Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

ZDM zapowiada remont ulicy Odyńca na Mokotowie. Od pół wieku to ulica "zastępcza". Rozwiązać problemy miała rozbudowa Racławickiej

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Zarząd Dróg Miejskich zapowiedział remonty kilku warszawskich ulic. Wśród nich znajduje się ulica Odyńca na Mokotowie. Od niemal pół wieku pełni ona rolę zastępczą dla wciąż nieistniejącej rozbudowanej ulicy Racławickiej. Odyńca ma zyskać nową nawierzchnię, ale jak długo mieszkańcy będą męczyć się w korkach jednopasmową wąską ulicą?

Przede wszystkim wymienimy na nim nawierzchnię, której stan pozostawia dziś wiele do życzenia. Widoczne są spękania i wykruszenia w miejscach usuwania dziur, kierowcom komfort podróżowania obniżają też koleiny. Dlatego nowy asfalt wzmocnimy siatką szklaną, ułożoną między podbudową a warstwą wiążącą. Na 50-metrowych dojazdach do skrzyżowań i przy przystankach autobusowym dodatkowo położymy jeszcze siatkę szklano-węglową nasączoną asfaltem pod warstwą ścieralną – informuje ZDM.

Tyle tylko, że Zarząd Dróg Miejskich poinformował, że wyremontuje wyłącznie odcinek między al. Niepodległości a ul. Puławską. Niestety odcinek od al. Niepodległości do Wołoskiej jest zrujnowany w tym samym stopniu, a o jego remoncie na razie nic nie słychać.

ZDM zapowiada remont ulicy Odyńca na Mokotowie. Od pół wieku...

Odyńca jest ważnym szlakiem komunikacyjnym na Mokotowie i w zasadzie jedynym przejezdnym w linii prostej łącznikiem Puławskiej z aleją Niepodległości i Wołoską. Już od wielu lat spełnia jednak rolę zastępczą, dlatego mamy tu tylko po jednym pasie w każdą stronę bez zatok autobusowych (z wyjątkiem jednej blisko Wołoskiej w stronę Niepodległości) mimo bardzo dużego ruchu. Rozbudowę ogranicza mieszczący się obok Ogród Działkowy. Najstarszy w Warszawie.

Widać wyraźnie jak na planie szeroka Racławicka (dwie jezdnie po trzy pasy w każdą stronę między ul. Żwirki i Wigury a Wołoską) staje się znacznie węższą Odyńca. Racławicka jest równoległą małą uliczką aż do Puławskiej. Mapy Google

Po drugiej stronie Ogrodu Działkowego miała przebiegać nieco wygięta szeroka ulica Racławicka. Dziś jest to mała, ślepa od strony Wołoskiej, ulica umożliwiająca dojazd do pobliskich budynków dla mieszkańców czy urzędów. Między Niepodległości a Puławską Racławicka jest również bardzo wąska i przebiega tu ruch raczej osiedlowy. Plany były jednak zupełnie inne. Nie na darmo pobliska stacja metra nosi nazwę „Racławicka”. Miała być to duża arteria przebiegająca od Grójeckiej aż do Puławskiej, gdzie miała wpadać w tunel. Tunel prawdopodobnie kończyłby się na ulicy Jana III Sobieskiego lub w pewnym momencie przejmował przebieg dzisiejszej ulicy Dolnej. Tutaj jednak także musiałoby być szerzej niż teraz.

Plany te znane są od pół wieku jednak nie ma pieniędzy na zrealizowanie inwestycji, a kierowcy i pasażerowie komunikacji miejskiej muszę liczyć się z wąskim gardłem na Odyńca, gdzie często tworzą się korki i dochodzi do wypadków komunikacyjnych. Przypomnijmy, że jeden z projektów przebiegu III linii metra zakłada węzeł przesiadkowy między I a III linią właśnie na stacji metra Racławicka. Czy to byłaby szansa na zrealizowanie tych planów? Na razie nie wiadomo, ale z drugiej strony jak nie przy tej okazji to kiedy?

Już podczas budowy stacji na przełomie lat 80. i 90. XX wieku przygotowywano informacje pasażerską zakładającą wyjścia na dużą ulicę Racławicką. Krystian Dobuszyński

W kontekście Odyńca chwali się także przeprowadzonymi tam zmianami

Inwestycja dopełni zmiany, jakie na ul. A. E. Odyńca między al. Niepodległości a ul. Puławską wprowadziliśmy jesienią 2020 roku – podsumowuje ZDM. Jakie to zmiany? "Polegały na przeniesieniu parkowania z chodnika na jezdnię. Dzięki temu piesi nie muszą przeciskać się między autami a ogrodzeniem posesji, zaś kierowcy mogą parkować samochodami na 64 legalnych miejscach postojowych". Czy jednak na pewno 64 jak deklaruje ZDM?

Miejsc parkingowych w tym rejonie, nie tylko Odyńca, miało powstać znacznie więcej zgodnie z projektem z Budżetu Obywatelskiego z 2016 roku. Mieszkańcy do dziś ich nie dostali i czują się oszukani. Dzięki projektowi powstać miało 20 bezpiecznych przejść dla pieszych, pasy rowerowe na 4km ulic, 400 nowych miejsc postojowych dla aut, uspokojony miał zostać ruch uliczny. Jak zwraca uwagę radna, Agnieszka Jaczewska-Golińska, w szczegółowym opisie projektu znalazła się informacja już tylko o 200 miejscach postojowych. Czy to znaczy, że zgłaszający wprowadził mieszkańców w błąd? Jest też możliwość, że projekt zakładał 400 miejsc, ale zaplanowano ich tylko 200, a by stworzyć resztę trzeba dopiero znaleźć na to miejsce. Co ciekawe, na stronie ZDM także możemy znaleźć informacje o 400 miejscach przy tym projekcie. W projekcie znalazł się zapis: wyznaczenie miejsc postojowych wzdłuż Odyńca po jednej stronie na odcinku Puławska-Niepodległości (100 miejsc).

Sam ZDM informuje jednak, że powstało ich 64, a według innych wyliczeń jeszcze mniej. Radna zauważyła, że nie jest możliwe wyznaczenie więcej niż 40 miejsc równoległych na takim odcinku. To znowu mniej niż połowa przewidziana w tym miejscu. To także prawdopodobnie jedyne miejsca, gdzie w ogóle miejsca powstały. Więcej na ten temat tutaj

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto