Spis treści
Zielona aleja Jana Pawła II
Zielone tory, wygodne przystanki i więcej zieleni. Przygotowujemy zmiany na głównej arterii łączącej Muranów, Nowolipki i Żoliborz - zapowiedziały Tramwaje Warszawskie.
W miejscu torów wypełnionych tłuczniem mają pojawić się zielone, pokryte rozchodnikiem. Łączna długość zielonych torów na Jana Pawła II i na ul. Stawki wyniesie 3000 metrów. Tramwajarze zakładają także zwiększenie powierzchni pasów zieleni wzdłuż torów.
Zmiany na przystankach
Zmiany na Jana Pawła II obejmą także poszerzenie przystanków. Będą one na tyle szerokie, że będzie możliwy na nich montaż wiat. Przystanki na Jana Pawła II zostaną przeniesione za skrzyżowania z przecznicami. Pozwoli to na lepsze wykorzystanie systemu tramwajowej zielonej fali.
Na ulicy Stawki pojawią się wspólne przystanki dla tramwajów i autobusów. Przy skrzyżowaniu z Jana Pawła II będą one w formie wydzielonych peronów. Przy Dzikiej zaplanowano tzw. przystanki wiedeńskie, czyli podniesiony fragment jezdni pozwalający pasażerom wygodnie wsiadać do tramwajów i autobusów. To rozwiązanie techniczne jest stosowane tam, gdzie tory przebiegają w jezdni i nie ma miejsca na wydzielone wysepki przystankowe.
Drogi dla rowerów, miejsca parkingowe
Przebudowa al. Jana Pawła II obejmie także jezdnie i drogi rowerowe.
Teraz droga dla rowerów jest tylko po jednej stronie ulicy. Po przebudowie między skrzyżowaniem z al. Solidarności a rondem Zgrupowania AK Radosława rowerzyści będą mogli jeździć po dwóch stronach ulicy. Przy każdym skrzyżowaniu będzie też komplet przejazdów i zjazdy w przecznice. Ograniczenie szerokości jezdni oprócz poszerzenia przystanków, wygospodarowania pasów zieleni, pozwoli także na wyznaczenie dodatkowych miejsc parkingowych - przekazali stołeczni tramwajarze.
Jak dodali, nie zmieni się liczba pasów dla aut przy skrzyżowaniach, co ma kluczowe znaczenie dla przepustowości.
Dodatkowe tory
Tramwajarze planują budowę dodatkowych torów na rondzie Radosława i na placu Grunwaldzkim. Na północnym wlocie przy centrum handlowym pojawi się trzeci peron tramwajowy dla pojazdów jadących z Żoliborza w kierunku Okopowej. To będzie się wiązało z budową dodatkowego toru przez samo rondo. Zaplanowany został także jeszcze jeden dodatkowy pojedynczy tor w tym miejscu, który pozwoli tramwajom jadący z Okopowej skręcić w Jana Pawła II. Również na placu Grunwaldzkim ma się pojawić dodatkowy tor dla tramwajów jadących z ronda Radosława i skręcających w Broniewskiego.
Trzy etapy
Zadanie podzielone na etapy.
- Pierwszy etap obejmuje projekty dla al. Jana Pawła II na odcinku od al. Solidarności do ul. Dzikiej oraz ul. Stawki. Wybrany w przetargu wykonawca będzie miał 25 miesięcy na opracowanie dokumentacji projektowej dla tej części.
- Drugi etap obejmuje rondo Radosława oraz trzeci etap obejmuje al. Jana Pawła II na odcinku od ronda do placu Grunwaldzkiego. Na te części wykonawca będzie miał po 24 miesiące. Zadania obejmują przygotowanie dokumentów pozwalających na przeprowadzenie robót budowlanych.
Realizacja prac budowlanych planowana jest w latach 2028-2029.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?