W piątek prezydent stolicy wraz z dziennikarzami zwiedziła wybudowany tunel centralnego odcinka II linii metra między stacją Rondo Daszyńskiego a stacją Rondo ONZ.
Czytaj także: Ratusz popisał umowy na projekty stacji metra na Woli i Targówku [ZDJĘCIA]
Jak przypomniała Gronkiewicz-Waltz, na stacji Powiśle, którą w sierpniu zalała woda, w wypłukaną przestrzeń pod tunelem Wisłostrady wstrzykiwana jest specjalna mieszanka. Od 12 do 23 września wtłoczono już ponad 1,5 tys. metrów sześc. mieszanki. Plan zakłada wypełnienie pustki mieszanką na przełomie września i października. Ostatni etap to zagęszczenie i scalenie gruntów wokół tunelu i przyszłej stacji.
- Termin usunięcia awarii to od 2 do 4 miesięcy. (...) to idzie bardzo dobrze - oceniła prezydent. - Wykonawca nie zgłasza żadnych wniosków, jeżeli chodzi o dodatkowe koszty z tym związane. Wykonawca jest ubezpieczony - zaznaczyła.
Także prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk poinformował, że w związku z awarią na stacji Powiśle wykonawca nie zgłasza żadnych roszczeń finansowych do miasta. - Złożył natomiast dokumenty do ubezpieczyciela i przewiduje się, że wszystkie koszty tych działań zostaną pokryte przez ubezpieczyciela - dodał Lejk. Podkreślił, że wykonawca nie złożył także wniosku o zmianę harmonogramu prac. Zaznaczył, że zmianie uległo tylko miejsce startu tarcz, które mają drążyć tunel pod Wisłą.
Czytaj także: Budowa II linii metra: Strop pod Nowym Światem prawie gotowy [ZDJĘCIA]
Gronkiewicz-Waltz podkreśliła, że inne nieprzewidziane rzeczy, np. niewybuchy, mogą jednak wpłynąć na harmonogram prac. - Akurat ta awaria (Powiśle) nie ma istotnego wpływu na harmonogram, na razie nie ma żadnych istotnych zmian - mówiła. - Warszawiacy powinni przejechać się metrem II linii w 2014 r. - mówiła.
Dodała, że aby uniknąć opóźnień tunel pod Wisłą drążony będzie od strony Dworca Wileńskiego, a nie stacji Powiśle, jak pierwotnie zakładano. Dwie tarcze mają ruszyć od strony Dworca Wileńskiego na przełomie stycznia i lutego. Obecnie są tam prowadzone prace przygotowawcze - równolegle do prac naprawczych na stacji Powiśle.
Lejk wyjaśnił, że po awarii powstało kilka raportów dla wojewódzkiego inspektoratu nadzoru budowlanego. - 18, 19 września przedstawiono je inspektoratowi i na tej podstawie wydana została kolejna decyzja nadzoru, która zatwierdziła zaproponowaną przez generalnego wykonawcę technologię naprawy; obecnie jest wdrażana - mówił.
Przypomniał, że prowadzone są prace na całej długości i na wszystkich obiektach centralnego odcinka II linii metra, tzn. na stacjach i wentylatorniach. Do września wykonano prace o wartości ponad 1,7 mld zł (wysokość całego kontraktu to 4,3 mld zł).
Czytaj także: Co dzieje się pod Marszałkowską? Zobacz zdjęcia!
Dodał, że obie tarcze - Anna i Maria - na odcinku między stacją Rondo Daszyńskiego a stacją Rondo ONZ wydrążyły tunel o długości ok. 1,1 km. Przypomniał, że prace na tym odcinku ruszyły w połowie maja 2011 r. Dodał, że maksymalnie w ciągu doby tarcza drążyła ponad 40 m.
Codziennie najświeższe informacje z Warszawy na Twoją skrzynkę. Zapisz się do newslettera!
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?