Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

ZTM: Dzięki współpracy z samorządami będzie taniej

Redakcja
Fot. materiały prasowe ZTM
Trwają negocjacje ZTM z gminami. Lokalne samorządy muszą podjąć decyzję o współpracy do 10 grudnia br. W przypadku braku jasnej deklaracji, ZTM będzie musiał podjąć decyzję o wystąpieniu do PKP PLK z wnioskiem o zmianę rozkładów jazdy. W grę wchodzi m.in. skrócenie połączeń Szybkiej Kolei Miejskiej na linii otwockiej do stacji w Falenicy. Z uwagi na obowiązujące procedury, zmiany rozkładu zaczęłyby obowiązywać od 1 lutego 2012 roku.

Szansą na odciążenie budżetów gmin jest współpraca lokalnych samorządów. Z dobrodziejstwa dostępu do „szyny” korzystają nie tylko mieszkańcy gmin, na terenie których znajdują się przystanki kolejowe. Dojeżdża do nich wielu pasażerów z okolicznych gmin, a ich władze nie partycypują w kosztach utrzymania połączeń. Do czasu uchwalenia ustawy metropolitalnej współpraca musi odbywać się na zasadzie dobrowolnych porozumień. W finansowanie komunikacji może włączyć się także samorząd powiatu. Dotychczas taką decyzję podjęły władze powiatu legionowskiego (otwocki rozważa) i korzyści ze współpracy odczuwają mieszkańcy wszystkich gmin w powiecie.

W przypadku linii S-1 Otwock – Pruszków obniżenie kosztów przyniosłoby np. skrócenie składów. Ale takie, czysto teoretyczne rozwiązanie, spotkałoby się z drastycznymi protestami pasażerów.

Zapewnienie sprawnej komunikacji nie tylko w Warszawie, ale także w całej aglomeracji jest kluczowe dla ZTM. Dlatego z satysfakcją są przyjmowane sygnały o inicjatywach władz samorządowych, których celem jest współpraca na rzecz wspólnego rozwoju komunikacji. Takie sygnały docierają m.in. z gmin powiatów pruszkowskiego i grodziskiego. Także władze gminy, np. Sulejówka, zdają sobie sprawę, jak ważne dla mieszkańców jest zapewnienie sprawnej komunikacji ze stolicą i wygospodarowują środki na ten cel, mimo napiętych budżetów i braku wsparcia ze strony „sąsiadów”.

Organizacja komunikacji jest zadaniem gmin. Lokalne samorządy mogą powierzyć to zadanie innemu samorządowi lub jednostce organizacyjnej tego samorządu, powołanej do organizacji komunikacji publicznej (np. ZTM). Muszą jednak, zgodnie z Ustawą o samorządzie gminnym, partycypować w kosztach utrzymania transportu publicznego na swoim terenie.

Zasady współfinansowania są określone i znane gminom od początku współpracy - w II strefie biletowej jest to docelowo 40 procent kosztów funkcjonowania komunikacji na ich terenie.

ZTM nie pobiera od gmin żadnej prowizji. Koszty przedstawiane samorządom wynikają z realnych kosztów organizacji usług, zawartych w umowach ze spółkami przewozowymi.

Czytaj także: Zerwana sieć trakcyjna koło Sulejówka. Opóźnienia SKM

od 12 lat
Wideo

Kierowca ciężarówki dachował w przydrożnym rowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto