Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Warszawa Gdańska będzie rozbudowana? Oferty w przetargu powyżej budżetu. Wciąż nie ma decyzji kolejarzy

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Zatłoczona stacja Warszawa Gdańska
Zatłoczona stacja Warszawa Gdańska Szymon Starnawski
Jak pisaliśmy w październiku, PKP PLK przygotowuje się do długo oczekiwanej rozbudowy stacji Warszawa Gdańska. Otwarto oferty w przetargu na m.in. dodatkowe przejście podziemne, które ma udrożnić ruch na dworcu. W grze aż siedem ofert jednakże wszystkie powyżej przewidzianego budżetu. Czy uda się go rozstrzygnąć za pierwszym podejściem?

Siedem ofert, ale powyżej budżetu

Jak ogłosiła firma PKP Polskiej Linie Kolejowe S.A., powstanie dodatkowe, prawie 100-metrowe, nowe przejście podziemne po zachodniej stronie stacji Warszawa Gdańska (w kierunku ul. Kłopot). Obiekt o szerokości ok. dziesięciu metrów ma rozładować obecne potoki kierujące się do przejść podziemnych i blokujących perony na stacji. W planach jest zamontowanie dla podróżnych nowych zadaszeń na wszystkich peronach. Długie wiaty - znane m.in. z linii obwodowej - mają chronić pasażerów przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi podczas oczekiwania na pociąg.

W poniedziałek 27 listopada minął termin składania ofert. Budżet całego przedsięwzięcia wynosi 92,943 mln zł brutto. W przetargu złożone zostały następujące oferty:

  • PORR - 98,3 mln zł,
  • Strabag - 110,2 mln zł,
  • konsorcjum ZRK-DOM i Przedsiębiorstwo Budownictwa Komunikacyjnego Mostkol - 117,638 mln zł,
  • Nowak-Mosty – 118,256 mln zł,
  • Trakcja – 147,764 mln zł,
  • Budimex – 129,067 mln zł,
  • Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe Mosty – 190,456 mln zł.

Co z decyzją?

Rozstrzał jest zatem ogromny. Najdroższa oferta jest warta dwa razy więcej niż najniższa (ponad 100 mln zł), a mimo to najtańsza nieznacznie przekroczyła budżet inwestora. Jedynym kryterium w ogłoszonym przetargu jest cena. Na razie PKP PLK nie ogłosiło jeszcze decyzji. To najprawdopodobniej oznacza, że czynione są zabiegi by powiększyć budżet na przebudowę stacji i podpisać umowę z wykonawcą. Jeśli to się nie uda postępowanie będzie trzeba powtórzyć.

Kolejarze chcieliby, żeby zakończenie zasadniczych prac i udostępnienie nowego przejścia podziemnego oraz nowych rozwiązań na peronach było możliwe w drugiej połowie 2025 roku. Na horyzoncie nadal jest bowiem remont linii średnicowej. Wówczas znacznie wzrośnie rola dworca Warszawa Gdańska, który będzie obsługiwać jeszcze więcej pasażerów. O problemach z tłumami na "Gdańskiej" pisaliśmy na początku roku, więcej przeczytacie poniżej.

Jeszcze w grudniu ma zostać udostępniony nowy peron na stacji. - Podjęliśmy decyzję, że przystępujemy do dobudowy tymczasowego, jednokrawędziowego peronu piątego od strony ul. Zajączka. Peron powinien powstać w ciągu 3-4 miesięcy - mówił w lipcu Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. Obecnie trwają prace, które wyglądają na wykończeniowe, ale wciąż czekamy na jego udostępnienie. Dotychczas stacja posiadała trzy perony, to będzie czwarty, ale w numeracji dostał numer... 5.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto