Zadanie**konkursu organizowanego przez Biuro Promocji Miasta Warszawy oraz Fundację Nowej Kultury Bęc Zmiana polegało na stworzeniu pamiątki promującej Warszawę jako miasto otwarte i nowoczesne, wywołującej pozytywne skojarzenia, nawiązującej do charakterystycznych cech i elementów Warszawy. Konkurs został zorganizowany z okazji prezydencji Polski w Unii Europejskiej w 2011 roku, na której Warszawa zamierzała wypromować siebie jako stolicę zjednoczonej Europy.
Zaskakująco niski poziom
- Napłynęły 22 zgłoszenia. Podczas obrad 6 lipca jury postanowiło zrezygnować z przyznania pierwszej, drugiej oraz trzeciej nagrody, a przyznać dwa wyróżnienia - prezes Fundacji Bęc Zmiana Bogna Świątkowska ogłosiła wyniki konkursu, które spotkały się z ogromnym zdziwieniem zebranych dziennikarzy. - I tu jest niespodzianka. Po otwarciu kopert opatrzonych kodami okazało się, że autorami obu prac jest GOGO: Piotr Stolarski i Maria Makowska.
Wyróżnione prace to "Something from Warsaw / Coś z Warszawy" oraz "Warszawska Camera Obscura". Przedstawiają m.in. magnes w kształcie litery W z "Warszawą" wypisaną w różnych językach, spinacze do papieru w kształcie Pałacu Kultury i Nauki i dawny aparat camera obscura do wykonania jednego zdjęcia.
- Temat konkursu okazał się zbyt trudny. Poziom większości nadesłanych prac był zaskakująco niski. Prezydencja Polski wydaje się nie budzić żadnych precyzyjnych skojarzeń. Żaden z projektów specyficznie nie odnosił się do tego, że Warszawa będzie stolicą Europy - oceniła Bogna Świątkowska.
Warszawa już pełna nowatorskich pamiątek
"Pamiątka ze stolicy Unii" to już trzeci konkurs organizowany przez Biuro Promocji Warszawy. W 2007 i 2008 roku stołeczni designerzy zmierzyli się z dwoma zadaniami: na nowoczesny, drobny upominek turystyczny z Warszawy oraz nowoczesną pamiątkę związaną z Fryderykiem Chopinem.
Pierwszą rywalizację wygrała Maja Kaczyńska, projektując "Uściski z Warszawy", czyli lateksowe "miątki" odstresowujące w kształtach stołecznych symboli: samochód Warszawa, Syrenka oraz Pałac Kultury i Nauki. Wśród wyróżnionych projektów znalazły się także: ocieplacz w kształcie syreniego ogona oraz warszawskie żelki.
Konkurs na "chopinowską pamiątkę" zorganizowano z okazji międzynarodowego Roku Chopinowskiego 2010. Jury pierwszą nagrodą uhonorowało propozycję Heleny Czernek i Klary Jankiewicz - transformację pasów dla pieszych w klawiatury fortepianowe. Nagrodzono także projekt Marka Kultysa i Marty Niemywskiej „Push the button Chopin” – serię przypinek z pozytywkami odgrywającymi najbardziej znane fragmenty utworów Chopina.
Warszawa - krnąbrna, hedonistyczna, twórcza
Wszystkie przedsięwzięcia wpisują się w strategię budowy marki stolicy Polski, która zawiera się w stwierdzeniu "twórcza przekora". - Warszawa jest kreatywna, buntownicza, krnąbrna – swoją joie de vivre (energię, siłę, niepowtarzalną witalność i zdolność do zmian) czerpie z oryginalnego bogactwa paradoksalnie na pozór, przeciwstawnych cech: wyszukanego polotu i chłopskiego rozumu, wdzięku i prostackości, piękna i brzydoty, heroizmu i pragmatycznego cwaniactwa, humoru i chytrego wyrachowania, "boso, ale w ostrogach" - uważają twórcy opracowania, dotyczącego marki miasta Warszawy. Właśnie te cechy zamierzają wykorzystać pijarowcy z ratusza.
Zobacz również:
Ostatnie dni konkursu "Pamiątka ze stolicy Unii"
Pamiątki z Warszawy "made in china"
Kicz prosto ze stolicy
Muzealne gadżety w ludowym stylu
E-sklep Muzeum Powstania Warszawskiego
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?