Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła na wykonanie projektu budowlanego rozbudowy autostrady A2 do trzech i czterech pasów ruchu na odcinku między Łodzią a Warszawą. Między Łodzią a Pruszkowem trasa będzie miała po trzy pasy, a między Pruszkowem a Konotopą aż cztery pasy ruchu.
Jak powiedział nam Maciej Zalewski z łódzkiego oddziału GDDKiA postępowanie przetargowe zostało już wszczęte. Stosowne ogłoszenie wysłano do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Po publikacji ogłoszenia w Dzienniku UE, dokumentacja postępowania zostanie opublikowana na platformie zamówieniowej właściwej dla GDDKiA.
Dla województwa łódzkiego i mazowieckiego opracowane zostały elementy koncepcji programowej dla poszerzenia autostrady A2 o dodatkowy pas ruchu na długości ok. 89 kilometrów.
- Dobudowa trzeciego pasa na 90 km A2 jest koniecznością. Codzienne natężenie ruchu między Łodzią a Warszawą to potwierdza. Ważne, że możemy zrobić kolejny wymierny krok, prowadzący do realizacji tej bardzo wymagającej inwestycji. Warto dodać, że wiąże się to z równoległym prowadzeniem robót pod ruchem - mówi Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Wykonawca - przy założeniu, że nie będzie odwołań, ewentualnie dodatkowych pytań - zostanie wybrany w połowie tego roku i od podpisania umowy będzie miał 18 miesięcy na opracowanie projektu. Na przełomie 2024 i 2025 roku powinien być gotowy komplet dokumentacji do ogłoszenia kolejnego etapu, czyli robót budowlanych. Start robót GDDKiA planuje w drugiej połowie 2025.
Poszerzenie A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią będzie polegać na dobudowie dodatkowych pasów ruchu po wewnętrznych stronach obu jezdni istniejącej autostrady na długości ok. 89 km, w tym ok. 46 km w woj. łódzkim. Wykorzystany do tego celu będzie szeroki pas dzielący, gdzie podczas budowy autostrady zachowano wymaganą rezerwę na powstanie dodatkowego pasa.
Nowe pasy mają mieć po 3,5 m szerokości, zostanie zachowany pas awaryjny. Pas rozdzielający obie nitki autostrady zmniejszy się z kilkunastu do pięciu metrów szerokości.
Oprócz dobudowy trzeciego i czwartego pasa, istotnym elementem inwestycji ma być wdrożenie rozwiązań związanych z technologią odnawialnych źródeł energii.
Ekologiczna rewolucja na A2
Jednym z najistotniejszych elementów przygotowanej dokumentacji przetargowej jest szczegółowy opis naszych oczekiwań związanych z wykorzystaniem energii odnawialnej do zasilania infrastruktury na tym odcinku autostrady. Zadaniem projektantów będzie opracowanie minimum dwóch wariantów instalacji do pozyskiwania energii odnawialnej, z wykorzystaniem magazynów energii. Przedstawią również szczegółową analizę ekonomiczną, pozwalającą na optymalny wybór rozwiązania zarówno pod względem rodzajowym, materiałowym, jak i lokalizacyjnym. Analiza będzie musiała uwzględniać koszty realizacji zadania, późniejszą eksploatację instalacji oraz jej utrzymanie.
Zmiany w rządzie. Donald Tusk przedstawił nowych ministrów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?