Centralny Port Komunikacyjny: już 33 tysiące uwag od mieszkańców. Kolejne napływają

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Kolejny krok do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zakończyła się pierwsza tura konsultacji z mieszkańcami, która dotyczyła głównie linii kolejowych – łączących duże miasta z lotniskiem. Wpłynęło już 33 tysiące uwag e-mailowych. Kolejne docierają tradycyjną pocztą.

Szefowie Centralnego Portu Komunikacyjnego przeprowadzili szerokie konsultacje z mieszkańcami. Przez miesiąc - od 10 lutego do 10 marca - swoje uwagi do lokalizacji wszystkich inwestycji związanych z budową lotniska (głównie tras kolejowych) można było składać mailowo oraz w formie papierowej - wysyłając pocztą.

- Do konsultacji przedstawiliśmy korytarze obejmujące ponad 1,6 tys. km nowych linii kolejowych i ponad 400 km drogowych tras szybkiego ruch. Teraz czas na dokładną analizę każdej ze zgłoszonych uwag. Zamierzamy nasze linie zaplanować, zaprojektować i wybudować w jak największej zgodzie z mieszkańcami i biorąc pod uwagę ich opinie - powiedział Mikołaj Wild, prezes CPK.

W sumie do CPK spłynęły 33 tysiące uwag. Nie uwzględniono jednak jeszcze tych przesłanych tradycyjną pocztą. Najwięcej uwag dotyczy Mazowsza.

Centralny Port Komunikacyjny: już 33 tysiące uwag od mieszka...

W Wieliszewie – skąd spłynęło sporo wniosków – już na początku marca odbyły się protesty. Mieszkańcy, według wójta ok. 2 tysiące osób, utworzyli ludzki łańcuch wzdłuż głównej drogi. Obawiają się wyburzeń oraz rozdzielenia kilku miejscowości na pół.

Nerwowo było także w okolicach Grójca, gdzie na spotkanie w sprawie trasy kolejowej przybyło kilkaset osób. - Na zebranie przybyli również mieszkańcy sąsiednich gmin, m.in. Pniew oraz Jasieńca. Omawialiśmy planowane inwestycje drogowe i kolejowe na terenie pobliskich sołectw oraz wszelkie nurtujące kwestie dotyczące CPK. Obecni na sali w zdecydowanej większości deklarowali sprzeciw wobec planowanemu przebiegowi szprychy kolejowej przez naszą gminę. Oznacza to niemal jednogłośne odrzucenie wszystkich możliwych wariantów. - relacjonował spotkanie burmistrz Grójca, Dariusz Gwiazda.

Zastrzeżenia spływały także od mieszkańców Bolimowa (woj. łódzkie). Planowana tam trasa szybkiej kolei przecina dwie gminy i wchodzi w teren Bolimowskiego Parku Krajobrazowego. - Każdy z trzech wariantów szybkiej kolei przecina tereny o wartościach historycznych, kulturowych i przyrodniczych - mówił Stanisław Pytliński, zastępca dyrektora Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego, zarządzający Bolimowskim Parkiem Krajobrazowym.

Sporo uwag wpłynęło także od mieszkańców Krakowa, Konstantynowa Łódzkiego czy Dąbrowy Górniczej. W większości z nich znajdują się propozycje, by linie kolejowe poprowadzono poza miejscowościami, ale jednocześnie z poszanowaniem terenów zielonych. Uwagi dotyczą także planowanej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Przekazane zostały GDDKiA, która od marca zarządza tym projektem.

W następnych miesiącach organizowane będą spotkania przedstawicieli CPK w gminach przez które przebiegać będą nowe linie kolejowe. - Nasze plany zakładają przygotowanie studium wykonalności dla poszczególnych linii, a także wykonanie ocenę oddziaływania na środowisko, która zostanie poprzedzona inwentaryzacjami przyrodniczymi. Celem spółki będzie też przedstawienie bardziej szczegółowych rozwiązań technicznych, np. przejścia nowych linii kolejowych przez wytypowane obszary na estakadach lub w tunelach - mówi Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. części kolejowej.

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

n
nott

Podczas gdy służba zdrowia jest niedofinansowana, seniorzy, nauka, zabytki niszczeją, poza tym ruch lotniczy obecnie się zmniejszył i tak może być przez kilka lat, PiS dalej się upiera przy CPK?!?

G
Gość
23 marca, 08:33, Gość:

Przecież jest lotnisko w Berlinie !!!

23 marca, 10:08, Gość:

Nie w Berlinie, a w Radomiu. Niech żyje nasz rząd i jego światłe pomysły.

24 marca, 08:26, Gość:

A żebyś wiedział ! Jeśli ktoś ma bliżej do Gdańska, Krakowa, Wrocławia czy właśnie Berlina to stamtąd chce lecieć, a nie zasuwać do Baranowa. Przecież to logiczne i tańsze. A logiki i ekonomii nie zmienisz. Już byli tacy co budowali wielkie huty obok zabytkowego miasta albo chcieli odwracać kierunek rzek i marnie skończyli. I z tym wałkiem będzie podobnie.

24 marca, 11:00, Gość:

Raz to chyba nie załapałeś ironii, a dwa to Radom to nie Baranowo. Z Radomia jakoś nikt nie chciał latać.

Jezeli juz to Baranow nie Baranowo !!!ha ha ha

J
Ja

No to przezabawne jak projektowali te koleje. Zamiast skupić się na modernizacji torowisk to oni zaprojektowali to na mapach z lat 70 po miastach, firmach domach. Szczególne zasługi ma tu firma idom z pkpplk. Kpina, przyjechała włoska mafia i wrysowała projekt który blokuje inwestycje na zachód od Warszawy. Mowa tu o tzw. Linii Y. Wzięli 40mln z budżetu i się zwinęli ale smród został ze nie wiem co.

G
Gość
23 marca, 08:33, Gość:

Przecież jest lotnisko w Berlinie !!!

23 marca, 10:08, Gość:

Nie w Berlinie, a w Radomiu. Niech żyje nasz rząd i jego światłe pomysły.

24 marca, 08:26, Gość:

A żebyś wiedział ! Jeśli ktoś ma bliżej do Gdańska, Krakowa, Wrocławia czy właśnie Berlina to stamtąd chce lecieć, a nie zasuwać do Baranowa. Przecież to logiczne i tańsze. A logiki i ekonomii nie zmienisz. Już byli tacy co budowali wielkie huty obok zabytkowego miasta albo chcieli odwracać kierunek rzek i marnie skończyli. I z tym wałkiem będzie podobnie.

Raz to chyba nie załapałeś ironii, a dwa to Radom to nie Baranowo. Z Radomia jakoś nikt nie chciał latać.

G
Gość
23 marca, 08:33, Gość:

Przecież jest lotnisko w Berlinie !!!

23 marca, 10:08, Gość:

Nie w Berlinie, a w Radomiu. Niech żyje nasz rząd i jego światłe pomysły.

A żebyś wiedział ! Jeśli ktoś ma bliżej do Gdańska, Krakowa, Wrocławia czy właśnie Berlina to stamtąd chce lecieć, a nie zasuwać do Baranowa. Przecież to logiczne i tańsze. A logiki i ekonomii nie zmienisz. Już byli tacy co budowali wielkie huty obok zabytkowego miasta albo chcieli odwracać kierunek rzek i marnie skończyli. I z tym wałkiem będzie podobnie.

O
Oqw

Co za idiota będzie wybierał np lecąc do Warszawy lotnisko na tym zadupiu żeby potem przesiadać się znowu w pociag do Warszawy?

G
Gość

To jest padaka , dajcie już spokój z ogrzewaniem tego samego kotleta! 33 tys protestów wpłynęło do 10.03. Następne 100 tys protestów na papierze. 100 mld nikt poza świetnie płatną z budżetu grupą tego nie chce.

G
Gość
23 marca, 08:33, Gość:

Przecież jest lotnisko w Berlinie !!!

Nie w Berlinie, a w Radomiu. Niech żyje nasz rząd i jego światłe pomysły.

G
Gość
23 marca, 8:33, Gość:

Przecież jest lotnisko w Berlinie !!!

Przecież za nas myśli wódz, więc po co się wysilać?

G
Gość

Przecież jest lotnisko w Berlinie !!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3