursanci będą otrzymywać wynagrodzenie. Na początku na poziomie pensji minimalnej. Następnie, wraz z zaliczaniem kolejnych testów, będzie rosło do 4,5 tys. zł brutto. Po przejściu egzaminów – na pierwszej umowie znajdzie się pensja 15 tys. zł brutto. To minimalne zarobki kontrolera. Do tego należy także doliczyć premię.

Żeby ubiegać się o stanowisko należy:

  • posiadać minimum średnie wykształcenie
  • być zdrowym
  • znać angielski w mowie i piśmie na poziomie min. B2
  • biegle posługiwać się językiem polskim
  • mieć dobrą dykcję i poprawną wymowę
  • korzystać z pełni praw publicznych.

Koszt wyszkolenia kontrolera lotów wynosi od 600 tys. do 1 miliona złotych. W całości pokrywa go PAŻP. Obecnie Agencja zatrudnia ponad 500 kontrolerów lotu. Rekrutacja trwa do 9 marca 2022 roku. Zgłaszać można się tutaj (kliknij w link).

od 7 lat
Wideo

echodnia Policyjne testy - jak przebiegają

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto