Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Wojewoda Mazowiecki krytykuje projekt. Rafał Trzaskowski zapowiada m.in. ulgi dla seniorów

Michał Mieszko Skorupka
Michał Mieszko Skorupka
Głos w sprawie projektu zabrali m.in. Rafał Trzaskowski i Tobiasz Bocheński
Głos w sprawie projektu zabrali m.in. Rafał Trzaskowski i Tobiasz Bocheński Aleksy Witwicki
Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Nie milkną echa nowej propozycji SCT, która wkrótce trafi pod obrady Rady m. st. Warszawy. Głos w sprawie zabrał m.in. prezydent stolicy. Rafał Trzaskowski przyznał, że mieszkańcy strefy "być może będą traktowani inaczej". Zapowiedział także ulgi dla seniorów. Nowy projekt ocenił również wojewoda mazowiecki, nazywając go "strefą wykluczenia uboższych warszawiaków".

We wtorek 14 listopada, podczas spotkania spotkania z mieszkańcami Pragi-Północ prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski został zapytany o kwestię wprowadzenia w stolicy strefy czystego transportu.

Wszystkie obiektywne informacje podają jasno, że przynajmniej połowa wszystkich zanieczyszczeń w powietrzu pochodzi z ruchu drogowego. Każdy, kto uważa, że w Warszawie nie ma problemu ze smogiem mija się z prawdą, albo bazuje na złych danych - powiedział Rafał Trzaskowski.

Prezydent Warszawy: być może mieszkańcy strefy będą traktowani inaczej

Włodarz stolicy stwierdził również, że nie wyklucza, iż mieszkańcy strefy czystego transportu mogą liczyć na pewne wyłączenia.

Jedno, co mnie przekonuje, to są argumenty ludzi, którzy mieszkają w strefie. Jeżeli ktoś mówi, że ma problem, a seniorzy mówią, że mieszkają w strefie i mają problem, co zrobić ze swoim starym samochodem, to o tym dyskutujemy. Będziemy proponowali wyłączenie dla seniorów, jeżeli chodzi o tych, którzy mieszkają w strefie, nawet odbywa się dyskusja na temat wyłączeń dla mieszkańców strefy. Na czym skończymy, to się okaże - mówił Rafał Trzaskowski.

Prezydent stolicy zaznaczył, że być może będzie tak, że mieszkańcy strefy będą traktowani inaczej.

Strefa będzie większa, ale dzięki temu mieszkańcy będą mogli być potraktowani w inny sposób. Czy wyłączymy tylko seniorów, czy wydłużymy okres dochodzenia dla mieszkańców strefy, czy będziemy stosowali większe wyłączenia dla mieszkańców strefy, o tym w tej chwili dyskutujemy - dodał prezydent Warszawy.

Wojewoda mazowiecki: to będzie strefa wykluczenia uboższych warszawiaków

Do sprawy odniósł się także wojewoda mazowiecki. Jego zdaniem będzie to "strefa wykluczenia uboższych warszawiaków".

Mniej zamożni będą mieli zakaz wjazdu zaś ci, których stać na auto za kilkaset tysięcy będą zatruwali powietrze jak im się żywnie podobało - skomentował Tobiasz Bocheński.

Stefa Czystego Transportu w Warszawie

Według nowych założeń, Strefa Czystego Transportu obejmie ponad dwukrotnie większy obszar:

  • Całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ
  • Prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni)
  • Prawie całą Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska, niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody)
  • Większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca)
  • Około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia)

Osoby zamieszkałe wewnątrz tego obszaru i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. - wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Pozostałe osoby oraz mieszkańców Warszawy, którzy kupili samochód już po przyjęciu uchwały, obowiązują niezmiennie zaprezentowane już wcześniej wymogi. Od lipca 2024 r. nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat.

Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które w 2023 roku ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT.

Strefa czystego transportu to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin.

Źródło: Warszawa Nasze Miasto / PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z cenami sprzętu AGD?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto